Przemysł Internetu Rzeczy oraz smartsamochodów wydaje się działać coraz prężniej. Połączenie do internetu oraz coraz większe spektrum urządzeń typu wearables, korzystających z technologii AR (opisywaliśmy już m.in. smartkask dla motocyklistów o nazwie Skully) to znak, iż coraz bardziej zbliżamy się do ery, gdy na ulicach gościć będą przede wszystkim inteligentne samochody. Do grona firm wykorzystujących tę technologię dołącza BMW, które planuje wdrożyć do swoich samochodów marki Mini elementy AR, czyli rozszerzonej rzeczywistości. Konkretnie, planuje wprowadzić rodzaj okularów, które połączą świat rzeczywisty z wirtualnym, pomagając w prowadzeniu samochodu.
Okulary BMW na razie mają status prototypu. Jedna z podstawowych funkcji urządzenia to umożliwienie kierowcy równoczesnego patrzenia na drogę, jak i na wskazówki wyświetlane na ekranie okularów. Mogą to być m.in. wskazówki nawigacji, informacje o prędkości i inne dane dotyczące jazdy. Te dane oczywiście znajdują się na desce rozdzielczej, jednak okulary mogą okazać się mniej rozpraszające, niż zerkanie co chwilę na ekran nawigacji umieszczonej na środku deski rozdzielczej.
Informacje dotyczące prędkości czy trasy to nie wszystko, co mają potrafić okulary BMW. Firma stworzyła system zwany „X-ray vision”, czyli opcję rentgena. Na czym ma ona polegać? Otóż dzięki dodatkowym kamerom zamontowanym przy samochodzie, okulary odczytują obecne położenie i otoczenie samochodu. W ten sposób kierowca zerkając w lusterko samochodu, aktywuje zewnętrzne kamery, a obraz z nich wyświetlony jest w okularach. System ten ma zlikwidować problem tzw. martwego punktu w lusterkach samochodu. System pomoże również podczas parkowania równoległego.
Okulary mają się również łączyć ze smartfonem kierowcy za pomocą specjalnej aplikacji, co umożliwi odbieranie wiadomości i połączeń za pomocą przycisków znajdujących się na kierownicy samochodu. W okularach wyświetlana będzie jedynie ikonka powiadomienia, a SMSy będą mogły zostać odczytane głosowo przez aplikację. Wearable ma także służyć kierowcom poza samochodem, a mianowicie ma pełnić funkcję nawigatora od pojazdu do wyznaczonego miejsca, jak i z powrotem, do miejsca parkingowego. W prototypie znalazła się również opcja wyszukiwania adresu danego wydarzenia, w przypadku skierowania wzroku na ulotkę promującą dany event.
Podsumowując, funkcje okularów Mini Augmented Vision prezentują się następująco:
- nawigacja z i do zaparkowanego samochodu;
- nawigacja podczas jazdy samochodem;
- wyświetlanie informacji o aktualnej jeździe: ograniczenia prędkości, obecna prędkość itp.;
- odbieranie i ew. czytanie wiadomości i połączeń poprzez synchronizację ze smartfonem;
- system „X-Ray View”, niwelujący „martwy punkt”;
- pomaganie podczas parkowania równoległego.
W kwestii parametrów technicznych, okulary zasilane są procesorem Qualcomm 805 Snapdragon, posiadają 2GB pamięci RAM oraz dwa wyświetlacze o jakości HD. Okulary posiadają także moduły Wi-Fi, Bluetooth oraz GPS, a działają w oparciu o system Android. Sterowane są za pomocą przycisków umieszczonych na oprawkach. Design okularów jest, delikatnie mówiąc, „specyficzny” i bardzo oldschoolowy – przypominają one bowiem staromodne okulary pilotów samolotów, awiatory. BMW rozważa także wprowadzenie dodatkowych funkcji w ostatecznym modelu swoich okularów, a mianowicie opcji sterowania głosem oraz systemu eye-trackingu. Nie wiadomo jednak jeszcze, czy te smartokulary kiedykolwiek z prototypu przerodzą się w pełnowymiarowy produkt, z którego regularnie korzystać będą właściciele Mini. Do rozstrzygnięcia pozostaje również ostatnia, zasadnicza kwestia – czy tego typu urządzenia naprawdę pomogą kierowcy w bezpiecznej jeździe, czy też będą stanowić dodatkowy czynnik rozpraszający i stwarzający zagrożenia na drodze.
Źródło:
http://miniusanews.com/newsrelease.do;jsessionid=04CDDE24028DFB090159ADEE8B5067B1?&id=760&mid=1
http://recode.net/2015/04/19/bmws-mini-coopers-demos-augmented-reality-glasses-for-drivers/
http://mashable.com/2015/04/19/bmw-mini-ar-driving-glasses/