Konferencje
Mobile Trends

10 trendów w aplikacjach mobilnych 2020

Rynek aplikacji mobilnych nie próżnuje i nieustannie się rozwija. Wystarczy się chwilę zastanowić i przypomnieć jak wyglądały aplikacje 5 lat temu! Wniosek nasuwa się sam – różnica jest ogromna! Jakie są obecne trendy w projektowaniu aplikacji? Jakie technologie rozwijają się najbardziej?.

Poniżej znajdziecie 10 must have, które naszym zdaniem powinny znaleźć się w najnowszych aplikacjach.

1. Sztuczna inteligencja (AI)

Spotykamy ją wszędzie, mimo iż nie do końca możemy być tego świadomi. Polega ona na kopiowaniu procesów, zachowań i wspomaga podejmowanie codziennych decyzji. Apple Siri, Google Assistant, Alexa, Cortana to jedne z najpopularniejszych przykładów wykorzystania AI w urządzeniach mobilnych. Czas spędzony przed ekranem przez użytkowników rośnie a oczekiwania razem z nim. Sztuczna inteligencja szybko rozprzestrzenia się i pomaga podnieść jakość usług oferowanych klientom.

Ze sztuczną inteligencją najczęściej stykamy się w: 

  • Grach 
  • Spersonalizowanych treściach
  • Rozpoznawaniu obrazu
  • Sterowaniu głosem

Warto dodać, że niesie ona ze sobą wiele błędów, o których pisaliśmy ostatnio.

2. Internet rzeczy (IoT) 

W najprostszym wyjaśnieniu koncepcja Internetu Rzeczy polega na możliwości połączenia się urządzeń z Internetem. Rozwiązania IoT pojawiają się w wielu dziedzinach m.in. opiece zdrowotnej (telemedycynie, systemach monitoringu pacjentów, badaniach), bezpieczeństwie publicznym (monitorowanie środowiska, śledzenie przesyłek, informacjach klimatycznych), energetyce (wydobyciu surowców, urządzeniach dostarczających prąd), motoryzacji czy najbardziej nas interesującym sektorze IT (e-commerce, centrach danych, infrastrukturze transmisji mobilnej). Według raportu firmy Juniper w 2021 roku liczba urządzeń i systemów tworzących sieci IoT wyniesie ponad 46 miliardów. Daje to aż sześć urządzeń na osobę na całym  świecie. 

Aplikacje mobilne to jedno z narzędzi, które wspomagają wykorzystanie Internetu Rzeczy. Jednym z praktycznych przykładów zastosowania tej technologii są inteligentne zegarki, opaski jak np. Xiaomi Mi Band, która m.in. mierzy tętno, liczy kroki, czy monitoruje sen. Wszystkie dane możemy monitorować w aplikacji mobilnej. Następnym przykładem wykorzystania IoT, z którym spotykamy się na ulicach, są elektroniczne hulajnogi. Aby je wypożyczyć, musimy połączyć się za pomocą aplikacji mobilnej i sieci internetowej. 

Internet rzeczy możemy spotkać we wszelkich sferach życia. A aplikacje stają się ich obowiązkową funkcją. 

3. Rozszerzona / Wirtualna Rzeczywistość (AR/VR)

Aplikacje VR całkowicie przenoszą nas do świata wirtualnego za pomocą specjalnych okularów. Dzięki nim użytkownik ma dostęp do całkowicie innej, fantastycznej rzeczywistości. Technologia VR w aplikacjach wykorzystywana jest w grach, filmach, czy odkrywaniu nowych miejsc np. ekspedycje od Google.   

Aplikacje AR są częściej spotykane niż wirtualna rzeczywistość. Do ich obsługi nie potrzebujemy dodatkowych urządzeń. Polega ona na przedstawieniu nie rzeczywistego obrazu, który wpasowuje w świat realny. Wystarczy odpalić Instagrama czy Snapchata, by dostrzec, jak to działa. Fani Pokémon Go firmy Niantic na pewno pamiętają, jak mogli łapać pokemony, które biegały po pokoju. Technologię AR spotkamy, także w działaniach commercowych  — np. Ikea, która pozwala dopasowywać meble do swojej przestrzeni. 

4. Aplikacje błyskawiczne

Mobilnych aplikacji wciąż przybywa, a żeby wybrać odpowiednią, musimy poświęcić trochę czasu na ich sprawdzenie. Funkcja aplikacji błyskawicznych pozwala na przetestowanie wybranej aplikacji bez konieczności jej instalowania.  To bardzo dobre rozwiązanie, jeżeli chodzi o gry, które w większości przypadków zajmują dużo więcej miejsca i zużywają więcej transferu danych. 

