Konferencje

BlackBerry idzie na sprzedaż – od lidera rynku, do upadłości

Na początku tego tygodnia – 12-13 sierpnia – w zagranicznych mediach, takich jak nowojorski Wall Street Journal czy brytyjski The Guardian, pojawiła się zaskakująca informacja – BlackBerry idzie na sprzedaż. Jak podaje Wall Street Journal, dyrektor naczelny BlackBerry, Thorsten Heins, znalazł się w sytuacji, którą można porównać do sterowania tonącym statkiem.

BlackBerry wystawiło się więc na sprzedaż, co jest sygnałem świadczącym o tym, że firma swego czasu będąca pionierem rynku smartfonów, obecnie niemal całkiem straciła na znaczeniu.

Jakiś czas temu BlackBerry zostało ochrzczone mianem „CrackBerry” – firma poniosła drastyczny spadek w biznesie. Leader w technologii smartfonów wystawił firmę na sprzedaż po latach powolnego spadku sprzedaży, który był niejako efektem zrewolucjonizowania rynku przez smartfonowych rywali. W poniedziałek, 12 sierpnia, BlackBerry oznajmiło, że „rozważa alternatywne strategie”. Poszukiwani są nowi nabywcy, jednakże firma może także wejść w posiadanie prywatnego inwestora lub po prostu się rozpaść.

BlackBerry nie podołało silnej konkurencji. Firma nie nadążyła za popularnymi iPhone’ami od Apple , nie podołała także szerokiemu wyborowi smartfonów Samsunga i innym producentom, posługującym się systemem Android, należącym do Google. W efekcie udział BlackBerry na rynku spadł z blisko 50% (USA, 2009 rok) do mniej niż 3%, powołując się na wyniki opublikowane w zeszłym tygodniu przez analityków IDC (International Data Corporation – jest to amerykańska firma zajmująca się badaniami i analizą rynku, specjalizująca się m.in. w telekomunikacji i technologiach informacyjnych).

Pierwsze urządzenie BlackBerry – pager e-mail – został wypuszczony na rynek w 1999 roku i zrewolucjonizował komunikację w biznesie, dzięki możliwości dostępu do wiadomości e-mail w niemal każdej chwili. Popularne niegdyś BlackBerry Curve, Pearl i Bold pojawiły się zaraz potem.

Jednakże w roku 2007 na rynek wkroczył iPhone. BlackBerry utrzymywało strategię silnego powiązania swoich produktów z komunikacją w biznesie. To jednak nie wystarczyło. Apple zauważyło, że urządzenia mobilne nabierają charakteru mobilnych mediów – połączenie Wi-Fi, dostęp do muzyki czy gier stały się tak samo ważne, jak skrzynka e-mail. Google wkrótce zaczęło ścigać Apple, wypuszczając na rynek system operacyjny Android, coraz bardziej osłabiając pozycję BlackBerry na rynku. Pojawienie się aplikacji pozwalających użytkownikom na spersonalizowanie swoich telefonów całkowicie zmieniło sposób użytkowania smartfonów.

Kiedy Apple wypuściło iPada, BlackBerry odpowiedziało swoim tabletem PlayBook, który okazał się wielką porażką i podkreślił, jak bardzo w tyle za konkurencją znajduje się firma. BlackBerry nie nadążało za modą i zmianami na rynku.

W tym roku BlackBerry wypuściło swój najnowszy system operacyjny, BlackBerry 10, oraz trzy nowe urządzenia, które zbierały pozytywne opinie. Jednakże, jak twierdzi Carolina Milanesi, analityk firmy Gartner, stało się to o wiele za późno. Cytując Milanesi, BlackBerry przydarzyło się to, co przydarza się wielu grubym rybom. Byli pierwsi na rynku, stworzyli smartfony takimi, jakimi je znamy. Jednak po prostu nie widzieli tego, co nadchodzi.

W dzisiejszych czasach w smartfonach szukamy muzyki, zdjęć, filmów, skrzynka e-mail natomiast ma drugorzędne znaczenie. BlackBerry zbyt długo polegało jedynie na swoich klientach biznesowych, by utrzymać się w grze.

Źródła:
http://www.mobilemarketingwatch.com/its-official-blackberry-is-for-sale-35249/
http://www.theguardian.com/technology/2013/aug/12/blackberry-for-sale-smartphone-market

Udostępnij
Zobacz także