W dobie smartfonów i tabletów strona mobilna to podstawa każdej firmy i przedsiębiorstwa. Coraz więcej firm decyduje się na stworzenie responsywnej strony mobilnej (Responsive Web Design). W zeszłym tygodniu pisaliśmy o tym, że RWD, mimo wielu swoich zalet, nie jest rozwiązaniem uniwersalnym i czasami lepiej wybrać „zwykłą”, dedykowaną stronę mobilną. Do stron responsywnych trzeba podchodzić tak, jak do każdego rozwiązania – z głową. W tym artykule pokażemy najczęściej popełniane błędy na stronach RWD.
Jedną z największych zalet, tak kuszącą osoby wybierające rozwiązanie Responsive Web Design, jest to, iż strona wygląda niemal identycznie (a przynajmniej zachowuje wizualną, a przeważnie i treściową spójność) na każdym z urządzeń, na jakich ją odwiedzimy. Strony responsywne powinny cechować się przejrzystością i czytelnością niezależnie od wybranego urządzenia. Jednak aby strona spełniała te kryteria, polecamy unikać następujących błędów:
- Ukrywanie zawartości – zwykle na stronach responsywnych znajduje się niewiele treści i grafik, jednak nie oznacza to, że mamy zaniedbywać publikowane treści i skracać je do totalnego minimum. Oszczędność miejsca niekoniecznie powinna oznaczać oszczędność treści. Najważniejszym celem każdej strony mobilnej jest to, aby użytkownik mógł znaleźć na niej potrzebne informacje. Warto wykorzystywać linki nawigacyjne oraz kotwice, aby użytkownicy mogli znaleźć potrzebne dane. Dzięki CSS można ukryć pewne treści, ale nie płynie z tego za wiele korzyści, ponieważ te dane i tak są pobierane przez urządzenie.
- Zapominanie o konwencjach kontekstowych – każde z urządzeń, zarówno mobilnych, jak i desktopowych, różni się od siebie. Każdy ekran niesie ze sobą określone konwencje interfejsów, wady i zalety. Należy o tym pamiętać, aby strona responsywna prezentowała się dobrze zarówno na dużym, jak i małym ekranie. Nie można stworzyć rozwiązania idealnego, które pasowałoby w tak samo rewelacyjnie na każdą platformę, ale należy rozważyć różne czynniki, od banalnych do bardziej skomplikowanych. Jak użytkownicy trzymają swoje urządzenia, jakie ikony przykuwają ich uwagę oraz wiele innych, pozornie błahych czynników ostatecznie decyduje o tym, jak nasza strona powinna wyglądać.
- Ignorowanie czasu ładowania strony – liczba użytkowników ciągle rośnie i być może już wkrótce niektóre (o ile nie większość) ze stron będą otwierane przede wszystkim na urządzeniach mobilnych, nie desktopowych. Dlatego tworząc stronę responsywną należy założyć, że użytkownik nie będzie wchodził na nią korzystając z internetu szerokopasmowego, ale korzystając z powolnego łącza 2G lub 3G (choć mówi się już nawet o połączeniu 5G). Czas ładowania strony jest kluczowym czynnikiem podczas projektowania jakiejkolwiek strony mobilnej, ponieważ użytkownicy mobilni bardzo szybko ulegają zniechęceniu (nie zapominajmy, że najczęściej surfują oni „w biegu”) i po prostu zamykają zbyt długo ładującą się stronę. Co znaczy „zbyt długo”? Przeważnie górna granica ładowania wynosi 4-5 sekund, później odwiedzający traci cierpliwość.
- Zapominanie o ekranach dotykowych – choć błąd ten wydaje się paradoksalny w dobie dotykowych ekranów, które pojawiają się dosłownie wszędzie, ciągle jednak jest popełniany. Wszystkie elementy stanowiące odnośniki powinny być dostosowane wielkością do opuszka palca przeciętnego użytkownika, aby ten bez problemów mógł przejść na kolejne podstrony i wywołać określone akcje.
- Nieodpowiednia nawigacja po stronie – nawigacja po stronie to kolejny kluczowy czynnik dla Responsive Web Design. Zauważalne i łatwoklikalne (zarówno na smartfonie jak i desktopie) menu to niesamowicie istotna funkcja. Wielu twórców stron ma problem z przeobrażeniem poziomego menu w pionowo rozwijane listy, które najczęściej okazują się najodpowiedniejszym rozwiązaniem dla małych ekranów. Warto doszlifować to rozwiązanie, aby sprawowało się dobrze w każdych warunkach.
Powyżej opisaliśmy 5 najczęściej popełnianych błędów w stronach responsywnych. Zaleta spójnego wyglądu i treści na każdym z urządzeń równocześnie stanowi nie lada wyzwanie dla twórców takich rozwiązań. Aby strona wyglądała idealnie i była łatwa w obsłudze na każdym ekranie, niezbędne jest holistyczne myślenie i nie zapominanie o żadnym z powyższych aspektów. Najlepiej postawić się na miejscu odbiorcy i postarać się, aby strona była tak samo wygodna w obsłudze na kilkunasto- (lub i kilkudziesięcio-) calowym ekranie komputera bądź telewizora, jak i na kilkucalowym ekranie małego smartfona.
Źródło:
http://www.webguru-india.com/blog/stay-away-from-these-mistakes-in-responsive-website-design/