Social media to obecnie jeden z najprężniej rozwijających się sektorów marketingu. Zdecydowała o tym nie tylko ogromna popularność mediów społecznościowych, ale także potencjał sprzedażowy, który specjaliści dostrzegli w tej branży. Nie dziwi więc, że większość firm i agencji reklamowo-marketingowych decyduje się na zatrudnienie osób specjalizujących się w social media. Myślisz o zajęciu się tą dziedziną? Sprawdź, co warto wiedzieć o social media!
Social media marketing – co to właściwie jest?
Social media to pojęcie znane większości Polaków, którzy utożsamiają je, słusznie, z portalami społecznościowymi, blogami czy serwisami społecznościowymi typu YouTube. Z tego zjawiska powstała osobna dziedzina marketingu – social media marketing, czyli marketing społecznościowy, polegający na generowaniu ruchu internetowego przy pomocy mediów społecznościowych. Nikogo nie zdziwi stwierdzenie, że najpotężniejszym z nich jest Facebook, który posiada najlepiej rozwiniętą usługę promowania płatnych postów. Z roku na rok większe znaczenie zyskują także Instagram oraz Snapchat, a także Linkedin oraz YouTube, Twitter (choć to bardziej w krajach anglosaskich) i blogi.
Stanowiska w social media
Jak można się domyślić z powyższego opisu, wbrew obiegowej opinii, social media marketing to bardzo szeroka dziedzina. W związku z tym każda osoba starająca się o pracę w tym sektorze musi mieć świadomość, że nie ma jasnego podziału na stanowiska w tej branży. Najbardziej ogólnym pojęciem, najczęściej pojawiającym się w ogłoszeniach o pracę jest „social media specialist”, czyli specjalista od social media. Do obowiązków takiej osoby będzie należało, w skrócie, formułowanie strategii kanałów social media oraz nadzorowanie i prowadzenie profili w mediach społecznościowych. W nieco większych agencjach, które dysponują rozbudowanym działem SM i większym zapleczem klienckim pojawiają się content designerzy (odpowiedzialni za tworzenie treści i projektu grafik na profile społecznościowe), paid social media specialists (zajmujący się działaniami płatnymi), community managerzy (rzecznicy marki w portalach społecznościowych) oraz social media accounts (dbający o relację z klientami).
Jakie warunki musi spełnić specjalista od social media?
Kto pracuje w social media? Największą grupę stanowią osoby, które ukończyły studia dziennikarskie lub ekonomiczne na odpowiednich specjalnościach. Dużym zainteresowaniem cieszą się też kierunki studiów podyplomowych, takie jak social media i e-marketing w Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu w Szczecinie, które przygotowywane są we współpracy z agencjami marketingowymi, a zajęcia na nich prowadzone są przez praktyków. Oczywiście wykształcenie nie jest regułą. Osoby zatrudniające specjalistów od social media jako idealnego kandydata wymieniają osobę perfekcyjnie zaznajomioną z platformami społecznościowymi, mającą zacięcie copywriterskie oraz zdolności analityczne, potrafiące posługiwać się narzędziami reklamowymi, ale przede wszystkim śledzące na bieżąco trendy.