Konferencje
Mobile Trends
subskrypcja co to

Boom na subskrypcje – jak z nich korzystamy?

Posiadanie dostępu do szerokiej gamy usług na żądanie, bez konieczności zobowiązań długoterminowych, przyciąga coraz więcej zwolenników. W Polsce aż 46% konsumentów korzysta z jakiegoś rodzaju subskrypcji, w Europie natomiast wynik ten osiąga 49%. Dodatkowo wartość globalnego rynku subskrypcji do 2025 r. według szacunków ekspertów ma wynieść aż 1,5 bln USD. Jest to dwukrotnie większa wartość niż w 2020 r.

Subskrypcje stały się nieodzowną częścią naszego codziennego życia, zmieniając sposób, w jaki konsumujemy produkty i usługi – od mediów strumieniowych z muzyką czy contentem wideo, po subskrypcje telekomunikacyjne, takie jak Orange Flex. Co dokładnie kryje się pod pojęciem subskrypcji, dlaczego zdobyły one tak dużą popularność i jak z nich korzystamy? 

Co to są subskrypcje i dlaczego zyskują na popularności

Definicja subskrypcji – to już znasz! 

To nic innego jak elastyczny model biznesowy, w którym przedsiębiorstwa otrzymują od konsumentów cykliczne wpłaty w zamian za regularne dostarczanie określonych produktów lub usług. W odróżnieniu od tradycyjnych abonamentów czy prenumerat w typowej subskrypcji zazwyczaj nie ma długiej umowy na czas określony (chyba że decydujemy się np. na wariant roczny), a użytkownik może w każdej chwili zmienić wybrany pakiet czy zrezygnować z usługi.

Historia i rozwój subskrypcji, czyli od biblioteki po apki mobilne…

Subskrypcje nie są wynalazkiem współczesnym; ich korzenie sięgają XVII wieku, kiedy to zaczęto oferować prenumeraty książek czy pierwsze programy ubezpieczeniowe.
Zobacz interaktywną oś czasu, która pokazuje kamienie milowe w rozwoju subskrypcji. 

Ciekawostka

W 1731 roku Benjamin Franklin założył pierwszą w Ameryce bibliotekę subskrypcyjną o nazwie Library Company of Philadelphia. Członkowie tej biblioteki płacili roczną opłatę, dzięki której mieli dostęp do kolekcji książek. 

Z czego wynika boom na subskrypcje?

Współczesny konsument coraz częściej wybiera dostępność i elastyczność zamiast trwałego posiadania produktów, co odzwierciedla potrzebę wygody i wolności. Zatem przyjrzyjmy się, dlaczego subskrypcja jest aż tak korzystna, że decyduje się na nią co druga osoba w Europie.

Wygoda i oszczędność czasu

Oszczędność czasu i wygoda – czyli coś, co każdy z nas sobie ceni, a subskrypcje sprawiają, że nie musimy pamiętać o ich przedłużeniu ani o ręcznych opłatach za usługi. Dołączenie do usługi w subskrypcji zajmuje chwilę, a ponadto wiele platform oferuje darmowy okres próbny, podczas którego możemy przetestować daną usługę bez konieczności wydawania pieniędzy. 

Niskie koszty i brak zobowiązań

Często subskrypcje – zwłaszcza na produkty fizyczne – oferują zniżki w porównaniu do jednorazowych zakupów. Dodatkowo nie jesteśmy związani długimi umowami, co daje nam możliwość zawieszenia, zmiany pakietu lub zrezygnowania z subskrypcji w dowolnym momencie.

Łatwe dołączenie online/mobile

Proces dołączenia do subskrypcji jest zazwyczaj bardzo prosty i odbywa się online lub poprzez aplikację mobilną, bez konieczności tradycyjnego kontaktu z konsultantem czy oczekiwania na kuriera z umową.

Pełna kontrola nad wydatkami

47% Polaków jako główny powód korzystania z subskrypcji wskazuje korzyści finansowe. Korzystając z usług w tym modelu, płacimy z góry za ustalony okres, a w razie potrzeby możemy jednym kliknięciem zawiesić dostęp i przeznaczyć pieniądze na coś innego. Subskrypcja świetnie sprawdza się jako model płatności za usługi telekomunikacyjne, bo przy płatności z góry za dostęp do określonych pakietów nie da się niechcący przekroczyć rachunku (co w abonamentach nieraz zdarza się na przykład podczas zagranicznych wakacji, kiedy zapomnimy wyłączyć internet).

Współczesny konsument coraz częściej wybiera dostępność i elastyczność zamiast trwałego posiadania produktów, co odzwierciedla potrzebę wygody i wolności.

Jak korzystamy z subskrypcji? 

W Polsce do najbardziej popularnych usług subskrypcyjnych należą serwisy streamingowe oferujące dostęp do filmów i seriali czy muzyki. Tego typu usługi właściwie zrewolucjonizowały sposób konsumowania treści, podobnie jak subskrypcje na cyfrowe gazety i czasopisma, które pozwalają nam być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami i trendami bez konieczności wychodzenia do kiosku. 

Chętnie korzystamy także z subskrypcji na usługi dostarczania jedzenia, co pozwala nam cieszyć się ulubionymi potrawami bez wychodzenia z domu. Inne popularne subskrypcje to np. beauty boxy, w których co miesiąc można otrzymać nowe zestawy kosmetyków do wypróbowania. Dzięki subskrypcjom dbamy także o zdrowie i kondycję, na przykład poprzez aplikacje fitness, które dostarczają nam codzienne plany treningowe i dietetyczne.
Wiecie, ile wynosi średnia światowa jeśli chodzi o liczbę posiadanych subskrypcji? 9,4 w grupie do 25 roku życia oraz 8,6 w grupie 25-45 lat! A Wy ile posiadacie? 

Subskrypcyjne perełki

Subskrypcje na treści cyfrowe czy diety pudełkowe zna już chyba każdy. Ale jeśli dobrze  poszukać, można trafić również na dużo bardziej niezwykłe usługi w subskrypcji, jak choćby regularna dostawa kawy, pieluszek dla niemowląt, a nawet… roślin doniczkowych. Po więcej przykładów zajrzyj do infografiki Orange Flex.

Podsumowanie

Już około połowa Europejczyków korzysta z jakieś usługi w subskrypcji. W Polsce ten wynik wygląda podobnie. Wartość globalnego rynku subskrypcji ma rosnąć, osiągając aż 1,5 bln USD do 2025 r., co jest dwukrotnie większą wartością niż w 2020 r. Subskrypcje nie tylko zapewniają nam wygodę i oszczędność czasu poprzez automatyczne płatności i możliwość testowania usług, ale także przynoszą korzyści finansowe, umożliwiając elastyczne zmiany lub szybką rezygnację z subskrypcji. Polacy wykorzystują subskrypcje na szeroką skalę – od platform streamingowych i dostawy jedzenia po kosmetyki, gazety cyfrowe i aplikacje fitness, co pokazuje, jak bardzo stały się one integralną częścią naszego życia. 

Interesuje Cię ten temat? Więcej ciekawostek na temat subskrypcyjnej rewolucji, którą obecnie przeżywamy, znajdziesz w pełnej, interaktywnej wersji infografiki.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także