18 kwietnia, w kalifornijskim San Jose, wystartowała kolejna edycja organizowanej przez Facebooka corocznej konferencji F8. Niebieski serwis udowodnił, że nadąża za bieżącymi trendami, ogłaszając nowe rozwiązania z obszaru rozszerzonej rzeczywistości, sztucznej inteligencji i komunikatorów mobilnych.
Facebook Spaces
Prawdopodobnie najbardziej głośna i kontrowersyjna informacja z konferencji F8, dotyczyła nowej aplikacji Facebook Spaces. Umożliwi ona stworzenie własnego, cyfrowego awatara i kontakt ze znajomymi w wirtualnej rzeczywistości (np. wspólne przeglądanie newsów, oglądanie video 360 w wykreowanym wirtualnie parku). Platforma, w wersji beta, została wprowadzona na Oculus Rift, czyli należący do Facebooka headset VR.
https://www.facebook.com/FacebookTips/videos/10155260579068466/
Facebook Camera Effects
Mark Zuckerberg dokłada także kolejną cegiełkę do budowy rozszerzonej rzeczywistości. Jak zauważył na otwierającej konferencję prelekcji, tak naprawdę, to kamera w telefonie stanowi pierwszą „mainstreamową” platformę AR. Facebook (zapewne biorąc przykład ze Snapchata i aplikacji takich jak Pokemon Go) postara się wykorzystać ten fakt, oddając w ręce programistów narzędzie Camera Effects Platform. Pozwoli ono na łatwiejsze tworzenie filtrów i efektów, które użytkownicy będą mogli nakładać na zdjęcia i filmiki w aplikacjach Facebooka. W skład narzędzia wejdą dwa produkty Frames Studio i AR studio. Pierwsze to dostępny online edytor, który umożliwi tworzenie ramek zdjęciowych (np. do zdjęć profilowych), drugi to bardziej zaawansowane narzędzie przeznaczone do tworzenia elementów stricte AR (np. masek nakładanych na twarze, animowanych ramek reagujących na ruch), które zadziałają także w wideo na żywo.
Messenger, Boty i asystent M
Na konferencji podjęto też wątek Messengera, który rozrasta się już nie tylko jako platforma służąca kontaktowi między użytkownikami, ale również między firmą a klientem (ponad 2 miliardy wiadomości każdego miesiąca). Ogólnie rzecz biorąc, komunikator Facebooka posiada już ponad 1,2 miliarda userów, ponad 100 tysięcy aktywnych botów i 100 tysięcy deweloperów.
Discovery i kody QR do odkrywania botów
Dla porządku, Facebook doda do Messengera zakładkę Discovery. Znajdą się w niej ostatnio używane, najpopularniejsze boty, a także ich wyszukiwarka. Funkcja zaczęła trafiać już do pierwszych użytkowników w USA Kolejnym krokiem mającym na celu spopularyzowanie botów, jest wykorzystanie Messengerowych kodów QR. Użytkownicy będą mogli skanować je w w rzeczywistych miejscach, by automatycznie przejść do bota w messengerze i dowiedzieć się czegoś więcej, np. na temat meczu piłki nożnej lub koncertu, na którym się znajdują. Same firmy (lub po prostu organizatorzy wydarzeń) będą mogły generować kody QR do botów, a także sprawdzać, które z nich skanowano najczęściej.
Chat Extensions umożliwi przesłanie piosenki bez wychodzenia z Messengera
Rangę i użyteczność botów w Messengerze podniosą też przydatne Chat Extensions. To rozszerzenia, które wykorzystamy w trakcie rozmowy ze znajomymi np. łatwiej podsyłając im treści z aplikacji i botów firm trzecich (przykładowo piosenkę ze Spotify, albo artykuł z Wall Street Jorunal).
New Rich Gameplay
Do zakładki z botami (Discovery) dołączy również karta poświęcona facebookowym grom mobilnym (Instant Games). Za jej pośrednictwem szybko włączymy ulubiony „czasoumilacz” i wyzwiemy znajomych graczy (funkcja powoli trafia do użytkowników w USA).
Asysten M zasugeruje rozwiązanie w zależności od kontekstu
Na konferencji podniesiono także kwestię asystenta M, który pojawia się powoli w amerykańskim Messengerze. Potrafi on sugerować użytkownikowi podjęcie danej akcji w zależności od kontekstu (na przykład zamówienie pizzy, kiedy wychwyci w rozmowie zdanie: „skoczmy na obiad?”.)
Firmy łatwiej powiążą tożsamość klienta z apki i Messengera
Jedno z nowych API pozwoli powiązać Login ID z Facebooka i Messengera, dzięki czemu firma łatwiej skontaktuje się z jedną, tą samą osobą, zarówno za pośrednictwem własnej aplikacji (z logowaniem do FB) jak i np. poprzez bota w Messengerze.
Facebook zapewnia, że chce ułatwić życie deweloperom
Oprócz tego, Facebook zapowiedział również inne programy i narzędzia dla deweloperów, w tym między innymi:
- Developer Circles (pozwoli Facebookowi na kontakt z lokalnymi deweloperami, współpracę i dzielenie się wiedzą).
- Places Graph (bazę opisów, zdjęć, adresów ponad 140 milionów miejsc na świecie – deweloperzy mogą wykorzystywać jej zasoby w swoich aplikacjach).
- „Zautomatyzowane spostrzeżenia” dla Facebook Analytics (Uczenie maszynowe zostanie wykorzystanie dla lepszej analizy odbiorców, ich zachowań, skuteczności kanałów komunikacji oraz tworzenia rekomendacji do optymalizacji stron i aplikacji pod użytkownika).
Pojawiły się również usprawnienia dla firm prowadzących strony na FB, na przykład:
- Inteligentne odpowiedzi dla stron FB (Facebook umożliwi firmom zapisanie stałych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które będą obsługiwane przez Sztuczną inteligencję Wit.ai).
- Hand-Over Protocol (umożliwi współpracę firmy z dwoma deweloperami jednocześnie np. w celu dostarczenia dwóch botów – jednego sklepowego i drugiego do obsługi klienta).
Naturalnie każda firma chciałaby by to na jej rozwiązaniach opierała się cała reszta branży. Najwyraźniej tego chce też Facebook, z jednej strony udostępniając darmowe narzędzia, z drugiej coraz bardziej rozwijając swój ekosystem usług skupionych wokół modnych i aktualnych trendów.
Źródło:
newsroom.fb.com