Konferencje
Mobile Trends

Infografika: 25 sztuczek, które zwiększą zainteresowanie wokół twojej aplikacji

W Google Play znajduje się około 1,6 miliona aplikacji. Podobnymi osiągami może pochwalić się Apple, w którego appstore wpompowano już 1,5 miliona apek. Przebicie się przez warstwę tych dominujących na top listach jest przez to nie lada wyzwaniem dla twórców mobilnego oprogramowania. Oczywiście dobra, oryginalna, a przede wszystkim przydatna aplikacja, powinna sama obronić się w gąszczu przeciętności, jednak co stoi na przeszkodzie, by pomóc sobie w osiągnięciu sukcesu. Prezentujemy opracowaną przez Upquire infografikę z 25 sztuczkami, które zwiększą zaangażowanie użytkowników Twojej aplikacji.
„Aplikacje mobilne tracą średnio 77% użytkowników w ciągu pierwszych 3 dni użytkowania” – piszą twórcy infografiki. Jednocześnie proponują jednak rozwiązania tego problemu – także na przykładach konkretnych aplikacji takich jak: Duolingo, Uber, Periscope, UrbanSpoon’s, Shazam czy Zombies run.

Bądź przyjazny dla nowych użytkowników

Aby użytkownik lepiej adaptował się do środowiska naszej aplikacji, powinniśmy w sposób przejrzysty wyłożyć mu korzyści jakie uzyska kiedy będzie z niej korzystał. Warto nauczyć go także praktycznego korzystania z aplikacji, nie przy użyciu opisów czy instrukcji, ale zachęcając do uczenia się w praktyce przy wykorzystywaniu różnych funkcji.

„Zapytania o zgodę” już nie irytują mnie

Ważnym, często odpychającym użytkowników elementem aplikacji są płynące z niej, często niejasne, zapytania o zgodę na dostęp do danych czy funkcjonalności telefonu. By nie odstraszać potencjalnych użytkowników warto więc wytłumaczyć im dlaczego stosuje się powiadomienia push oraz jakie korzyści przynosi  wyrażenie zgody na prośby z aplikacji.

Powiadomienia

Powiadomienia push najczęściej kojarzone są przede wszystkim z zabiegiem marketingowym. By złagodzić podobne, negatywne wrażenia warto dostosować powiadomienia do zachowań użytkownika, obszarów jego zainteresowań, godzin pracy – nie powinien traktować ich wtedy jako formy nachalnego przypomnienia, ale raczej przydatną, ułatwiającą życie funkcję.
Aplikacja ma w końcu służyć użytkownikowi pomocą, dlatego, jak sugerują twórcy infografiki, treść powiadomień powinna zostać napisana prostym, przyjaznym, ale też swobodnym językiem – nikt nie lubi przecież czytać wypranych z emocji, oficjalnych formułek (to samo tyczy się „informacji o kolejnym wydaniu aplikacji”). Ważną sprawą w kwestii powiadomień jest również sprawdzanie czy są one w ogóle czytanie przez użytkowników – jeśli nie, to nie ma sensu cały czas ich aktywować.

Niech logowanie stanie się prostsze

Dosyć irytującym elementem związanym z działaniem aplikacji internetowych jest konieczność logowania się. Nie należy ono do najprostszych czynności na dotykowym ekranie, szczególnie kiedy w przypadku hasła wymaga się znaków specjalnych, liczb itd. Bardzo ważne jest, by w jasny sposób poinformować użytkownika o takich dodatkowych wymogach dotyczących zakładania hasła, by oszczędzić mu czasu i trudności. Skutecznym rozwiązaniem jest często opcja logowania do aplikacji przez portal społecznościowy (choć nie każdy może chcieć z niej korzystać, z uwagi na bezpieczeństwo swoich danych w portalu).

Ocena ocenie nierówna

Wysoka ocena użytkowników w appstorze to jedna z najlepszych możliwych rekomedacji. Czasem jednak ciężko jest skłonić użytkownika do ocenienia aplikacji. Dlatego lepiej nie atakować go ciągłymi go prośbami o „wydanie wyroku”, a robić to w sposób bardziej subtelny. Jednocześnie warto zadbać o to, by użytkownik miał możliwość wysłania nam wiadomości – dzięki temu w przypadku błędów aplikacji lub problemów z jej uruchomieniem być może zdecyduje się przekazać „feedback”, zamiast automatycznie wystawiać negatywną apce notę.

Rozpieszczaj użytkownika (oczywiście z umiarem 😉

Dobra aplikacja powinna także szanować czas użytkownika – to znaczy ułatwiać mu różne czynności na rozmaite, kreatywne sposoby (np. Uber potrafi zeskanować numer karty kredytowej aparatem). Nie bój się jednak trochę „poczarować” w swojej aplikacji wrzucając do niej jakieś ciekawe efekty wizualne czy funkcje, które umilą użytkownikowi obcowanie z apką (np. aplikacja Yahoo Pogoda wywołuje efekt „zamarzania” ekranu). W efekcie tego użytkownicy będą rozmawiali o ciekawych rozwiązaniach jakie zastosowałeś.

Przypominaj użytkownikom o swojej aplikacji

Dzięki reklamom retargetowanym, możemy co jakiś czas przypomnieć użytkownikom o naszej aplikacji. Należy zadbać także o to, aby została ona zindeksowana przez wyszukiwarki internetowe (np. Google) oraz systemowe (np. Spotlight od Apple).

Łącz przyjemne z pożytecznym

Jak wiadomo już od dawna – uwielbiamy kiedy dane medium pozwala nam nie tylko na interakcję, ale także łączenie przyjemnego z pożytecznym. Bardzo mocno zwiększa to zainteresowanie użytkowników, dlatego naprawdę warto zastanowić się jak zaprojektować aplikację w taki sposób, aby połączyć naukę/praktykę z czymś przyjemnym (przykładem może być tu gra zombie run – mimo zwodniczej nazwy, to tak naprawdę aplikacja „do biegania” z motywującymi do przyspieszenia odgłosami zbliżających się zombie).

Aplikacja powinna być jak szczoteczka do zębów…

I teraz sprawa najważniejsza. Jak ładnie ujęli to twórcy infografiki: Twoja aplikacja powinna być jak szczoteczka do zębów. To znaczy – użytkownik powinien potrzebować jej na początku i na końcu dnia. Oczywiście najwięcej zależy tu od charakteru samej apki, jednak postaraj się by Twoi użytkownicy byli przywiązani do niej w równym stopniu jak do szczoteczki ;).
 
infografika 25 sztuczek które zwiększą zainteresowanie twoją aplikacją
Źródło:
www.upquire.com

Zdjęcia

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także