Konferencje

16 statystyk, które warto śledzić w branży mobilnej. Część 1

Zarządzanie projektami opiera się w dużej mierze na monitorowaniu statystyk i wykorzystywaniu ich w strategii rozwoju. W sposób szczególny tyczy się to rynku urządzeń przenośnych. W związku z tym,  Startup Apptentive zapytał 100 menedżerów, pracujących nad aplikacjami mobilnymi, o najważniejsze statystyki, które według nich, warto śledzić w tej branży.
W sumie, menedżerowie (63% z nich pracowało na urządzeniach z iOS, 37% na urządzeniach z Androidem) wskazali 16 różnych statystyk. Za mówiące najwięcej o sukcesie aplikacji uznali: pobieranie, aktywność użytkowników, wizyty użytkowników, czas spędzany w aplikacji, oceny aplikacji oraz przychody z aplikacji. Dla lepszego wglądu w ogólne wnioski wszystkie statystyki zostały podzielone na 4 kategorie:

  • statystyki aktywności użytkownika,
  • statystyki współczynników konwersji i retencji,
  • statystyki przychodów,
  • statystyki dotyczące zespołu produkcyjnego.

W dzisiejszym artykule, przyjrzymy się bliżej 6 ważnym statystykom z pierwszej kategorii:

Statystyki aktywności użytkowników

To właściwie wszystkie statystyki tyczące się aktywności użytkownika związanych z naszą aplikacją, na przestrzeni jakiegoś czasu (dnia, tygodnia, miesiąca). Ponieważ dane te pozwalają odpowiedzieć na pytanie: czy aplikacja przetrwa na rynku, to właśnie im menadżerowie poświęcają najwięcej czasu w swojej pracy.
Statystyki należące do tej kategorii to:

  1. Pobieranie

    Statystyki dotyczące pobierania informują menedżera jak dużo osób ściągnęło jego aplikacje i zainstalowało ją na swoim urządzeniu przenośnym. Największym plusem statystyki pobierania jest łatwość z jaką można ją pozyskać. Wystarczy właściwie monitorować dane z AppStore’a, w którym udostępniliśmy naszą apkę (o ilości pobrań aplikacji informuje zarówno Apple AppStore jak i Google Play czy sklep Windows). Zdobycie bardziej dokładnych danych umożliwią nam natomiast specjalistyczne narzędzia (np. AppAnnie). Niestety – pobieranie – jako pojedyncza statystyka nie mówi zbyt wiele o sukcesie aplikacji, którą użytkownicy mogą chętnie pobierać, ale bardzo rzadko wykorzystywać.

  2. Miesięczna liczba aktywnych użytkowników/Monthly Active Users (MAU)

    Statystyka MAU dotyczy unikalnych użytkowników; to liczba wszystkich użytkowników, którzy skorzystali z naszej aplikacji w ciągu ostatniego miesiąca.

  3. Dzienna liczba aktywnych użytkowników/Daily Active Users (DAU)

    Sytuacja z DAU wygląda prawie identycznie jak w przypadku wcześniejszej statystyki, z tym wyjątkiem, że mierzona jest liczba unikalnych użytkowników, którzy podjęli aktywność w aplikacji w ciągu ostatnich 24 godzin.

  4. Długość sesji

    Jak łatwo się domyślić, długość indywidualnej sesji to okres czasu pomiędzy włączeniem a wyłączeniem aplikacji przez użytkownika. W statystyce zliczany jest średni czas korzystania z aplikacji w trakcie jednej sesji u indywidualnego użytkownika. Dokładniejsze śledzenie użytkowników poświęcających dużo lub mało czasu aplikacji przy pojedynczej sesji, pozwala stwierdzić co przyciąga uwagę określonych grup odbiorców, a co zniechęca je do dalszego korzystania z apki.

  5. Przerwa pomiędzy sesjami:

    To czas pomiędzy pierwszą i kolejną sesją – innymi słowy – pomiędzy wyłączeniem a następnym uruchomieniem aplikacji. Właśnie dzięki tej statystyce menedżer jest w stanie określić w jakich momentach i z jaką częstotliwością użytkownicy korzystają z apki. Czy użytkownik włącza ją regularnie, co parę godzin, czy raczej w wydawałoby się przypadkowych momentach? To informacje, które pozwalają lepiej dostosować się do określonych grup użytkowników, a tym samym – zwiększyć częstotliwość wykorzystywania przez nich aplikacji – chociażby dzięki zastosowaniu natywnych „powiadomień In-App” (wyświetlanych kiedy użytkownik ma włączoną aplikację).

  6. Czas w aplikacji:

    Pozwala sprawdzać jak dużo czasu użytkownik poświęcał aplikacji w ciągu wybranego okresu (może to być ilość godzin spędzonych z aplikacją w ciągu miesiąca). Dane te przesądzają w połączeniu z dobrymi wynikami dotyczącymi pobierania przesądzają właściwie o sukcesie i wartości aplikacji. By zmierzyć tą statystykę wystarczy zsumować ze sobą czasy wszystkich sesji indywidualnego użytkownika z dnia, tygodnia czy miesiąca. „Czas z aplikacji” pozwoli menedżerowi odnaleźć specyficzne grupy osób, korzystające z apki o wiele dłużej niż reszta i być może dostarczy mu informacji, jak sprawić, aby reszta użytkowników zachowywała się podobnie.

Omówione powyżej statystyki powinny okazać się wystarczającym źródłem w trakcie analizy szans na sukces aplikacji. Oczywiście sukces ów zależy także od tego jak aktywność użytkowników przekłada się na inne korzyści, o czym więcej dowiemy się w następnej części artykułu poświęconej statystykom dotyczącym współczynników konwersji i retencji.
Czytaj część drugą 16 statystyk, które warto śledzić w branży mobilnej.
Źródło:
www.apptentive.com

Udostępnij
Zobacz także