Konferencje
Mobile Trends

Raport: Globalne przychody z reklamy mobilnej 2014

Związek Pracodawców Branży Internetowej (IAB) oraz IHS Technology wspólnie opracowali i upublicznili w sieci raport podsumowujący „Globalne przychody z reklamy mobilnej 2014”. Prezentuje on stan rynku światowej reklamy mobilnej w 2014 w stosunku do wcześniejszego 2013 roku. Jak podaje raport, wartość branży i zyski jakie zapewnia urosły w znaczącym stopniu. Jeszcze przed dwoma laty, globalne przychody z mobilnych materiałów promocyjnych wyniosły 19 miliardów dolarów (14,563 miliardów euro), a już w 2014 podniosły się o aż 64,8% tej kwoty – do 32 miliardów dolarów (23,997 miliardów euro). Zmiany te przyniosła oczywiście powiększająca się liczba użytkowników urządzeń przenośnych.
Sprzęty mobilne zmieniają nasze nawyki i sposoby korzystania z sieci. Wraz z nimi modyfikują się wzory konsumenta, w następstwie czego reklamodawcy przekierowują swoje pieniądze na nowe cele np. reklamę mobilną.

Formy reklamy mobilnej

Pierwszy raz w historii, Display advertising (reklamy o dowolnej formie np. Rich Media, umieszczane na stronach internetowych lub w aplikacjach) zdominował także urządzenia mobilne (47% w stosunku do 41,5% w 2013), przeganiając w udziałach rynkowych nawet przynoszące spore zyski, reklamy w wynikach wyszukiwania (search advertising) na mobilnych przeglądarkach internetowych (w 2013 – 48,9%, w 2014 – 46,1%). Na skrajnej pozycji pozostały reklamy w formie wiadomości promocyjnych (messaging ads), których globalny udział zmalał z 9,6% do 6,6%.
poprawione wyniki
Zwiększająca się popularność jednych form reklamy i zmniejszająca drugich, częściowo idzie w parze ze zmianami w zyskach (rozrost rynku urządzeń przenośnych spowodował, że nawet w dziedzinie wiadomości reklamowych sms/mms pojawiły się drobne zwyżki przychodów). Te zwiększyły się w 2014 dla wszystkich kategorii. Największy wzrost w stosunku do 2013, zaliczyła promocja poprzez Display Advertising (o 7,071 miliardów dolarów, dochody w 2014 to w sumie 15,094 miliardów dolarów). Została dzięki temu liderem zestawienia z największymi przychodami, wyprzedzając reklamy zamieszczane w wynikach wyszukiwania, które w 2014 roku przyniosły reklamodawcom 14,677 miliardów dolarów (wzrost przychodów w tej kategorii – 5,217  mniejszy od wzrostu zysków z Display Advertisingu). Najmniejszy słupek wykresu należał do tracącego od dłuższego czasu popularność przesyłania komunikatów marketingowych w formie smsów/mmsów itd. (wzrost o 241 milionów dolarów, do 2,100 miliarda dolarów).

Reklama mobilna w zależności od regionu

Reklamy mobilne zapewniły największe pieniądze reklamodawcom z Ameryki Północnej (10,8 miliardów euro przychodu w 2014 – kwota prawie podwoiła się od 2013). Niedaleko za Ameryką znalazła się Azja. Na trzecim miejscu z dwukrotnie gorszym wynikiem ustawiła się Europa. Stary kontynent najwyraźniej nie nadąża jeszcze za mobilnymi trendami w takim stopniu jak część zachodnich i wschodnich sąsiadów. Azja Pacyficzna tak dobry wynik, zawdzięcza najpewniej Chinom i Indiom – dwóm, bardzo prężnie rozwijającym się rynkom technologii mobilnych (a wraz z nimi mobilną reklamą). W końcówce stawki, daleko za Europą, utrzymały się tereny Środkowego Wschodu, Afryki oraz Ameryka Łacińska.
przychody z reklam mobilnych wg regiuny
Przy udziale w globalnych przychodach z reklam mobilnych, Europa i Azja zaliczyły jednak drobne spadki na rzecz Ameryki Północnej. Być może jest to efektem sporej ilości pieniędzy płynących z Display Advertisingu (w 2014 roku, Ameryka Północna przegoniła na tym polu Azję Pacyficzną).
przychody z reklam mobilnych wg regiuny2
Na zawartych w raporcie wykresach widać także wyraźnie, że nowocześniejsze formy reklamy takie jak Display czy Search Advertising dominują w regionach rozwiniętych, natomiast mocno już przestarzałe, niespersonalizowane komunikaty reklamowe w formie wiadomości (smsów/mmsów) wciąż utrzymują pierwszą pozycję w regionach zapóźnionych technologicznie (choć nawet na tych terenenach, display i search advertising zaczynają być coraz bardziej popularne).

Cały raport jest dostępny pod tym adresem.

EDIT: Został poprawiony wykres i dane dotyczące przychodów globalnych (kurs w dolarach).
Źródło:
http://www.iab.net/globalmobile2015
Zdjęcie:
Coloures-pic © Więcej zdjęć na Fotolia.pl

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także