Konieczność posiadania mobilnej strony internetowej nikogo już nie dziwi. Jednak samo posiadanie takiej strony to nie wszystko. W badaniach przeprowadzonych przez firmę HubSpot 48% badanych wskazało telefony komórkowe, jako urządzenia, na których najczęściej korzystają z internetu. Należy zatem zadać sobie pytanie, czy prowadzona przez nas strona internetowa spełnia zarówno oczekiwania użytkowników, jak i uwzględnia specyfikę samych urządzeń mobilnych. Dobrze zoptymalizowana strona może przyczynić się do zatrzymania uwagi internautów, a w konsekwencji zyskania przewagi nad konkurencją.
Optymalizacją strony mobilnej, czyli tzw. mobile seo nazywamy przystosowanie strony do wyszukiwarki, z uwzględnieniem takich elementów jak jej wygląd, struktura, prędkość ładowania się witryny czy umieszczony na niej content. Poniżej zamieszczamy wskazówki, na które warto zwrócić uwagę przy optymalizacji stron mobilnych.
1. Pamiętaj o uporządkowaniu i zwięzłości treści
Treści na stronie powinny się wyświetlać dobrze, tzn. użytkownik nie powinien być zmuszany do jej powiększania czy przesuwania na boki. Nie znaczy to wcale, że ma być mniej informacji na stronie. Obecnie większość osób jest przyzwyczajonych do scrollowania treści, nie będą miały więc nic przeciwko przewijaniu strony. Innym czynnikiem jest wyświetlanie się naszej strony w wynikach wyszukiwania. Dobrze jest zatem uwzględnić rozmiar ekranów urządzeń mobilnych przy tworzeniu title (tytułu strony), adresu URL czy meta description (opis strony, który wskazuje użytkownikowi jakiej treści może się spodziewać na danej stronie).
2. Odpowiednia wielkość przycisków na stronie
Istnieją dwie możliwości wyświetlania stron internetowych na urządzeniach mobilnych. Pierwsza to zadbanie o responsywność strony, co w praktyce sprowadza się do tego, że jej rozmiar (rozdzielczość, wielkość ikon itp.) sam dostosowuje się do rodzaju urządzenia. W tym przypadku adres url i kod html dla wersji standardowej i responsywnej zawsze pozostają takie same. Wygląd strony oraz umieszczana na niej treść nie będą się różnić, niezależnie czy będziemy ją oglądać w wersji desktopowej czy mobilnej. Druga opcja to mobilny adres URL, gdzie adres strony i kod html różnią się od wersji standardowej. W przypadku posiadania mobilnego adresu URL, tworzy się nową wersję strony, która wyglądem, treścią może różnić się od wersji desktopowej.
Należy pamiętać zatem, że w przypadku tworzenia mobilnej wersji strony wielkość umieszczanych na niej przycisków jest istotna. Odpowiednia wielkość przycisków powinna zapewnić użytkownikom swobodną nawigację na witrynie, którzy do klikania w poszczególne strony używają przeważnie jednego palca. Ikony powinny być na tyle duże, żeby można w nie było kliknąć bez konieczności korzystania z zoomu.
3. Zoptymalizuj formularze
Jest to szczególnie istotny punkt dla sklepów internetowych. Pamiętajmy, że jakiekolwiek opisy powinny znajdować się nad lub pod polami do uzupełnienia. Dzięki temu zadbamy o widoczność konkretnych pól, ale także strona stanie się przez to węższa. Dodatkowa kwestia to umieszczenie informacji o postępie rejestracji czy składania zamówienia, a także wskazywanie błędnie wypełnionych pól. Takie czynniki powinny być oczywiste nie tylko dla stron mobilnych, ale ogólnie przyjętym standardem.
4. Zastanów się, które wtyczki są odpowiednie dla urządzeń mobilnych
Kiedy ktoś trafi na naszą stronę, nie chcemy żeby ominęły go jakieś informacje. Po pierwsze użytkownik nie będzie zadowolony jeżeli nie zobaczy wszystkich treści a zamiast tego pojawią się czarne kwadraty. Po drugie może to być stratne dla właściciela strony, ponieważ albo nie dotrze ze swoim komunikatem do użytkownika, albo po prostu go straci, kiedy ten zirytowany opuści stronę. Pamiętajmy więc żeby sprawdzić, które wtyczki dobrze działają na urządzeniach mobilnych i unikajmy tych niedziałających! Większość urządzeń mobilnych nie obsługuje takich wtyczek jak javascript, quick time player czy flash. Warto również rozważyć, czy konieczne jest stosowanie okienek pop up. Umieszczanie ich w wersji mobilnej nie jest dobrym rozwiązaniem, a jeżeli już powinno się dopilnować, żeby nie przysłaniały całego ekranu i były łatwe do wyłączenia.
5. Czas ładowania się strony powinien być maksymalnie krótki
Czas ładowania się strony to kolejna podstawa i wydawałoby się rzecz oczywista. Kiedy ludzie przeglądają strony na urządzeniach mobilnych? Kiedy są w drodze, często spieszą się i nie chcą marnować czasu. Jeżeli Twoja strona nie nadąży za potrzebami użytkowników, to stracisz klientów! Dobrym sposobem na sprawdzenie szybkości ładowania się strony jest skorzystanie z narzędzia Page Speed Insights, które wskaże nam elementy do poprawy, żeby przyspieszyć proces ładowania się strony. Wprowadzane przez Google udoskonalenia również kładą nacisk na szybkość ładowania się strony. Rozwiązaniem może być również technologia AMP (Accelerated Mobile Pages), która skupia się na zapewnieniu jeszcze szybszych stron mobilnych.
6. Zadbaj o przejrzystość strony
W tym przypadku mamy do czynienia z czynnikami wizualnymi. Niemniej jednak strona powinna być przejrzysta. Warto najważniejsze informacje umieścić na górze strony. Dobrze jest również zadbać o wyeksponowanie treści na tle, żeby była widoczna dla użytkownika. Należy jednak zachować umiar, tak aby zbyt żywe, kontrastowe kolory nie męczyły użytkownika.
7. Wyciągnij wnioski z raportów
Jeżeli zdecydujemy się na oddzielną, mobilną wersję strony, należy pamiętać żeby zgłosić ją do Google Search Console. Dodatkowym plusem zgłoszenia strony są, dostarczane przez to narzędzie, informacje o błędach i innych niezbędnych elementach strony mobilnej.
Kolejnym cennym źródłem wiedzy mogą być raporty z Google Analytisc. Pozwolą dowiedzieć się, jakie informacje są najczęściej szukane na urządzeniach mobilnych i dzięki temu będzie można zadbać o umieszczenie ich na pierwszym ekranie. Dodatkowymi informacjami dostarczanymi przez Google Analytics są dane obrazujące, na jakich urządzeniach odwiedzana jest Twoja strona.
Dlaczego warto zadbać o powyższe czynniki? Google przychylnie patrzy na strony mobilne w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo warto dostosować się do wymagań użytkowników, którzy korzystają z urządzeń mobilnych w celu szybkiego zdobycia informacji. Dobrze zoptymalizowana strona mobilna może przynieść same korzyści: zatrzymać użytkowników, powstrzymać ich od przeglądania stron konkurencji, a w konsekwencji zwiększenia zysków firmy.
EACTIVE