Wirtualna rzeczywistość (VR) powoli staje się ważną platformą marketingową. Ze względu na świeżość tej branży, warto przyjrzeć się pierwszym, związanym z nią, udanym strategiom marketingowym. Jakie to strategie i kiedy warto po nie sięgnąć? Informacje na ten temat znajdziecie w interaktywnym raporcie „VR-owa ewolucja marketingu” przygotowanym przez Instytut Analizy Sensorycznej (ISA).
Choć zaawansowane urządzenia VR wciąż pozostają rzadkością w domach konsumentów, prawie każdy z nich posiada w swojej kieszeni smartfona. A ten, osadzony w tanich (wykonanych chociażby z kartonu i soczewek) goglach mobilnych, może przenieść swojego właściciela w świat wirtualnej rzeczywistości.
Siła VR tkwi w sprzedaży wrażeń i emocji
W czym tkwi jednak marketingowa siła VR? Jak zauważają twórcy raportu „VR-owa ewolucja marketingu„, decydując się na seans danego filmu w kinie, odwiedzenie wystawy w muzeum lub restauracji, często polegamy na wrażeniach i opiniach innych osób, które polecały nam daną aktywność. Dlatego też szukamy informacji „z drugiej ręki”, czytając internetowe komentarze lub oglądając video-recenzje. Tymczasem nowa technologia, jaką stanowi VR, może dostarczyć potencjalnemu konsumentowi pełnej próbki subiektywnych wrażeń i emocji, które przetestuje „na własne oczy i uszy”.
Co znajdziecie w raporcie „VR-owa ewolucja marketingu”?
- W pierwszym rozdziale pt. „Wirtualna rzeczywistość” przedstawiono 3 aspekty VR: Innowacyjność (również w opinii konsumentów), Imersję (proces „zanurzenia” się w rzeczywistości wymyślonej) oraz Elastyczność (w wizualizowaniu rozmaitych obiektów).
- W rozdziale drugim pt. „Technologie wirtualne” wyjaśniono natomiast aspekty technologiczne oraz terminologię związaną z Virtual Reality, Augmented Reality i Mixed Reality. Przedstawiono także proces realizacji kampanii VR i AR „od kuchni”, a także podjęto się próby wytłumaczenia skąd wziął się boom na VR?
- W rozdziale trzecim pt. „Praktyczne zastosowania technologii” wyróżniono mnóstwo ciekawych przykładów zastosowania VR i AR w marketingu oraz potencjalne kierunki rozwoju tej technologii w przyszłości. Szczególnie przyjrzano się tematom dotyczącym „opowiadania historii”, prezentacji produktów, a także medycznym i badawczym zastosowaniom VR.
67 stron praktycznej wiedzy na temat VR
Jak wykazuje raport, konsumenci są zainteresowani tematem wirtualnej rzeczywistości. Ich zdaniem można wykorzystać ją przede wszystkim w: turystyce, kinematografii, wydarzeniach na żywo, urządzaniu wnętrz, edukacji i grach komputerowych. Dodatkowo, wirtualna rzeczywistość to modna sprawa, generująca szum medialny i dająca nowe możliwości w marketingu (głównie dzięki emocjonalnemu zaangażowaniu). Cały raport „VR-owa ewolucja marketingu” liczy sobie 67 stron. Znajdziecie go pod tym adresem.