Od lipca do sierpnia 2021 roku, a więc głównie podczas samych wakacji, użytkownicy BLIKA zrealizowali prawie 200 mln transakcji o wartości niemal 27 mld zł. Na koniec trzeciego kwartału z BLIKA aktywnie korzystało niecałe 7 mln użytkowników. Najdynamiczniej rośnie liczba przelewów na telefon BLIK oraz transakcji w terminalach płatniczych.
Usługa bankowa BLIK podzieliła się z nami, swoimi użytkownikami, podsumowaniem swoich wyników za trzeci kwartał bieżącego roku. W wyniku danych z tego raportu, możemy ze spokojnym sumieniem założyć, że jest to najbardziej rozpoznawalna marka w sektorze płatności internetowych i mobilnych.
BLIK uzyskał w trzecim kwartale 194 mln transakcji, co jest wynikiem wyższym o 76% niż rok wcześniej. Do tej pory, w 2021 roku, ilość wykonanych transakcji za pomocą usługi estymowana jest na poziomie 523 mln.
Ponad 65% z nich objęło e-commerce, prawie 17% przypadło na przelewy między telefonami, niespełna 13% zaliczyły terminale, a powyżej 5% to wypłaty z bankomatów.
– Bardzo szybko rośnie nie tylko liczba przelewów na telefon BLIK, ale także osób, które z nich korzystają. Z kwartału na kwartał zwiększa się udział transakcji P2P w ogólnej liczbie wszystkich realizowanych BLIKIEM. Wierzymy, że szybkie rozliczenia BLIKIEM mogą stać się dominującym sposobem przekazywania sobie pieniędzy – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.
Prawie 9 milionów aktywnych użytkowników
Trzeci kwartał 2021 roku to kolejny rok obfity w sukcesy, przede wszystkim ze względu na kolejne wzrosty W okresie tym użytkownicy codziennie realizowali BLIKIEM średnio prawie 2,1 mln transakcji. Najlepszy dzień wskazany dla kwartału wyszczególnia 2,7 mln transakcji. Jak się okazuje, średnia kwota transakcji BLIKIEM to 133 zł. Kwota nie wydaje się być duża, ale pamiętajmy, że jest to wynik uśredniony, a nominalna wartość transakcji dla trzeciego okresu kwartalnego jest prawie dwa razy większa niż dla analogicznego okresu w roku ubiegłym, gdyż przyrost ten szacowany jest na poziomie 80%.
Dokument pokazuje też, że obecnie z usługi korzysta 8,6 mln aktywnych użytkowników. Jest to o tyle zaskakujące, że w porównaniu do poprzedniego kwartału widoczny jest wzrost o 600 000 użytkowników. Ten poprzedzony jest oczywiście kwartałem pierwszym w tym roku, na który przypadł wynik 7,6 mln użytkowników. Jak widać od początku roku BLIK zarejestrował przyrost prawie miliona użytkowników. W stosunku rocznym, trzeci kwartał 2020 roku zaowocował 6 milionami aktywnych płatników, z czego wynika, że w ciągu 12-stu miesięcy liczba użytkowników wzrosła o prawie 3 miliony, co może robić wrażenie.
BLIK ZBLIŻENIOWY
W omawianym raporcie oprócz niesamowitych wyników BLIKa znajduje się informacja, że od 9 listopada tego roku sześć banków udostępnia BLIKA zbliżeniowego. Do tych banków zalicza się: Millenium, mBank, ING Bank Śląski, PKO Bank Polski,Santander i Alior Bank.
Pierwszym z banków, który zaoferował nowe udogodnienie był Millenium
. – Cieszymy się bardzo, że do szerokiego wachlarza metod płatności, jakie oferujemy dołącza płatność zbliżeniowa BLIKIEM. BLIK podbił serca internautów już dawno i jest obecnie najpopularniejszą metodą płatności w sieci. Teraz, mamy nadzieję, zagości na dobre w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych nie tylko w naszym kraju, ale również poza jego granicami, wszędzie tam, gdzie akceptowane są płatności Mastercard. Staraliśmy się zaprojektować rozwiązanie tak, by nie tylko korzystanie z niego, ale również sama aktywacja były jak najbardziej przyjazne użytkownikom – powiedziała Halina Karpińska, Dyrektorka Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.
Jak działa BLIK zbliżeniowy?
Technologia oparta na płatnościach z wykorzystaniem łączności NFC, bez której posiadania na naszym smartfonie nie będziemy w stanie wykonać takowej operacji.
NFC w wielkim skrócie, jest to sposób przesyłania plików z jednego urządzenia na drugie poprzez zmniejszenie odległości pomiędzy nimi. Od Bluetooth różni się tym, że nie wymaga długiej konfiguracji parowania i łączenia się urządzeń i czasochłonnego przesyłu danych. NFC sprawdza się przy szybkich transakcjach niewymagających dużej ilości miejsca, a płatności do takich należą. BLIK zbliżeniowy to zatem konfiguracja i ustrukturyzowanie aplikacji pod kątem łączności NFC.
Jakie zalety wyróżniają nową funkcjonalność?
Płatności zbliżeniowe mogą być w ten sposób przetwarzane zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, a żeby z niej skorzystać wystarczy nam smartfon z NFC i konto w banku, które aplikację Blika obsługuje. Póki co, jako źródło płatności możemy wybrać tylko nr rachunku, ale w przyszłości ma być dostępna możliwość podpięcia różnych kart płatniczych, ale co najciekawsze, płatności będą mogły być pobierane za pomocą Messengera!
Czy to bezpieczne?
BLIK jest aplikacją, która oferuje zintegrowane zabezpieczenia z naszymi własnymi w urządzeniu. Toteż bezpieczeństwo korzystania z tej aplikacji zależy, jak zawsze, od samych użytkowników i rozwagi, w jakiej obcują z płatnościami. Ważna jest możliwość wyboru, gdyż mamy możliwość ustawienia, czy przed każdą płatnością chcemy odblokować ekran telefonu biometrią czy kodem PIN.
“Wdrożenie”
Aby korzystać z Blika zbliżeniowego należy uruchomić aplikację banku, który go obsługuje. Po wejściu w płatności BLIK, należy wybrać opcję zapłaty zbliżeniowej. Następnie należy włączyć bezpieczną blokadę ekranu. Aplikacja banku ostrzega, że należy pozostawić to ustawienie, aby zapewnić bezpieczeństwo wobec działania włączonej usługi. Następnie zostaniemy przekierowani do komunikatu o włączeniu NFC, a później aplikacja poprosi nas o ustawienie jej jako domyślnej do płatności zbliżeniowych. Tak skonfigurowane urządzenie można przyłożyć do terminala płatniczego.
Wygląda na to, że w przyszłości nie będziemy w ogóle musieli pamiętać o hasłach i kartach do płatności, co ma swoje korzyści, choć można dywagować o negatywnych konsekwencjach tego zjawiska. Blik zbliżeniowy – zbliż, odblokuj telefon i zapłacone.