Mobilność, szybkość i użyteczność strony internetowej to bardzo ważne elementy, które są nieodłącznym elementem marketingu internetowego. Chcąc skutecznie promować swoje produkty lub usługi w sieci, niezbędne jest to, aby Wasza strona wyświetlała się w sposób poprawny na różnego typu urządzeniach i działała odpowiednio szybko.
Dlaczego mobilność, szybkość i użyteczność strony jest tak ważna?
Wolno działająca i źle wyświetlająca się strona, będzie irytować Waszych potencjalnych klientów. Szczególnie negatywnie będzie wpływać to na tych, którzy trafiają do Waszego serwisu z urządzeń mobilnych. Liczne badania pokazują, że użytkownicy mobilni charakteryzują się bardzo małą cierpliwością, przez co dużo częściej opuszczają wolno lub źle działające serwisy. W praktyce może wpłynąć to bezpośrednio na współczynnik sprzedaży produktów czy wysyłanych formularzy kontaktowych.
Oprócz wpływu na zachowanie i odczucia użytkowników, elementy te mogą wpływać również na widoczność całej domeny w wyszukiwarkach internetowych. Przykładowo, w Google.pl są to czynniki rankingowe, które Google mierzy i które mogą obniżać lub podwyższać widoczność całej domeny w wyszukiwarce.
Doprecyzowując – przez widoczność domeny należy rozumieć to, na ile słów kluczowych pojawia się ona w danym zakresie pozycji. Najczęściej zakresem odniesienia jest popularne TOP10 – czyli pozycje od 1 do 10, będące najczęściej stronami, które Google zwraca dla danego zapytania na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Widoczność zbadać możemy na wiele sposób, najwygodniejszym jest wykorzystanie narzędzia Senuto.com, które obrazuje widoczność w postaci wykresu:
Im większa widoczność w danym zakresie pozycji, tym pod większą ilością słów kluczowych odszukać mogą nas użytkownicy. Oczywiście kluczowe jest to, aby były to odpowiednie dla naszej branży słowa i na odpowiednich pozycjach.
Z uwagi na powyższe, bardzo ważne jest to, aby sprawdzać jak pod względem szybkości, mobilności i użyteczności wypada serwis. Tak aby móc na bieżąco reagować na potencjalne problemy w tej kwestii i zadbać o te podstawowe, ale bardzo ważne elementy.
Gdzie sprawdzić mobilność strony?
Mobilność strony internetowej sprawdzić można za darmo w narzędziach udostępnionych przez Google. Na rynku mamy do dyspozycji oczywiście ogromną ilość narzędzi, jednak w mojej opinii, wystarczą nam w zupełności dwa poniższe.
Test optymalizacji mobilnej
Narzędzie „Test optymalizacji mobilnej” jest prostym i darmowym narzędziem online, które pozwoli Wam na sprawdzenie pojedynczego adresu URL. Narzędzia dostępne jest pod adresem https://search.google.com/test/mobile-friendly.
Pod tym linkiem możliwe jest przetestowanie pojedynczego adresu URL dowolnej witryny w sieci i uzyskanie informacji o tym, czy jest ona „mobilna” – czyli przystosowana do poprawnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych, czy też nie.
Po wklejeniu tam dowolnego adresu URL, algorytm przeanalizuje wskazany adres i zwróci wam informację dot. mobilności badanego adresu, np.: poprawną jak poniżej:
Google Search Console
Z uwagi na to, że powyższe narzędzie umożliwia badanie tylko 1 adresu URL na raz, a w dodatku wymaga od nas ręcznego sprawdzania każdego z nich, warto wspomnieć tutaj o Google Search Console.
Google Search Console jest darmowym narzędziem Google, które stale informuje właścicieli zweryfikowanych w tym narzędziu domen o potencjalnych błędach technicznych w ich serwisie. Znajdziemy tam oczywiście wiele innych bardzo przydatnych raportów, w tej chwili interesuje nas jednak zakładka „Obsługa na urządzeniach mobilnych”.
