Konferencje
Mobile Trends

12 wskazówek, które pokażą jak zatrzymać użytkownika na dłużej


Popularny pogląd sugeruje, że liczba odwiedzających, którzy przeglądają twoją stronę pobieżnie, plasuje się pomiędzy 30 a 50 procentami wszystkich odwiedzających. To niewątpliwie niezbyt optymistyczne dane. Jednak, według Alexa Bushinsky’ego, około 20 do 25 procent stron ma możliwość i szansę na to, aby zyskać więcej potencjalnych odwiedzających czy klientów. Może się tak stać za sprawą wprowadzenia pewnych zmian w wyglądzie strony oraz poprzez zastosowanie sztuczek specjalistów od UX. Wszystko po to, aby na dłużej zatrzymać użytkownika na danej stronie. Co zatem należy konkretnie zrobić, aby użytkownik pozostał na naszej witrynie dłużej niż kilka sekund? Poniżej lista 12 prostych chwytów, które pomogą twojej stronie być na liście najlepszych i najbardziej przyjaznych użytkownikowi.
1. Uporządkuj design strony.
Jeżeli tutaj jesteś, to twoja witryna raczej nie przypomina strony rodem z lat 90., jednak myślę, że warto wspomnieć o tym, jak ważne jest pierwsze wrażenie użytkownika wchodzącego na twoją witrynę. Jeżeli twoja strona nadal jest pełna animowanych grafik, czas na konsekwentną zmianę designu. Według Tony’ego Haile, dyrektora generalnego (CEO) firmy Chartbeat, każda osoba, która posiada witrynę internetową, ma zaledwie 15 sekund, a czasem nawet mniej, na to aby przekonać nowych odwiedzających do pozostania na niej na dłużej. Jak wiadomo, pierwsze wrażenie to grafika i doświadczenia wizualne użytkownika. Warto więc poświęcić czas i pieniądze, aby strona była dopracowana przede wszystkim od strony wizualnej, za którą podąży wartościowa treść.
2. Zmniejsz liczbę używanych fontów do minimum.
Jeżeli używasz maksymalnie 2-3 różnych fontów mam dobrą wiadomość! Nie musisz nic zmieniać. Jednak warto wiedzieć, co jest powodem, dla którego odwiedzający traktują twoją witrynę jako przestarzałą. Niewątpliwie ma na to wpływ duża liczba użytych fontów, a sytuacja ulega pogorszeniu, jeżeli tekst jest pisany kilkoma gryzącymi się ze sobą fontami. Biorąc pod uwagę i zważając na pozytywne doświadczenie użytkownika, powinieneś pamiętać o tym, aby tekst wyglądał schludnie i w miarę jednolicie, a przede wszystkim – aby był po prostu czytelny.
3. Wypróbuj większy rozmiar fontu.
Jeżeli jesteś zwolennikiem poglądu, że duży rozmiar fontu odstrasza to wiedz, że niekoniecznie tak musi być. Warto zwrócić na uwagę na to, który font dla nas samych i np. dla naszych znajomych jest najlepsza i najmniej meczącą wzrok. Rozmiar fontu również może zadecydować o tym, czy twoja witryna będzie przyciągać. W artykule opublikowanym w Smashing Magazine, wspomniano, że wszystkie fonty mające rozmiar mniejszy niż 16 pikseli mogą znacznie osłabić czytelność treści. Pamiętaj, że obecnie do grona odbiorców dochodzą również potencjalni internauci przeglądający twoją stronę na smart TV.
4. Zastosuj przerwy w publikowanych treściach.
Rozmiar fontu jest bardzo ważny i niewątpliwie pomaga w czytelności tekstu, jednak gdy treści umieszczane w witrynie są ciągiem nieprzerwanego tekstu, jest to niedopuszczalne i odstraszające dla potencjalnego czytelnika. Warto więc za pomocą szybkiego zabiegu poprawić czytelność treści. Można to zrobić poprzez dodanie tytułów, podtytułów czy punktowanych  lub  numerowanych list jak w tym artykule. Dzięki temu teksty prezentowane na twojej stronie będą łatwiejsze do przyswojenia i na pewno przyjaźniejsze dla oka.
5. Dodaj zdjęcia osób, niech strona nie będzie anonimowa.
Medelia Art przeprowadziło test, który polegał na umieszczeniu na stronie internetowej zdjęć artystów obok dzieł, których są twórcami. Jaki był efekt? Współczynnik konwersji wzrósł o ponad 95 procent w momencie, gdy twarze artystów zostały pokazane. Najistotniejsze jest to, że ludzie lubią patrzeć na twarze innych ludzi, a dzięki umieszczeniu ich na twojej witrynie niewątpliwie zyskasz ich większe zaufanie, niż umieszczając tylko i wyłącznie zdjęcia produktowe i stockowe.
6. Popraw jakość zdjęć.
Oczywiście umieszczanie zdjęć osób na niektórych typach stron nie jest odpowiednie ani konieczne, jednak ważne jest, aby pozostałe zakamarki twojej witryny nie straszyły kiepskimi zdjęciami produktów czy przedmiotów. Darmowe narzędzia takie jak Canva czy PicMonkey pozwolą odpowiednio dostosować zdjęcia do rozmiarów szablonu strony (czy też fanpage’a na Facebooku), ale i urozmaicać je na różne sposoby.
7. Dodawaj statystyki.
Powoływanie się na dane w tekstach umieszczanych na stronie jest niezwykle ważne. Jeżeli w treściach, które publikujesz, znajdują się statystyki i liczby, czytelnicy ufają ci bardziej. To nie żart! Tekst z danymi może wydawać się nudny, jednak dzięki nim zarówno właściciel strony, jak i całą witryna, stają się bardziej wiarygodni. Jest to bardzo łatwy sposób na uatrakcyjnienie i wzmocnienie treści oraz na zredukowanie współczynnika odrzuceń.
8. Zadawaj pytania zachęcające do komentowania.
Zachęcanie użytkowników do zostawiania komentarzy jest jednym z łatwiejszych sposobów na zmniejszenie współczynnika odrzuceń witryny. W momencie kiedy ktoś chce zostawić komentarz, bardzo często jest przenoszony do innej podstrony. Podobnie dzieje się przy odświeżaniu witryny, wszystko to jest liczone jako wielokrotne odwiedzanie poszczególnych podstron, co wpływa na poprawę twoich statystyk.
Aby pobudzić dyskusję na stronie lub blogu firmowym, warto po każdym wpisie zadać pytanie, które prowokuje odpowiedzi. To na pewno skłoni odwiedzających do komentowania, a tobie jako właścicielowi strony przyniesie sporo korzyści – m.in. w postaci cennego feedbacku klientów i zacieśnienia relacji z nimi.
9. Pamiętaj o odnośnikach.
Wiele tekstów wymaga od czytelnika tego, aby sięgnął do innego źródła, najczęściej opisywanego wcześniej na blogu czy stronie. Aby  uniknąć frustracji czytelnika i konieczności kopiowania fragmentów tekstu, warto umieścić odnośniki do najważniejszych i najbardziej kluczowych elementów umieszczanych treści, o których była mowa wcześniej, lub tych które mogą budzić wątpliwości co do ich wystarczającego zrozumienia. To na pewno zachęci użytkownika do powracania do twojej strony, bo będzie on ją traktował jako rzetelną i przyjazną.
10. Zadbaj o to aby linki zewnętrzne otwierały się w osobnym oknie, najlepiej w tle.

