Konferencje

Animacja 2D oraz 3D w marketingu – różnice i zastosowania

Sztuką tworzenia ruchu dwuwymiarowej przestrzeni jest animacja 2D obejmująca stworzenie postaci, efektów i tła. O animacji 3D mówimy wtedy, gdy wykorzystujemy ruch w celu ożywienia postaci, obiektów, rekwizytów i innych elementów, które są fizycznie stworzone w przestrzeni trójwymiarowej. Wcześniejsze jej wykorzystanie dotyczyło głównie tworzenia gier wideo, filmów i programów telewizyjnych. Zastosowania animacji zdecydowanie wzrosły wraz z ich popularnością. 

Wykorzystanie animacji 2D i 3D w ecommerce

Tworzenie animacji produktów jest przyszłością zakupów. Wizualizacje produktowe stały się ważnym aspektem dla każdego producenta i sprzedawcy, ponieważ dobrze wykonane dają możliwość zwiększenia konwersji na stronie nawet o 40%. Współcześnie coraz więcej osób kupuje rzeczy online, dlatego duża konwersja pomoże napędzić sprzedaż oraz pozycjonować stronę. Animacja 2D jest niezwykle uniwersalna i może być wykorzystana w każdej branży.  Krótkie animacje pozwalają zaprezentować markę i jej produkty w atrakcyjny sposób. Ciekawy i treściwy materiał pozwala na przedstawienie wszystkich niezbędnych informacji. Animacje pozwalają na łatwiejsze zapamiętanie obrazu przez odbiorców, a dodatkowo sprawiają, że jego wyobraźnia jest pobudzona.

Wykorzystanie animacji 3D pozwala na oglądanie, obracanie, a także przesuwanie obiektów. Trójwymiarowa przestrzeń jest bardzo realistyczna, a jednocześnie bardziej atrakcyjna niż 2D.  Animacja 3D służy głównie do zaprezentowania produktu bądź technologii. Jest stanowczo bardziej zaawansowaną formą prezentacji. Dzięki animacji w łatwy i przyjemny sposób firmy mogą przedstawić swoją ofertę potencjalnym klientom wzbudzając w nim zainteresowanie. Animacje 3D są obecnie znacznie częściej wykorzystywanym narzędziem. 

Angażujące animacje 2D

Animacja 2D jest obecnie popularnym i różnorodnym medium wykorzystywanym głównie w programach telewizyjnych, grafikach wideo, reklamach czy stronach internetowych. W ostatnich latach zapotrzebowanie na grafików, którzy potrafią stworzyć wciągające treści  znacząco wzrosło. Animacja powstaje poprzez połączenie poszczególnych rysunków w czasie. Sekunda jest zazwyczaj podzielona na 24 klatki. W zależności od stylu animacji w jednej sekundzie mogą być aż 24 rysunki lub zaledwie dwa. 

Realistyczne animacje 3D w marketingu 

Z kolei animacja 3D jest procesem tworzenia trójwymiarowych, ruchomych obrazów oraz umieszczania ich w środowisku cyfrowym. Animacja jest bardziej zaawansowanym procesem niż tworzenie wizualizacji 3D. Tworzenie animacji 3D odbywa się w specjalnie zaprojektowanych oprogramowaniach przeznaczonych stricte do tego typu grafik. Programy te zapewniają grafikom możliwość stworzenia iluzji ruchu potrzebnej do ożywienia obiektów. 

Tworzenie animacji jest niezwykle pracochłonne, ponieważ obrazy muszą wyglądać jak rzeczywiście poruszające się obiekty. Dodatkowo czas potrzebny na stworzenie animacji trójwymiarowej jest zazwyczaj wyższy niż w przypadku filmów płaskich. Wszystko jednak zależy od wykorzystanych technik. Realistyczne animacje 3D pozwalają na stworzenie promocji, która z pewnością zainteresuje potencjalnych klientów oraz w atrakcyjny sposób pozwoli przedstawić ofertę produktową i nie tylko. 

Unikalne cechy animacji 2D i 3D

Wygląd głębi lub trójwymiarowe funkcje to jedne z najbardziej oczywistych różnic pomiędzy animacją 2D, a 3D. Jest jeszcze kilka istotnych różnic pomiędzy animacją 2D, a 3D, a mianowicie pierwsza z nich łączy w sobie proste przejścia animacyjne z koncepcją skryptów czy scenopisu obrazkowego. W przypadku animacji 3D wykorzystywane są bardziej zaawansowane metody wizualizacji, które pozwalają na pokazanie przedmiotów czy postaci w trójwymiarze. Animacja 3D charakteryzuje się bardziej obrazowym i kreatywnym podejściem do przekazywania informacji niż 2D. Dodatkowo w animacjach trójwymiarowych mamy możliwość wykorzystania praw fizyki oraz różnych symulacji (opartych na prawdziwym świecie) typu wybuchy, symulacja wody, dymu, ognia oraz realistyczne kolizje obiektów. Animacja 2D ze względu na swoją prostotę i uniwersalność jest chętniej wybieraną opcją, jednak gdy w grę wchodzi realne pokazanie produktu czy usługi zostaje nam tylko animacja 3D.

