Konferencje

Co wybrać: PWA czy aplikacja mobilna?

Mnogość artykułów traktuje o tym, jaką niefrasobliwością okazałby się brak inwestycji w m-commerce. Coraz więcej użytkowników równa się coraz większym przychodom w tym kanale. Niektórzy nie zastanawiają się już czy wejść w ten sektor, ale jak mają to zrobić. Posiadanie własnej aplikacji mobilnej może być znamienne, ale czy w każdym przypadku uzasadnione?

Związane z tematem: Jak rozwinąć sklep internetowy – perspektywy e-commerce w 2022 roku

Artykuł jcommerce.pl wskazał, że dwa lata temu mieliśmy do czynienia z gwałtownym przyspieszeniem i rozwojem branży e-commerce, czego najważniejszym objawem jest modernizacja największych liderów. Według McKinsey branża zakupów internetowych rozwijała się w zeszłym roku prawie 5 razy szybciej niż przed pandemią. w porównaniu z czasami przed pandemią. Statista przewiduje przy tym z całą swoją stanowczością, że do końca przyszłego roku handel cyfrowy odpowiadać będzie za wartość powyżej jednej piątej udziału w ogólnie liczonej sprzedaży.  Widać było rozwój metodyk prowadzenie sklepu i logistyki dostaw, a na znaczeniu zyskały firmy kurierskie i przewozowe. Triumf w Polsce zaczął święcić m.in inPost, choć oddając jej w pełni zasługi, rozwój tej firmy pikował jeszcze przed koronawirusowymi atrakcjami. W obliczu wzrastającej w sieci konkurencji, rozliczni partnerzy internetowi szukają coraz lepszych ofert dostarczania swoich produktów dla klientów.

Po co aplikacja dla sklepu internetowego?

Polacy, ale nie tylko – ogólnie rzecz ujmując, obywatele świata dostrzegają potencjał wynikający z posiadania aplikacji. Aplikacja mobilna jest to dla nich przede wszystkim wygodną formą obsługi, w której nie trzeba wstukiwać liter oraz wyszukiwać odpowiednich kategorii, gdyż z poziomu apki wystarczy na to kilka tapnięć jednym palcem. Na smartfonach posiadanie aplikacji jest po prostu najwygodniejsze. Popularność tego rozwiązania opiera się także na szybkości działania oraz intuicyjności, co wynika wprost z metod projektowania user experience, czyli zorientowanych na użytkownika. Co więcej, aplikacje są w stanie wykorzystywać dane zbierane podczas obsługi urządzenia, co lepiej pozwala zapisywać preferencje oraz personalizować daną ofertę klientowi, a fakt ten drastycznie wspomaga konwersję w sklepie internetowym. 

Witryna komerso.pl wyróżnia pięć newralgicznych punktów, dla których warto posiadać własną aplikację mobilną.

Pierwszym z powodów jest dywersyfikacja kanałów dotarcia do klienta. Ludzie chętniej korzystający z aplikacji będą mieli okazję zobaczyć ofertę danej firmy właśnie z pomocą tego narzędzia. Poza tym na ścieżce zakupowej klienta pojawia się coraz więcej punktów styczności z marką, aby sorzedaż odbyła się na korzyść tejże właśnie. Głosem rozsądku jest zatem dodatkowe promowanie swoich usług w aplikacji. 

Jako drugi wyznacznik wartości aplikacji mobilnych podaje się ich specyfikę użycia szczególnie przez osoby młode, które mogą zasilić swoimi portfelami nasz biznes. Stworzenie prostej, dobrze wyglądającej i intuicyjnej aplikacji z pewnością przyczyni się do zauważenia tego faktu przez odbiorców, którzy chętniej będą z niej korzystać. Młodzi ludzie to także osoby, które chętnie dzielą się doświadczeniami, więc efekt marketingu szeptanego i wzrostu sprzedaży może być zauważalny w młodszych pokoleniach odbiorców naszej oferty.

