Konferencje
Raport rynku mobile Sensor Tower

Przewidywania dla AppStore – Raport Sensor Tower – rynek mobile w 2025 roku

W ostatnim czasie Sensor Tower podjęła się próby wysnucia prognozy dla rynku mobilnego na całym globie do 2025 roku. Skupiono się w nim na kilku kwestiach, ale na czele raportu stoi omówienie przyszłej sytuacji sklepów cyfrowych sygnowanych logami: Apple’a i Google’a. W tym tygodniu poruszymy przewidywania dla App Store.

Na początku, dla jasności, powiemy czym w ogóle jest firma Sensor Tower. Na profilu LinkedIn organizacji widnieje opis, który przybliża nam jej sylwetkę – Sensor Tower to wiodące, zaufane źródło informacji rynkowych i wskaźników wydajności klasy korporacyjnej w ekosystemie aplikacji mobilnych – czytamy. Na podstawie jej raportów pisano artykuły w takich mediach jak The Guardian, The New York Times, The Crunch i Los Angeles Times. Wartym uwagi jest szczególnie ten sporządzony przez  nytimes.com opisujący pozwy przeciwko gigantowi z Cupertino.

O strukturze raportu

Dokument dzieli się na 6 głównych sekcji, z których to wyróżnione są:

  1. metodologia, czyli strona poświęcona na opis danych i metod badawczych użytych do kreacji raportu,
  2. przegląd rynku, czyli 6 stron o możliwych wzrostach przychodów skorelowanych ze wzrostem liczby pobrań Google Play i App Store,
  3. najlepsze regiony – 14 stron propozycji najbardziej perspektywicznych regionów dla poszczególnych platform i omówienie trendów w Europie i Azji,
  4. najlepsze kraje – 10 stronicowy wgląd w przewidywane trendy na największych rynkach w stosunku do wzrostu przychodów i pobrań dla sklepów Google’a i Apple’a. 
  5. najlepsze kategorie – o trendach w zakresie przychodów z aplikacji w porównaniu z przychodami z gier, przy omówieniu wpływu pandemii Covid-19, co zajęło z kolei 13 stron,
  6.  wnioski, czyli jednostronicowe podsumowanie kluczowych informacji mających wpływ na tę konkretną prognozę.

Najważniejsze wnioski

W podsumowaniu otwierającym raport i zachęcającym nas do zapoznania się z dalszą analizą jest wzmianka o tym, że światowe wydatki na aplikacje mobilne w ciągu czterech najbliższych lat będą wynosić 270 miliardów dolarów. App Store uszczknie z tego worka aż 185 miliardów dolarów, zakładając tempo wzrostu jako 20,7 proc w skali roku. 

Ciekawą informacją jest też fakt wyższych wydatków użytkowników na aplikacje nie będące grami w AppStore niż w Google Play, jednakże dla obydwóch do 2025 roku prognozowany jest 49 proc. udział w dochodach odnośnie tychże aplikacji.

Raport rynku mobile Sensor Tower 2
Raport rynku mobile Sensor Tower 2

Europa wyjdzie na prowadzenie

Raport wskazuje też na wzrosty w wyniku epidemii, jednakże jego prognozy nie zakładają tak gwałtownych dalszych zmian na rynku, a raczej powolne stopniowanie rynku, ale nadal w tendencji wzrostowej. Ostatnim i chyba najciekawszym stwierdzeniem raportowym jest fakt możliwego wzrostu dla Europy, której tempo wzrostu pozostawi w tyle Azję i Amerykę Północną, odnotowując 24 miliardy dolarów zysku za 4 lata wprzód. Wskaźnik skumulowanego rocznego wzrostu, czyli CAGR dla App Store w Europie to +24.3%, a dla Azji to już “tylko” 20,2%!

W obrębie tego wyliczenia, aż jedenaście krajów europejskich może zarobić ponad miliard dolarów rocznie, co stanowi ogromną zmianę w porównaniu do  tylko czterech w 2020 r.

Szacunki rynku mobile – App Store

Sensor Tower twierdzi, że App Store urośnie w ciągu 5 lat o kolejne 20,7 proc. w skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu (CAGR), a liczba pobrań aplikacji sięgnie do tego czasu 43 miliardy, czyli wzrost w CAGR o prawie 5 proc. W Stanach Zjednoczonych wydatki użytkowników na przestrzeni kolejnych pięciu lat mają się podnieść o 19,6 proc do poziomu 51 miliardów dolarów, przy szacowanych pobraniach w liczbie prawie 11 miliardów ściągniętych aplikacji do 2025 roku

Raport rynku mobile Sensor Tower 2

Regionalne wydatki konsumentów w App Store

Wedle szacunków ST największy wzrost w zakresie wydatków konsumentów na aplikacje zaliczy region Afryki, będąc jednocześnie najmniejszym rynkiem ze wszystkich. Z poziomu 152 milionów dolarów w 2020 roku, do 2025 roku wydatki wzrosną o 280%, czyli do kwoty 578 milionów dolarów.
Największym rynkiem jest azjatycki, który z 38,2 miliardów dolarów z 2020 roku wzrośnie w ciągu 5 lat o ok. 151% czyli 96 miliardów dolarów. Całkiem sporo! 

