Kiedy cały świat podsumowuje wczorajszą konferencję Apple, w Polsce tematem numer jeden jest rozpoczęta dzisiaj kolejna edycja konferencji InternetBeta. To już po raz siódmy cały polski internet spotyka się w Kielnarowej pod Rzeszowem. Impreza potrwa do piątku. Organizatorem wydarzenia jest Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, a współorganizatorem – Grupa Unity oraz Gazeta.pl. Patronem medialnym jest MobileTrends.pl.
Relacja z roku ubiegłego.
Choć przywitał nas deszcz i mało przyjemna pogoda to już pierwsze prelekcje pozwoliły nam o tym zapomnieć. Konferencję rozpoczął Paweł Tkaczyk tradycyjnie opowiadając nam historię. Historię o tym, jak tworzyć prawdę. Przedstawił nawet ROI prawdy – wynosi 3200%. O tyle wzrosła cena drobnych produktów, do których została dopisana historia (niekoniecznie prawdziwa). Paweł pokazał jak dodanie opowieści może zmienić wartość. Ocena publiczności: 3,97.
Kolejną prelekcją wartą uwagi było wystąpienie Romana Łozińskiego. Według mnie to jeden z najlepszych polskich prelegentów, którego każda prelekcja jest niesamowita. Z pewnością pamiętacie prelekcję Romka z ubiegłego roku, kiedy przeniósł nas w inny świat muzeum dla niewidomych. Dziś Romek opowiadał o modelu Gorączki Złota – „losowo poruszający się idioci zarabiają więcej” niż osoby podążające za odkrytym złotem. Było również o skalowalności biznesu, przekazywaniu ludziom odpowiedzialności oraz o tym, że „Question fucking everything”. Cała prezentacja dostępna już na YouTube. Warto! Ocena: 4,85
Po pierwszej przerwie wystąpił Paweł Sala. Zwrócił on uwagę na ilość przesyłanych danych, nie tylko people to people, ale people to machine oraz machine to machine. Już nienarodzone dzieci generują ogromne ilości danych podczas ich badań. Padło również hasło hadoop – nierelacyjne bazy danych, a dokładniej platforma przechowująca ogromną ilość danych i narzędzia pozwalające na ich analizę. Projekt staje się coraz bardziej popularny i przydatny, a największym problemem jest brak specjalistów do jego wdrażania i obsługi. Podobno studenci powinni zwrócić na to uwagę, bo na 100 ofert pracy znajduje się 1 specjalista. Big data jest ogromną szansą na rozwój, jednak nie można zapomnieć o czynniku ludzkim. Powinniśmy się nawet przeprosić z Exelem. Ocena: 3,73. Prezentacja dostępna tutaj.
Aż 6% użytkowników internetu myśli, że nie udostępnia o sobie żadnych danych w internecie. O prywatności i wartości informacji o nas opowiadał Marcin Garapich. Ocena: 3,32
Prezentacja Pawła Stremskiego miała aż 131 slajdów. Było o estetyce McDonalda, stacjach warszawskiego metra, a przede wszystkim o idealnych artykułach. Treści premium stają się coraz chętniej czytane przez masy. Weekendowe wydania internetowej Gazata.pl z treściami premium, czy podobne akcje na Spider’sWeb i Zombie Samurai zostały bardzo dobrze przyjęte. Idealne treści powinny mieć do 500 lub powyżej 800 słów, a artykuł powinien być czytany około 7 minut. Ma to również korzyści w SEO. CTR przestaje się liczyć, ważniejszy jest Attention Web, czyli zaangażowanie czytelnika. Ciekawostką był fakt, że NYT w swoim papierowym wydaniu tylko 4 razy w historii użył font o wielkości 96. Dziś w mediach internetowych font takiej wielkości jest codziennością. Ocena 4,48.
Show na scenie tradycyjnie już zrobił Piotr Konieczny. Było o bezpieczeństwie i wyciekach danych. Piotr porównał nasze hasła do majtek – należy nie zostawiać ich na widoku, nie pożyczać obcym oraz często zmieniać. Powinniśmy również pamiętać o uwierzytelnianiu dwuetapowym. Dodatkowo Piotr zachęcał do szyfrowania danych, aktualizacji oprogramowania i zdrowego rozsądku – myśl i rozglądaj się za sobą. Więcej na ten temat tutaj – poradnik dla każdego. Nie zostawiajmy na widoku również kluczy, na podstawie zdjęcia można je odtworzyć za pomocą druku 3D. Na koniec Piotr na prostym przykładzie pokazał, jak można uzyskać informację o sieciach wi-fi do jakich się logowaliśmy w przeszłości. Ocena publiczności: 5.0!
Marcin Szeląg z Innovation Nest pokazywał, że przyszłość jest w mobilnych technologiach i internet of things, a jutro zaczyna się dziś. Mimo wielu startupów z Polski wciąż jednak czekamy na globalny sukces polskiej firmy. Być może właśnie po Internet Beta takowy się pojawi. Ocena: 3,62. Prezentacja na slideshare.
Po raz pierwszy miałem okazję zobaczyć jak prezentuje Yuri Drabent. Było to niesamowite doświadczenie. Yuri opowiadał jak firmy wykorzystują nowe serwisy Social Media typu Snapchat, Yo! czy Tinder. Sposób prezentacji, energia, humor – tego nie da się opisać. To trzeba zobaczyć na żywo! Yuri zwrócił również uwagę na grupę wiekową 12-19 lat, o której bardzo ciężko uzyskać informacje, a staje się coraz bardziej znacząca w działaniach marketingowych. Za przykład Saszan, Dawid Kwiatkowski i sporo nastolatek z ask.fm. Ocena: 5,0!
Było sporo tematów dotyczących mobile. Jedną z prezentacji było wystąpienie Zuzanny Stańskiej na temat wykorzystania technologii mobilnych przez muzea. Pokazane zostały zarówno dobre jak i złe przykłady ich użycia. Ocena: 3,0.
Starałem się opisać najlepsze i najciekawsze prelekcje, a tych dziś było bardzo dużo. Świadczy to o wysokim poziomie, za co wielkie gratulacje należą się Mateuszowi Tułeckiemu. Dobra atmosfera, pyszna kawa, a teraz czas na imprezę integracyjną. Z tej relacji nie będzie, ale z jutrzejszego dnia z pewnością. Oby tylko poziom merytoryczny pozostał na takim poziomie jak dziś. To bardzo duże wyzwanie dla jutrzejszych prelegentów, więc wszystkim życzę powodzenia.
Mam również dobrą wiadomość dla wszystkich, którzy nie dali rady dotrzeć na InternetBeta – już w lutym na Mobile Trends Conference będzie można wysłuchać między innymi Romana Łozińskiego, Piotra Koniecznego, Michała Sadowsiego czy Pawła Tkaczyka!
Oceny pobrane z aplikacji konferencyjnej. Stan na godzinę 20.00.
Relacja – dzień 2
Relacja – dzień 3 + podsumowanie
Zdjęcia: www.facebook.com/InternetBeta – Piotrek Kordyś – Blue Cherry Studio