Następnie wymienia się optymalizację i personalizację treści. Komputery mają tę wadę, że często korzysta z niej więcej osób niż jedna, co zaburza algorytmiczny obraz użytkownika. Telefon to rzecz, z którą najrzadziej się rozstajemy w ciągu dnia, jeśli chodzi o urządzenia. Okazuje się, że na podstawie historii odwiedzin w aplikacji, sprzedawcy są w stanie skuteczniej personalizować ofertę, która odpowiada potrzebom i predyspozycjom klienta.

Czwartym asumptem dla posiadania własnej aplikacji jest push marketing.  – Pushe związane z marketingiem to te z promocjami, kuponami rabatowymi, informujące o tym, że zaczyna się wyprzedaż. Taka komunikacja może być połączona także z porzuconymi koszykami. Po eventach w aplikacji sprawdzamy jakie były ostatnie zachowania użytkownika w aplikacji, wówczas użytkownik dostaje spersonalizowany komunikat oparty na jego ostatnich działaniach – mówi Mateusz Zawidzki w podcaście Mobile Trends Podcast.

Jako piątą regułę uzasadniającą stworzenie aplikacji dla sklepu internetowego jest postawienie się w gronie innych posiadaczy takiego narzędzia. Większa możliwość konkurencji nie tylko na poziomie sprzedaży, ale również wizerunkowym. Specjaliści marketingu mobilnego wskazują, że wypuszczenie jest dla konsumentów sygnałem, że zależy Ci na reputacji sklepu i chcesz być postrzegany jako profesjonalista, który dba przede wszystkim o wygodę swoich klientów, czytamy.

Czy aplikacja dla e-commerce jest konieczna!

Wypuszczenie własnej aplikacji owszem zawiera wiele korzyści, ale wiążą się z nimi także i trudności. Otóż stworzenie rynkowo przydatnego i dobrego narzędzia może być kosztowne i czasochłonne. Samo wypromowanie aplikacji wiąże się z dodatkowymi środkami. W dodatku, Michał Szklarski zauważa, że choć klienci robią zakupy chętnie w danych witrynach, to niekoniecznie są zainteresowani instalacją osobnej aplikacji. Zabieg ten może być dla nich zbędny, gdyż nie robią zakupów na tyle często, by mogli uznać daną aplikację za potrzebną.Co więcej instalacja aplikacji, z której się nie korzysta wiąże się z bardzo szybkim jej pomijaniem lub wręcz odinstalowywaniem, co bezpośrednio przekłada się na zmarnowane trudy i wysiłki sprzedawców w utrzymywanie takiej aplikacji, którą przecież trzeba aktualizować, wspierać oraz modernizować. Jak twierdzi Business Development Manager w admetrics.pl – Przeciętny użytkownik spędza 77% swojego czasu w zaledwie 3 ulubionych aplikacjach. Dodatkowo ponad 71% użytkowników aplikacji odinstalowuje ją po 3 miesiącach. Zatem żeby dobrze wypromować aplikację i utrzymać jej użytkowników mamy nie lada orzech do zgryzienia. Tym bardziej jest to trudne po pandemii, gdy większość marek do tej pory działających offline, digitalizuje swoje działania – mówi Katarzyna Olender.

Aplikacja nie jest przymusem ani nie zawsze musi wiązać się z pozytywnym oddziaływaniem na klientów. Na szczęście jest inne rozwiązanie, które z pewnością usatysfakcjonuje innowacjonistów swoich sklepów.

Progressive Web Applications jako alternatywna dla aplikacji mobilnych?

Jak podaje e-point aplikacje sprawdzają się w niektórych biznesach, ale istnieją użytkownicy, dla których nie musi być to najbardziej optymalne rozwiązanie, a wolą korzystać z wyszukiwarki w smartfonie. Warto pamiętać, że aplikacja może okazać się naszą zmorą, więc lepiej decyzję o jej wdrożeniu podjąć na gruncie rzeczowej analizy. Na szczęście świat nie jest jednowymiarowy i są różne możliwości zadbania o siebie i użytkowników. Progressive Web Application jest jednym z tych sposobów. 

Czym jest PWA?