Otwieranie się linków w tym samym oknie skutecznie odstrasza potencjalnych czytelników i odbiorców twojej witryny. Przynosi to efekt odwrotny do zamierzonego, czyli zatrzymania odwiedzającego na stronie dłużej. Warto sprawdzić, czy zewnętrzne linki przywoływane zarówno w publikowanych treściach, ale i w innych miejscach na stronie są otwierane w odrębnych oknach.
11. Opowiedz historię.
Jeżeli wszystkie wymienione wyżej sposoby nie przyniosą spodziewanego efektu, spróbuj starego, dobrego sposobu, który znajdziesz w każdej książce na temat marketingu. Opowiedz świetną historię! W  świecie, w którym jesteśmy zasypywani ponad 5 tys. wiadomości marketingowych dziennie, nie zawsze zdając sobie z tego sprawę, ważne jest, aby twoja strona czymś się wyróżniała. Może to być właśnie świetnie, oryginalnie opowiedziana historia produktu, usługi czy po prostu tego, co masz do powiedzenia. Mówi się, że słowo pisane nie dociera do użytkowników. Jednak ja osobiście jestem zdania, że dobrze zwięźle opowiedziana historia zawsze znajdzie grono zwolenników. Ważne, aby umieć tą historię światu zaprezentować i dobrze opowiedzieć. Więc do dzieła!
12. Zaufaj ekspertom.
Jeśli sam nie czujesz się na siłach, by stworzyć dobrą stronę dla swojego biznesu, nie zawahaj się skorzystać z pomocy ekspertów. Obecnie strona internetowa, działająca sprawnie na wielu urządzeniach równocześnie, w dodatku widniejąca wysoko w wynikach wyszukiwania to w zasadzie must-have, bez którego twój biznes nie przeżyje. Na rynku istnieje wiele firm, m.in. ClickMaster Polska, które pomogą ci zadbać o najwyższy poziom twojej strony, a przy okazji również o jej pozycjonowanie.
Źródło: http://www.entrepreneur.com/article/248312
Zdjęcia: https://pixabay.com/pl/macbook-laptop-komputer-technologia-926321/
 

Udostępnij
Zobacz także