MMA, czyli Mobile Marketing Association to ogólnoświatowe stowarzyszenie zrzeszające ponad 800 firm z branży marketingu mobilnego. MMA jest również organizatorem konkursu The Smarties, nagradzającego najlepsze kampanie marketingu mobilnego. Finał edycji 2014 odbył się 1 października, a w 21 kategoriach konkursowych rywalizowały kampanie z 36 różnych krajów.
Podczas wyłaniania zwycięzców pod uwagę brane były przede wszystkim kreatywność, innowacyjność oraz oczywiście rezultaty kampanii. Pełną listę finalistów znajdziecie na oficjalnej stronie MMA. Każda z kampanii przedstawiona jest za pomocą krótkiego filmu. Zachęcamy do obejrzenia oraz czerpania inspiracji od najlepszych.
W sumie wręczono 21 nagród w 3 głównych kategoriach oraz wyróżniono 4 firmy, które otrzymały specjalne nagrody od branży. My przedstawiamy kampanie, które zajęły pierwsze – „złote” – miejsca pośród poszczególnych kategorii, pokrótce opisując każdą z nich. Niektórzy zwycięzcy zdobyli więcej niż jedno trofeum, a są wśród nich m.in.: Mercedes-Benz USA, Virgin Mobile Australia, WWF Dania & WWF Turcja, Nike oraz Qol Devices.
Strategie marketingowe:
- Świadomość marki – indyjski oddział Unilever oraz PHD India za kampanię Kan Kahjura Teshan, promującą darmowy kanał mobilny, zastępujący hindusom wszystkie tradycyjne media za pomocą jednego kanału.
- Pozyskiwanie leadów / direct response / konwersja – Merdeces-Benz USA oraz Razorfish za kampanię Take The Wheel, która wykorzystała serwis Instagram do promocji nowego modelu samochodu, a także ex aequo WWF Dania & WWF Turcja oraz 41? 29! za #LastSelfie – za kampanię w Snapchat, gdzie przedstawiane były zagrożone gatunki z podpisem „Nie pozwól, aby to było moje ostatnie selfie”.
- Wypuszczenie produktu lub usługi – ponownie Mercedes-Benz USA i Razorfish za kampanię Take The Wheel.
Promocja – Virgin Mobile Australia oraz Starcom MediaVest Group we współpracy z OGB & Havas Worldwide za kampanię Virgin Mobile Game of Phones – Virgin Mobile stworzyło mobilną grę miejską angażującą młodych Australijczyków w rywalizację. - Wpływ społeczny / non profit – ponownie WWF Dania & WWF Turcja oraz 41? 29! za #LastSelfie.
- Wpływ urządzeń wearables na marketing – Rip Curl i VML Australia za kampanię Rip Curl Search GPS, promującą wykorzystanie wearables wśród surferów, aby mogli oni „złapać” falę swojego życia. Dzięki urządzeniom ubieralnym mogą oni również śledzić swoje osiągnięcia oraz aktualne warunki pogodowe.
Kanały / strategie medialne:
- Integracja różnych kanałów medialnych – Dunkin’ Donuts i Hill Holiday za #DunkinReplay – firma odwzorowywała na bieżąco akcje meczy futbolowych za pomocą produktów Donkin’ Donuts, prezentując je za pośrednictwem serwisu Vine.
- Reklama na różnych ekranach – Sony Electronics, UM oraz Amazon Media Group za kampanię Sony 4K Ultra HD TV Launch, wprowadzającą nowy telewizor Samsunga za pomocą interaktywnej reklamy wyświetlanej w mobilnym serwisie Amazon.
- Aplikacja mobilna – Nike i R/GA New York za kampanię The Nike SB App. To aplikacja, która pomaga skaterom nauczyć się wszelkich tricków na deskorolce, przedstawiająca poszczególne tricki za pomocą kilku ujęć kamery. Intuicyjna nawigacja pozwala na łatwe przewijanie oraz zwalnianie filmów.
- Wyszukiwarka mobilna – Red Roof Inn i 360i za kampanię Red Roof Inn Turns Flight Cancellations into Customers. Ponieważ zima 2013 była bardzo surowa, wiele lotów było odwołanych. Specjalny system wyszukiwania pozwalał pasażerom na jak najłatwiejsze i najszybsze wyszukanie hotelu w pobliżu lotniska.
- Strona mobilna – Nike i Razofish Hongkong za Nike Locker Room. Głównym zadaniem strony jest umożliwienie fanom butów Nike zamówienia nowego modelu butów w przedsprzedaży, aby nie musieli oni czekać kilkunastu godzin w kolejce.
- Reklama natywna – Google Maps App i Essence za Google Maps App QuizUp Campaign – Google wraz z QuizUp stworzyło grę polegającą na odgadywaniu miejsc przedstawionych za pomocą zdjęć satelitarnych Google. Po przejściu gry użytkownikowi proponowana była instalacja aplikacji Google Maps. Kampania zajęła również drugie miejsce w kategorii reklama wewnątrz aplikacji bądź gry mobilnej.
- Kampania promująca wykorzystanie tabletów – Qol Devices i R/GA za Alvio – Alvio to gra na tablety, która pomaga dzieciom chorym na astmę wyćwiczyć płuca (za pomocą specjalnego inhalatora podłączanego do tableta), aby pomóc zapanować im nad chorobą oraz monitorować jej przebieg.
Wdrażanie technologii:
- Innowacja – ponownie pierwsze miejsce zajęli Qol Devices i R/GA za Alvio.
- Rozwiązania bazujące na lokalizacji – ponownie Virgin Mobile Australia oraz Starcom MediaVest Group we współpracy z OGB & Havas Worldwide za kampanię Virgin Mobile Game of Phones.
- Video / Rich Media – ponownie Nike i R/GA New York za kampanię The Nike SB App.
Nagrody przyznawane przez branżę:
- Marketer roku – Unilever;
- Marketer do obserwowania – Ford;
- Kampania medialna roku – Facebook;
- Agencja roku – Razorfish.
W pięciu kategoriach nie przyznano pierwszego miejsca. Są to:
- Budowanie relacji / CRM;
- Integracja różnych kanałów mobilnych;
- Reklama w aplikacjach lub grach;
- Komunikatory;
- Wykorzystanie mobilnych mediów społecznościowych.