PWA to aplikacja webowa napisana w JavaScript, CSS oraz HTML, która działa jak natywna aplikacja i oferuje możliwość wyświetlania powiadomień, działania w tle lub korzystania z funkcji telefonu, jak aparat, gesty czy lokalizacja. Progressive Web App można używać jednocześnie jako strony www i aplikacji mobilnej na każdym urządzeniu. Wyglądem przypomina zwykłą witrynę internetową.Tak też się zachowuje. Korzysta ona z przeglądarki użytkownika. Jest to także rozwiązanie zoptymalizowane w taki sposób, aby ładować się sprawnie na wszystkich urządzeniach i oferować kompatybilne z nimi możliwości. Nie wpływa to na prędkość jej działania. Brzmi zachęcająco, prawda? Jej przewagą nad aplikacjami jest brak potrzeby ich instalacji, a jednym kliknięciem możemy dodać ją do ekranu głównego naszego urządzenia. 

PWA dla e-commerce

Progresywna aplikacja webowa skraca czas ładowania się strony, co sprzyja gwałtownemu nie porzucaniu jej przez klienta. Ponad połowawizyt w commercach online jest przerywanych, jeśl do załadowania stron w smartfonie potrzeba więcej czasu niż 3 sekundy. Zastosowanie PWA zmniejsza wobec tego współczynnik odrzuceń, dzięki działaniu niektórych funkcjonalności w trybie offline. Klient nie musi mieć nieustannie dobrego połączenie z internetem, by móc konsumować treści w danej witrynie. Geolokalizacja pozwala na wyszukiwanie stacjonarnych punktów sklepu, co może pomóc, gdy klient chce chociażby przymierzyć ubiór lub zmierzyć trampolinę. Nie bez znaczenia przejawiają się tu też kwestie marketingowe. Z wykorzystaniem progresywnej web można precyzyjnie targetować komunikaty marketingowe, dzięki geofencingowi oraz push notyfikacjom.

Przewaga PWA nad aplikacjami

PWA są znacznie bardziej optymalne od aplikacji. W przypadku progresywnej aplikacji webowej rozwijamy tylko jeden produkt, który działa na wszystkich systemach operacyjnych. Możemy z jej pomocą wysyłać powiadomienia na urządzenie. Nie dotyczy to jednak iOS, więc wszystkim, którym zależy na użytkownikach sprzętu od Apple, stworzenie apki może być dobrym pomysłem. Oba rozwiązania działają offline, jednakże aplikację można zainstalować i odnaleźć jedynie poprzez sklep z aplikacjami lub witryny pośredniczące. PWA nie ma konieczności instalacji i zapewnia jednolite doświadczenie użytkownika, gdyż jest to ta sama strona, co w przypadku aplikacji mobilnej może wyglądać różnie. Do szczególnie istotnych zalet PWA zaliczyć można brak dodatkowych lub ukrytych kosztów i prowizji. W przypadku aplikacji trzeba liczyć się z prowizjami i kosztami od aplikacji lub transakcji od pośredniczących platform z aplikacjami. Przy aplikacji mobilnej trzeba też zaangażować oddzielne ASO. Przy PWA działania SEO spokojnie zapewniają ruch na stronie oraz gwarantują wykrywalność naszej oferty bez angażowania dodatkowych środków.

Dla kogo aplikacja mobilna?

Intuicyjna przewaga progresywnej aplikacji webowej nie zawsze musi oznaczać, że nie warto inwestować w natywną aplikację. Firmy, których aplikacje mają docelowo korzystać z dużej ilości zasobów urządzenia w postaci złożonych elementów grafik, NFC czy zabezpieczeń biometrycznych oferowanych przez urządzenie to aplikacja będzie idealnym rozwiązaniem. Instytucje, które za wszelką cenę chcą dotrzeć do koneserów ekosystemu Apple również muszą poważnie zastanowić się nad wypuszczeniem aplikacji. Jak mówiliśmy, każda decyzja biznesowa powinna być odbiciem gruntownej analizy własnych potrzeb, konkurencji, klientów oraz swoich zasobów.Bez tego ani rusz!

Zobacz także: Co zrobić, aby ulepszyć UX sklepu internetowego?

Udostępnij
Zobacz także