Proces tworzenia animacji – elastyczność poprawek 

Proces nadawania ruchu i życia obiektom dzieli się na kilka procesów mechanicznych takich jak: modelowanie, układ i animacja, oświetlenie, a także rendering. 

Pierwszym z etapów jest modelowanie czyli proces, w którym generowane są obiekty lub postacie. Można to wykonać za pomocą narzędzi do modelowania lub skanując rzeczywiste obiekty do komputera. Obie techniki są niezwykle przydatne i oferują różne korzyści. Niestety poziom szczegółów powierzchni modeli skanowanych jest bardzo wysoki co bez odpowiedniego przygotowania przekracza możliwości renderu animacji w rozsądnym czasie (czas generowania obrazu (renderingu) przy skomplikowanych modelach jest bardzo wysoki). W celu wykorzystania modeli skanowanych w animacjach stosuje się techniki pozwalające na przeniesienie większości szczegółów z modelu do tekstury (detale zapisywane są w formie obrazów, które później “fakeuja” powierzchnię modelu).

Tworząc model całkowicie samodzielnie za pomocą narzędzia, masz znacznie większą kontrolę nad całym jego wyglądem. Skanowanie obiektów ze świata rzeczywistego do komputera pozwala jednak zaoszczędzić sporo czasu. Bez względu na użytą metodę, tekstury muszą zostać dodane do obiektu lub postaci przed przejściem do następnego etapu. Tekstury pozwalają na bardziej realistyczny wygląd i nadają modelowi osobowość. 

Po ukończeniu etapu modelowania należy przejść do etapu układu i animacji, w którym obiekty są umieszczane i animowane w konkretnej scenie. Kolejno obiekty i postacie powinny być animowane poprzez przypisanie zmiennych animacji. Stamtąd modele w scenie można ożywić za pomocą klatek kluczowych lub przechwytywania ruchu. 

Ostatnim etapem w tworzeniu animacji 3D jest renderowanie, które polega na wygenerowaniu scen w gotowy obraz. Sam proces jest bardzo czasochłonny, jednak jego rezultaty są zaskakujące. Odbywa się to za pomocą specjalnego oprogramowania, ponieważ proces renderowania nie może się odbyć na typowym komputerze. Wynik renderowania zależny jest od szczegółowości modeli, tekstur, jakości ustawionego oświetlenia oraz całej aranżacji sceny. Dopiero przy odpowiednim przygotowaniu wyżej wymienionych składowych możemy uzyskać foto realistyczny render lub można go wyrenderować w celu zastosowania określonego stylu artystycznego, tutaj także efekt jest zależny od wcześniejszych ustawień całego otoczenia. Każda opcja zależy od projektu i jego wymagań, a także ogólnych preferencji wizualnych. 

Każdy z tych etapów procesu wymaga dużo planowania i pracy. Artyści tworzący animacje poświęcają wiele czasu na cały proces, upewniając się, że każdy model jest dostosowany do oczekiwań ich klientów. 

Czas produkcji animacji 

Czas trwania procesu tworzenia animacji w dużej mierze zależy od złożoności projektu i wymaganego poziomu szczegółowości. Niektóre zadania można wykonać bardzo szybko, podczas gdy inne wymagają więcej czasu.  Potrzebny czas zależy w dużej mierze od stylu animacji, którego chcesz użyć, na przykład podstawowe animacje będą znacznie szybsze niż skomplikowane grafiki ruchome. 

Szybkość klatek

Szybkość klatek jest to szybkość z jaką obrazy są wyświetlane. Zazwyczaj wyrażona jest jako klatki na sekundę lub skrót “fps” (ang. frames per second). Animacja w większości przypadków była przez długi czas standaryzowana do pracy z prędkością 24 klatek na sekundę. Aktualnie przeważa liczba 30 klatek a nawet 60. W animacji 2D oznacza to, że w każdej klatce znajduje się rysunek. W przypadku animacji 3D musimy przeprowadzić jeden render (generowanie obrazu ze sceny 3D) na każdą klatkę czyli średnio 30 renderów na 1 sekundę animacji.

Koszty tworzenia animacji 

Ruchomy obraz 3D kosztuje więcej niż animacja 2D ze względu na to, że oferuje bardziej złożone, realistyczne i precyzyjne dostarczanie treści. Animacje 3D są bardziej precyzyjne, ale z drugiej strony 2D mogą być bardziej płynne na stronie. Jednak w większości przypadków wszystko zależy od preferencji klienta. 

Udostępnij
Zobacz także