5. Mobilny Portfel 

Płacenie za zakupy online czy stacjonarnie za pomocą telefonu jest coraz częściej wybieraną opcją. Do płatności wybieramy: PayPal, Blik-a, Google Pay, Samsung Pay, Apple Pay czy aplikacje bankowe. Integracja mobilnego portfela z aplikacją powinna być koniecznym punktem w procesie tworzenia. 

Portfele mobilne pomagają użytkownikom przechowywać ważne informacje o ich transakcjach, przechowywać karty lojalnościowe, karty, nagrody i kupony.

Dobrym przykładem jest Żappka, aplikacja, którą wprowadziła sieć sklepów Żabka. Z jej pomocą użytkownik zyskuje możliwość dokonania płatności bez wyciągania portfela z kieszeni. Wystarczy pokazać sprzedawcy kod wyświetlany na ekranie smartfona, autoryzujemy i gotowe! Dziecinnie proste, prawda?

6. M-commerce

M-commerce to forma handlu dokonywana wyłącznie za pomocą aplikacji moblinych. Jak możemy zauważyć, w ostatnim czasie każdy większy sklep posiada taki własny kanał sprzedażowy. 

Dzięki aplikacjom mobilnym możemy: 

  • Dotrzeć do szerszej grupy odbiorców
  • Personalizować oferty 
  • Wysyłać powiadomienia PUSH 
  • Szybciej sfinalizować transakcje 

M-commerce cały czas zyskują popularność, a ten trend będzie utrzymywać się jeszcze jakiś czas. Branża commerce coraz bardziej zdaje sobie sprawę, jak ważne jest kierowanie reklam na użytkowników mobilnych, więc aplikacji przybywa. 

7. Voice user interface (VUI)

Interfejs głosowy użytkownika — polega na komunikacji między urządzeniem a człowiekiem za pomocą głosu. Najpopularniejsze przykłady interfejsów głosowych to Asystent Google, Siri czy Alexa. Urządzenia sterowane za pomocą mowy są coraz bardziej intuicyjne i zdobywają coraz więcej sfer życia, a korzystanie z nich staje się powszechne. Dla użytkowników aplikacji mówienie jest łatwiejsze i szybsze niż pisanie. Tak więc posiadanie działającej na polecenie głosowe dobrze dostosowanej aplikacji może bardzo ułatwić pracę. No i pamiętajmy o osobach niepełnosprawnych, które dzięki VUI będą miały lepszy dostęp do aplikacji. 

8. Aplikacje mobilne dla małych firm 

Nie tylko giganci mogą sobie pozwolić na takie rozwiązanie. Coraz więcej małych przedsiębiorstw inwestuje w tworzenie aplikacji. Usługi medyczne, bary, restauracje, kwiaciarnie, salony kosmetyczne i fryzjerskie oraz wszelkiego rodzaju usługi społecznościowe używają aplikacji, aby usprawnić i wspomóc jakość obsługi klienta. Użytkownicy zamiast korzystania z komputera wybierają urządzenia mobilne, a to powoduje wzrost popularności aplikacji. Zdecydowana większość użytkowników już teraz lubi robić zakupy za pomocą aplikacji mobilnych i korzysta z nich regularnie, dlatego posiadanie aplikacji jest atutem dla każdej niszy biznesowej.

9. Aplikacje hybrydowe

Powstanie aplikacji natywnej wiąże się z dużymi kosztami szczególnie dla małych przedsiębiorstw, które często nie mają budżetu na stworzenie takiej.

Aplikacje hybrydowe umożliwiają uruchamianie aplikacji w sklepie Google Play i Apple App Store za zdecydowanie niższą cenę. Wraz ze wzrostem popularności aplikacji, to doskonałe rozwiązanie dla firm, które potrzebują nieskomplikowanych aplikacji i szybkiego wykonania. 

10. Bezpieczeństwo 

Ostatni punkt, ale jeden z ważniejszych. Rosnąca liczba cyberataków sprawia, że więcej uwagi zwraca się na zabezpieczenia w aplikacjach. 

Klienci chcą mieć pewność, że korzystając z aplikacji mobilnych ich dane, są bezpieczne. Od twórców oczekuje się zabezpieczeń na najwyższym poziomie i zaawansowanych rozwiązań, aby uszczelnić wszelkie luki w aplikacjach mobilnych.

Technologia wciąż się rozwija, a wymienione powyżej trendy towarzyszą branży aplikacji mobilnych od dłuższego już czasu. Warto więc mieć na uwadze te aspekty, tworząc własne aplikacje. A Wy jak myślicie, który trend najbardziej zdominuje aplikacje mobilne? 

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także