Projektując strony internetowe i aplikacje należy pamiętać o każdym użytkowniku. Agencja UX Symetria przyjrzała się tematowi dostępności różnego typu systemów dla osób wykluczanych cyfrowo. W efekcie tego powstała bogata infografika przedstawiająca najważniejsze informacje oraz wytyczne dotyczące dostępności, a także przykłady ich zastosowania wraz z sektorami gospodarki, w których są one uregulowane prawnie.
Dostępność leży w interesie każdego użytkownika
Osoby z niepełnosprawnościami stanowią 1/7 światowej populacji. Wiele z nich nie jest w stanie komfortowo korzystać z dzisiejszych aplikacji mobilnych i stron internetowych. By zwiększyć ich dostępność stworzono przewodnik dla programistów i webmasterów WCAG 2.0 zawierający 25 podstawowych wskazówek na temat zwiększania przystępności. Jak zauważa agencja Symetria, zalecenia zawarte we wspomnianym dokumencie traktowane były dotychczas jako dodatek zwiększający atrakcyjność strony czy programu, a nie konieczność i powszechny standard. Szczególnie, że niektóre z zaleceń WCAG 2.0 mogą stanowić spore wyzwanie dla właścicieli stron internetowych (np. te mówiące o transkrypcjach do zamieszczanych w witrynie nagrań dźwiękowych i filmów).
Temat dostępności systemów tyczy się nie tylko osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, ale też często wykluczanych cyfrowo ludzi starszych i gorzej wykształconych. Z danych przytoczonych na infografice dowiadujemy się też, że co drugi Polak ma wadę wzroku, a na całym świecie z jego poważnymi zaburzeniami mierzy się 285 milionów osób.
Standard WCAG 2.0 to podstawa
Spośród wszystkich zaleceń WCAG 2.0 wyróżniono te związane z odpowiednio z szatą graficzną witryn (kolorystyką, czcionkami) i możliwością powiększenia ich elementów. Równie ważna jest czytelna nawigacja po stronie oraz zrozumiałość zawartych na niej treści- zarówno tekstu, nagłówków jak i komunikatów o błędach czy sposobu logowania do serwisu. Bardziej wymagającą wytyczną, której powinni trzymać się projektanci jest ta mówiąca o dostosowaniu kodu systemu do różnych platform (np. by stronę internetową dało odtworzyć się w programie przedstawiającym zawartość strony w formie głosowej). Pewne jest jednak, że standard WCAG 2.0 służy nie tylko osobom wykluczanym cyfrowo, ale też sprawnym użytkownikom Internetu. Niestety w 2016 roku minimalne wymagania dostępności spełniło zaledwie 23% stron WWW instytucji publicznych.
Większy komfort użytkowania na urządzeniach mobilnych
Jeśli chodzi o temat dostępności z punktu widzenia producentów urządzeń mobilnych to pochwalić należy Apple, którego produkty od zawsze kojarzymy z prostotą interfejsu. Co więcej urządzenia Apple wyposaża się w aplikację VoiceOver, odczytującą zawartość ekranu w 30 językach. Natomiast na większości urządzeń z systemem Android znaleźć można aplikację TalkBack przekazującą informacje z telefonu za pomocą głosu, wibracji i dźwięków. Równie ważnym elementem codziennego korzystania z urządzeń mobilnych i zwiększającym ich dostępność jest wyszukiwanie głosowe.
Niech aplikacja przeczyta to czego użytkownik nie może zobaczyć
Przykładami komercyjnych aplikacji, które w pewnym stopniu spełniają kryteria dostępności mogą być: Endomondo (aplikacja sportowa, głosowo komunikująca postępy w bieganiu) czy zaktualizowana niedawno aplikacja mobilna serwisu Onet (można słuchać w niej publikowanych artykułów). Na infografice wyróżniono również Facebooka, który w wersji mobilnej potrafi generować dla osób niewidomych i niedowidzących głosowy opis zamieszczanych w serwisie zdjęć.
Tekstowa wersja infografiki dostępna jest pod adresem: http://ux-pm.pl/materialy/Tekst-Infografiki-Dostepnosc-WWW-mobile.html