Branża e-Commerce to bardzo dynamicznie rozwijająca się gałąź. Duży wpływ na ten trend miała pandemia koronawirusa, a wciąż rosnąca inflacja przyczynia się do wyboru tego kanału przez konsumentów. Aż 79% klientów zmieniło dotychczasowe przyzwyczajenia związane z zakupami przez nadchodzący kryzys. Przeniesienie zakupów do internetu, korzystanie z ofert promocyjnych, albo zakup ograniczony do niezbędnego minimum – to najczęstsze taktyki, wybierane przez Polaków, aby oszczędzać. Takie praktyki wpływają na powstawanie nowych trendów w e-Commerce. Żeby łatwiej było pozostać na topie, warto wspierać procesy biznesowe swojej firmy poprzez wdrożenie rozwiązania ERP. Pomoże w optymalnym zarządzaniu procesami i zwiększy efektywność całej organizacji.
Polski i globalny e-Commerce
E-Commerce na świecie i w Polsce notuje od kilku lat wzrosty w wielu obszarach. Badania eMarketera pokazują, że klienci są coraz mniej zainteresowani sklepami stacjonarnymi. Do przełomu doszło w 2020 roku, kiedy spadła liczba konsumentów, którzy wybierali tę opcję ponad zakupy online. Ma to związek z obostrzeniami w trakcie lockdownu. Jednak przedsiębiorcy bardzo szybko odpowiedzieli na rosnącą potrzebę zakupów pomimo utrudnień na rynku. Zarówno duże sieci, jak i małe, lokalne przedsiębiorstwa handlowe, zapewniły klientom możliwość zakupów przez internet, a niektóre supermarkety weszły we współpracę z firmami dostarczającymi zakupione towary pod drzwi kupujących.
Izba Gospodarki Elektronicznej przeprowadziła badanie, w którym sprawdziła, które usługi i towary są najczęstszym wyborem w przypadku polskich konsumentów. Głównie są to zakupy w sektorze spożywczym, modowym, elektronicznym, a także zamawianie potraw z restauracji. Najbardziej motywującym czynnikiem są niskie ceny, obniżki i łatwość w porównaniu kosztów na wielu platformach jednocześnie.
Które trendy e-Commerce warto znać?
Rosnące oczekiwania konsumentów i zmiany ich zachowań zakupowych sprzyjają powstawaniu nowych rozwiązań, które mają na celu zadowolenie ich i ułatwienie procesu podejmowania decyzji. Które z rozwijanych obecnie trendów e-Commerce warto poznać?
Dark store
Dark store to rodzaj e-Commerce, zakładający dostarczenie zamówionego towaru w ciągu 15-30 minut. Zwykle sklepy działające tym trybem stanowią centra dystrybucyjne, które można znaleźć np. na osiedlach w miastach, lub przy kompleksach biurowych. Ten model odpowiada na potrzeby zwykle impulsywnych i stosunkowo niewielkich zakupów. Jest popularny przede wszystkim w miastach, ale wymaga, by firma posiadała gęstą sieć lokali, by każdy klient miał szansę otrzymać zamówienie w podobnym czasie.
Kurierzy, kompletując zamówienie, korzystają z urządzeń z oprogramowaniem działającym podobnie do systemu WMS – wskazują one towar do podjęcia i wyznacza optymalną drogę do zebrania go. Samo pomieszczenie wygląda jak alejki w sklepie.
Live commerce
Sprzedaż poprzez wideo na żywo – to właśnie live commerce. W trakcie transmisji widzowie mogą wejść w interakcję z prowadzącym, lub z marką. Czat online daje możliwość rezerwacji produktu, a sprzedawca może zaprezentować go w taki sam sposób, jak na żywo. Ten rodzaj sprzedaży jest popularny na TikToku oraz Instagramie. Facebook również oferuje tę opcję, ale największy nacisk kładzie na reelsach – krótkich wideo, dlatego zanim zaczniesz działać na tej platformie, zastanów się, czy nie inwestujesz energii w działanie, które może nie dać oczekiwanego rezultatu.
One click shopping
One click shopping to bardzo wygodny i szybki model, który zakłada dokonywanie zakupu poprzez jedno kliknięcie. Aby opłacić zamówienie, używa się zapisanych wcześniej – zwykle przy pierwszej transakcji – danych z karty klienta. Konsumenci chętniej wracają do sklepu, gdy proces płatności jest skrócony. Poziom uwagi internautów zmniejsza się, dlatego ten trend jest bardzo ważny – poprzez wykorzystanie go, skracasz dystans pomiędzy zobaczeniem reklamy i dokonaniem zakupu. Wszelkie dodatkowe kroki pomiędzy początkiem a końcem transakcji to przeszkody, które mają wpływ na decyzję kupującego o przerwaniu zakupów.
M-Commerce
Sprzedaż mobilna, czyli m-Commerce, odbywa się przy wykorzystaniu tabletu lub telefonu. Rosnąca popularność tego kanału wynika z tego, że obecnie ponad 50% konsumentów w Europie wybiera właśnie taki sposób zakupów. Oznacza to, że firmy handlowe powinny dostosować swój portal do formatu mobilnego, przy zachowaniu tych samych wrażeń zakupowych. Model, który bardzo w tym pomaga, to omnichannel – zakłada on spójność wszystkich dostępnych kanałów sprzedaży.
Wsparcie e-Commerce przy wykorzystaniu systemu ERP
Przedsiębiorstwa, które cenią sobie możliwość zarządzania wieloma procesami sprzedażowymi w jednym miejscu, skorzystają na wdrożeniu systemu ERP dla e-Commerce. To oprogramowanie pomaga w optymalizacji działania sklepu internetowego. Dostarcza kompletne analizy danych i wykresy, które mogą być przydatne przy podejmowaniu ważnych biznesowych decyzji. Z kolei integracja platformy sprzedażowej z ERP wyeliminuje nieścisłości wynikające z błędów ludzkich i słabego przepływu informacji.
Podsumowanie
Od kilku lat rośnie znaczenie e-Commerce na polskim i globalnym rynku. Zmiany zachodzące w tym obszarze przekładają się na powstawaniu nowych trendów i norm, które mają przyciągnąć klienta. Systemy ERP są tak dopasowywane, by wspierać platformy sprzedażowe w codziennej pracy oraz w pozostaniu konkurencyjnymi. Jeżeli więc zastanawia Cię, w jaki sposób zoptymalizować sklep i chcesz spróbować nowego podejścia do sprzedaży, to rozważ implementację jednego z powyższych modeli.