W zakładce tej znaleźć można wszelkie błędy dotyczące wyświetlania podstron serwisu na urządzeniach mobilnych, które podczas skanowania znalazły algorytmu Google:
W przypadku, gdy Google znajdzie potencjalne błędy poinformuje nas o tym właśnie w tej zakładce, a nawet wyśle maila z nowo znalezionymi problemami.
Jest to świetny sposób na „trzymanie ręki na pulsie” i poprawki bez potrzeby ręcznego sprawdzania pojedynczych adresów URL.
Musimy pamiętać, że dane w tym narzędziu mogą spływać do nas z pewnym opóźnieniem a otrzymanie danych wymaga od nas weryfikacji domeny w tym narzędziu.
Gdzie sprawdzić szybkość działania i użyteczność strony?
Szybkość działania strony jest drugim elementem, który może wpływać na widoczność domeny i realne odczucia użytkowników. Wiemy przecież, że nic nie irytuje bardziej niż strona internetowa, która wczytuje się bardzo długo. Z szybkością strony internetowej w parze idą wskaźniki Core Web Vitals, na które również warto zwracać uwagę podczas badania kondycji swojego serwisu.
Cor Web Vitals to wskaźniki tzw. użyteczności serwisu internetowego dla użytkownika. Google bada zachowanie serwisu i użytkowników – np. to, czy podczas jego wczytywania użytkownik może wstępnie zapoznawać się z treścią serwisu na 1 ekranie.
Kluczowe dla nas powinno być to, aby nasza strona internetowa wczytywała się możliwie najszybciej oraz spełniała wymagania UX związane z Core Web Vitals, które szerzej opisane są w dokumentacji Google.
Sprawdźmy, gdzie można sprawdzić to, jak szybko wczytuje się nasz serwis i jakie oceny otrzymuje on od Google.
Page Speed Insights
Niezastąpione w tej kwestii będzie narzędzie Page Speed insights. Jest to darmowe narzędzie od Google, które pozwala na sprawdzenie konkretnego adresu URL pod względem szybkości jego działania oraz podstawowych wskaźników Core Web Vitals.
Narzędzie do testowania dostępne jest pod adresem https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/, umożliwia ono ponownie sprawdzenie pojedynczego adresu URL.
Wynikiem testu jest ocena serwisu pod względem szybkości jego działania na komórkach i urządzeniach mobilnych:
Narzędzie ocenia serwis w 100 punktowej skali:
Zakładamy, że 60-80 punków jest wynikiem akceptowalnym, a minimum 90-100 docelowym.
Oprócz oceny punktowej w narzędziu znajdziemy szereg uwag, wskazówek i elementów, które według algorytmu wpływają na ocenę punktową szybkości działania testowanej podstrony lub całego serwisu.
Znajdziemy tutaj również dane związane z Core Web Vitals, które zebrane zostały w środowisku laboratoryjnym oraz u prawdziwych użytkowników odwiedzjących badaną stronę internetowa:
Należy dążyć do możliwie najlepszej oceny punktowej, szczególnie dla urządzeń mobilnych oraz spełnienia wymaganych czasów ładowania i ocen punktowych dla wskaźników CWV.
Google Search Console
Google Search Console, o którym wspominałem już wcześniej ponownie może pomóc nam w monitorowaniu kondycji naszej strony internetowej.
Wystarczy udać się do zakładki „Podstawowe wskaźniki internetowe”, aby zobaczyć jak pod względem podstawowych wskaźników internetowych (Core Web Vitals) wypada nasz serwis:
Inne narzędzia
Oprócz wspomnianych powyżej szybkość swojego serwisu można zbadać również w narzędziu GTmetrix. Bardzo przydatna będzie też wtyczka Lighthouse, która zbada kompleksowo wskazany adres URL.
Oba te narzędzia dostarczą szczegółowych informacji, które mogą być wykorzystane przez programistów do optymalizacji serwisu pod kątem szybkości jego działania.
Podsumowanie
Szybkość, mobilność i użyteczność to elementy, które warto zbadać i w razie potrzeby zoptymalizować. Odpowiednio działająca strona pozwoli na sprawne realizowanie celów marketingowych, a ponadto pozytywnie wpłynie na efekty kampanii SEO.
Autor artykułu:
Łukasz Suchy – Senior SEO Specialist w DevaGroup.pl