Obecnie użytkownicy iPhone’ów i telefonów z Androidem mogą korzystać w sumie z ponad miliona aplikacji dostępnych w Google Play oraz i Tunes App Store. Według najnowszych badań firmy Nielen okazuje się jednak, że mimo takiego ogromu aplikacji, od kilku lat korzystamy średnio z 24 aplikacji miesięcznie, mimo że czas im poświęcony stale rośnie.
24 aplikacje miesięcznie
Użytkownicy korzystają średnio z 24 aplikacji miesięcznie – tak wynika z najnowszego raportu firmy Nielsen. Tylko, czy aż 24? W dedykowanych sklepach suma aplikacji wynosi ponad milion – jednak tych wiodących, dobrze wykonanych aplikacji jest zdecydowanie mniej, podczas gdy setki tysięcy to aplikacje, które pobierane są drastycznie rzadko, a nawet jeśli, są deinstalowane zaraz po pierwszym uruchomieniu. Liczba 24 aplikacji używanych w przeciągu miesiąca jest niemal stała i nie zmienia się drastycznie od kilku lat, mimo ciągłego rozwoju branży mobilnej.
Monopoliści i debiutanci
Takie wnioski z badań na pewno stanowią dobry znak dla aplikacji, które są must-have dla większości z użytkowników – przede wszystkim aplikacji spod szyldu Google i Facebooka, a także dla aplikacji e-mailowych, mapowych czy pogodowych. Must-have’y od wielkich firm i siła przyzwyczajenia użytkowników z pewnością utrudniają sytuację dla startujących aplikacji, które dopiero wyruszają na podbój rynku. Nie jest tak, że są one bez szans – często muszą liczyć po prostu na łut szczęścia, jak np. absurdalna aplikacja Yo, bijąca rekordy popularności.
30 godzin i 15 minut miesięcznie
Nielsen zbadał amerykańskich, dorosłych użytkowników iPhone’ów i telefonów z Androidem. Z badań wynika, że czas spędzony na korzystaniu z mobilnych aplikacji ciągle rośnie – w przeciągu ostatnich 2 lat ilość czasu spędzonego na korzystaniu z aplikacji mobilnych wzrosła o 65%. W ostatnim kwartale roku 2013 użytkownicy spędzali miesięcznie 30 godzin i 15 minut na korzystaniu z aplikacji. W roku 2011 liczba ta wynosiła 18 godzin i 18 minut. Mimo tak drastycznego wzrostu ilości czasu spędzonego na korzystaniu z aplikacji, sama liczba aplikacji, z których korzystają użytkownicy, nie uległa wielkiej zmianie – w roku 2011 było to 23.2 aplikacje miesięcznie, w roku 2013 – 26.8 aplikacji. Nielsen twierdzi, iż takie wyniki badań ukazują pewien limit aplikacji, z których użytkownicy mogą aktywnie korzystać w skali miesiąca. O ile ilość aplikacji, z których korzystamy, nie ulega zmianie, z pewnością zmianie ulegają same aplikacje. Jedne deinstalujemy, inne instalujemy, wobec czego na smartfonach funkcjonuje swego rodzaju ciągła rotacja.
Młodsi użytkownicy rządzą, ale starsi nie próżnują
Okazuje się, iż użytkownicy najwięcej czasu poświęcają na korzystanie z aplikacji służących do wyszukiwania, przeglądania stron oraz portali społecznościowych. W porównaniu do roku 2012, duży wzrost odnotowały aplikacje z kategorii fotografia – na przestrzeni roku odnotowały one aż 131-procentowy wzrost pod kątem czasu poświęconego na korzystanie z aplikacji. Duży wzrost odnotowały także aplikacje z kategorii rozrywka (71%) oraz newsy i informacje (55%). Z badań wynika również, iż wraz z wiekiem maleje ilość czasu poświęconego na korzystanie z aplikacji, a także ilość samych aplikacji. Wiąże się to zapewne z niższym stopniem adaptacji smartfonów wśród starszych użytkowników, choć mimo wszystko statystyki dla grupy 55+ mogą zaskakiwać – korzystają oni średnio z 22 aplikacji, poświęcając im 21h 21min miesięcznie. Najwięcej czasu (37h 6min) aplikacjom poświęcają osoby w wieku 18-24 lata, a z największej ilości aplikacji (29.5) użytkownicy w wieku 25-34.
Zastanawialiście się kiedyś, ile czasu pożera Wasz smartfon? Poświęcacie mu jedną dobę w ciągu miesiąca, a może uważacie, że zdecydowanie mniej lub więcej? Podzielcie się z nami również ilością aplikacji, z których korzystacie regularnie – jesteśmy ciekawi, czy statystyki Nielsena mają odbicie również w polskich realiach.
Źródło:
http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2014/smartphones-so-many-apps–so-much-time.html
Zdjęcie:
Sergey Nivens © Więcej zdjęć na Fotolia.pl