Na drugim miejscu plasuje się Ameryka Północna, której mieszkańcy w 2020 roku wydali aż 22,3 miliardy dolarów w sklepie Apple’a. Liczba ta do 2025 roku ma wzrosnąć o kolejne 146%, czyli do prawie 55 miliardów. Wydatki europejskich użytkowników tegoż sklepu pozwalają im zająć trzecie miejsce na podium – do 2025 roku wydadzą o 31,3 miliarda dolarów mniej od Północnych Amerykanów, co nadal stanowi wzrost o 15,6 miliarda dolarów, czyli 196% w porównaniu roku 2020 do 2025. 


Wydatki na aplikacje do 2025 roku mają być takie same w Arabii Saudyjskiej i Australii szacowane na ok. 3,4 miliarda dolarów, a dla Ameryki Południowej kwota ta zmniejszy się o 400 milionów dolarów.

Europejski wskaźnik pobrań aplikacji w App Store

Raport wylicza, że dla Europy liczba pobrań w sklepie Apple w 2025 roku może wynieść nawet 9,4 miliarda. W 2021 roku zarejestrowany poziom ściągniętych aplikacji o 600 milionów większy niż w 2020 roku, w którym to ściągnięto 7,3 miliarda aplikacji. W następnym roku ma to być już 8,2 miliarda ściągnięć, za dwa lata wynik ten wzrośnie o 300 miliardów, a w 2004 roku liczba ta wzrośnie do 9 miliardów! Wynika z tego, że tendencja jest wzrostowa, a pobrania r/r będą rosnąć.

Zestaw krajów najbardziej korzystnych dla sklepu z logiem nadgryzionego jabłka

USA  wyprzedziły Chiny jeśli chodzi o wydatki w App Store w II kwartale 2020 r. Zauważono korelację tego wzrostu wraz z rozprzestrzenieniem się wirusa COVID-19. Wydatki Chińczyków w 2023 roku mają jednak znów zostawić Amerykanów za sobą, choć przewiduje się, że te dwa kraje będą dzielić podobny wzrost w ciągu najbliższych pięciu lat. Na trzecim miejscu pozostaje Japonia sięgając prawie 20 miliardów w 2025 roku. Jeśli chodzi o pobrania to na pierwszym miejscu są i będą Stany Zjednoczone, podobnie jest z drugim miejscem piastowanym przez Chiny, na trzecim niezmiennie Japonia. Miejsce czwarte w 2020 i 2021 roku przypada Wielkiej Brytanii, ale w 2025 roku Anglia zostanie zepchnięta na piąte miejsce, które do tej pory przypadało Rosji.

Udział App Store w przychodach według kategorii

Raport pokazuje spadek udziału gier w dochodach App Store’a. Za cztery lata ma on wynosić niespełna 42%, a jeszcze dwa lata temu było to 68%. Spadek ten odbywa się na korzyść wzrostów wobec aplikacji, kolejno: 

  1. do zdjęć i filmów, 
  2. do rozrywki,
  3. sieci społecznościowych, 
  4. aplikacyjnych książek, 
  5. apek muzycznych i pozostałych. 

Dla przykładu w 2025 roku udział aplikacji typu photo video ma wynieść 13%, co jest 9% wzrostem w ciągu 6 lat.  

ST wymienia pandemię jako czynnik bardzo korzystny dla ogólnego wzrostu liczby pobrań, który przyczynił się do dużego skoku na wykresie. Tendencje te spowolnią i wrócą do poziomu sprzed 2020 r, ale nadal będą się podnosić, gdyż kraje stopniowo otwierają się ponownie. Nie jest to jednak tożsame z wydatkami użytkowników, które w mobile będą rosły. Oczekuje się, że przychody App Store z aplikacji innych niż gry przewyższą te growe  w 2024 r. z 34,3% rocznym wzrostem. Udział w rynku kategorii pobierania plików będzie znacznie bardziej stabilny niż obecnie dla dochodów. Przewiduje się, że gry będą stanowiły około 30% pobrań w App Store przez następne pięć lat.

Wnioski Sensor Tower

Ogółem wnioskowym jest estymowany wzrost wydatków na aplikacje mobilne, wraz ze wzrostem pobrań. Pandemia mocno wpłynęła na rynek, choć wcale nie tak negatywnie jak na resztę gałęzi gospodarki. Wzrosną przychody spoza branży gier w AppStore w ciągu najbliższych pięciu lat i przekroczy tę wartość aplikacji growych do 2024 roku. Aplikacje niezwiązane z grami w Google Play odnotują CAGR na poziomie 29,8% w porównaniu do 13,3% z gier. Główne międzynarodowe i krajowe rynki będą nadal odnotowywać silny wzrost. Wciąż wskazana jest przewaga Chin, USA i Japonii nad resztą, ale wzrastać zaczną Indie, w których ilość rocznych instalacji aplikacji osiągnie 60 miliardów w 2025 roku, a Europa stanie się bardzo rozwojowym rynkiem w stosunku do reszty. 

Źródło i foto: https://go.sensortower.com/rs/351-RWH-315/images/Sensor-Tower-2021-2025-Market-Forecast.pdf

Udostępnij
Zobacz także