Konferencje
Mobile Trends

Amazon wprowadzi na rynek inteligentny budzik Echo Spot oraz drugą generację głośnika Amazon Echo

Inteligentne głośniki Google Home oraz Amazon Echo nie obsługują języka polskiego. Jak na razie nie zapowiada się też na to, by miały w ogóle trafić do oficjalnej polskiej dystrybucji. Warto jest jednak śledzić na bieżąco tę rozwijającą się branżę, w której właśnie pojawiło się parę nowych produktów dla „inteligentnego domu”. Wśród nich znalazł się budzik Amazon Echo Spot.
Echo, czyli wyprodukowany przez Amazona walcowaty głośniko-mikrofon oparty na sztucznej inteligencji Alexa, która słucha poleceń użytkownika i odpowiada na jego zapytania, miał swoją amerykańską, anglojezyczną premierę trzy lata temu. Do tej pory w języku polskim możemy poruszać się jedynie po stronie internetowej Amazon.de, a od niedawna po aplikacji mobilnej sklepu internetowego. Tymczasem zespół polskich inżynierów i programistów pracuje nad głośnikiem AI-Speaker, który jako pierwszy przemówi do użytkowników w naszym rodzimym języku.

Budzik zamiast smartzegarka

Podczas gdy już za chwilę do sprzedaży trafi trzecia seria Apple Watch’a z bezpośrednim dostępem do Internetu oraz Siri, a Google oferuje wyprodukowane wspólnie z firmą Bose słuchawki z przyciskiem dedykowanym wirtualnemu asystentowi, Amazon nie posiada nawet własnego „smartzegarka”. Jako pierwszy zaprezentował natomiast inteligentny budzik wyposażony w dotykowy ekran i głosową asystentkę Alexa (z dostępem do usług w „chmurze internetowej” w tym np. Amazon Music albo Spotify). W ten sposób Echo Spot (jak nazwano budzik Amazona) połączy ze sobą interfejs głosowy i dotykowy. Podobnie jak zwykły smartfon lub tablet, z tym, że pozostanie raczej urządzeniem stacjonarnym.

Zobacz czego nie usłyszysz, usłysz czego nie zobaczysz

Budzik Echo Spot pozwoli więc nie tylko na nawiazywanie połączeń telefonicznych, odtwarzanie muzyki i kontrolowanie elementów „inteligentnego domu” (np. przygaszanie światła), ale także np. odtwarzanie na ekranie klipów wideo, zdjęć, nagrań z domowego monitoringu lub z elektronicznej niani. Spotkanie będzie można zaplanować w kalendarzu za pomocą komendy głosowej, a sam kalendarz przeglądać już w formie graficznej na okrągłym wyświetlaczu urządzenia, które wyposażono również w kamerę umożliwiającą prowadzenie wideo-rozmów.

Echo Spot rozpozna głos właściciela nawet przy grającej muzyce

W czasie „uśpienia”, budzik może służyć jako zwykły zegarek, a w kuchni np. jako minutnik. Dzięki drugiej generacji technologii rozpoznawania głosu z dalekich obszarów (far-field) urządzenie usłyszy komendy w każdym pomieszczeniu, nawet przy włączonej muzyce. Będzie można także podłączyć je przewodowo lub bezprzewodowo do większych głośników stereo przez wyjście audio 3,5 mm. Inteligentny asystent w zależności od polecenia, przeczyta użytkownikowi ostatnie wiadomości lub np. doda produkty do jego listy zakupów (z czego nabijali się w ostatnim czasie bohaterowie kreskówki South Park). Oprócz tego Alexa, czyli swego rodzaju system operacyjny urządzeń Amazon Echo w formie sztucznej inteligencji, posiada także instalowalne aplikacje nazywane „umiejętnościami” (skills), które poszerzają możliwości urządzenia.

Jeśli chodzi o design, Echo Spot wygląda jak kula przekrojona w trzech czwartych średnicy i z okrągłym wyświetlaczem o przekątnej 2,5 cala (na górze posiada przyciski do regulacji głośności i włączania kamery, a z tyłu wyjście audio i kabel zasilania). Prezentuje się dzięki temu dosyć elegancko i jak na wielofunkcyjny budzik, zdaje się dobrze komponować z typowym wystrojem sypialni lub salonu. Premiera Echo Spot nastąpi na parę dni przed świętami Bożego Narodzenia, 19 grudnia bieżącego roku. Urządzenie będzie kosztować 130 dolarów, czyli około 500 złotych.

Nowe Amazon Echo nie wprowadzają zbyt wielu zmian

Już teraz do oferty Amazona trafiła gama innych, nowych urządzeń:

  • Echo Connect, które pozwala podłączyć urządzenia z Alexą do telefonu (by można było dzwonić za jej pośrednictwem),
  • Echo Buttons, czyli gadżety w postaci przycisków, które można wykorzystać np. w grupowych grach quizowych,
  • Amazon Fire TV (z 4K i HDR), czyli nowe, konkurujące z Apple TV multimedialne centrum rozrywki podłączane do telewizora,
  • Amazon Echo Plus (150$) – inteligentny głośnik udoskonalony pod względem rozpoznawania głosu i zarządzania Smart Home Hub,
  • Amazon Echo drugiej generacji (99$).

Zupełnie nowy Amazon Echo jest tańszy od większego poprzednika w Sony jego premiery, mniejszy (6 kolorów obudowy do wyboru). Lepiej rozpoznaje także oddalony głos użytkownika. Do systemu urządzeń wprowadzona zostanie między innymi funkcja Alexa Routines, która pozwoli programować urządzenia Echo. Przykładowo na komendę „Goodnight Alexa” asystent wyłączy światło i zamknie drzwi wejściowe do mieszkania. Dla deweloperów premiera nowych urządzeń oznacza pojawienie się odświeżonego API do tworzenia przeznaczonych na nie aplikacji (skills).

Alexa w każdym amerykańskim domu?

Możliwe, że Echo Spot okaże się pierwszym produktem tego typu, które rozejdzie się na masową skalę, będzie rzeczywiście spełniało swoje zadanie i nie zostanie porzucone przez producenta. A biorąc pod uwagę, że wiele osób zaczyna swój dzień od sprawdzenia „informacji w smartfonie”, możliwe, że to właśnie budzik Echo Spot przejmie to zadanie w amerykańskich domach. A potrzeba do tego 130 dolarów, źródła zasilania w postaci gniazdka i bezprzewodowej sieci internetowej.

Spot to mniejszy brat Amazon Echo Show. Czy poradzi sobie lepiej?

Spot to właściwie mniejszy i ładniejszy brat Amazon Echo Show, inteligentnego monitoro-głośnika, który trafił do sprzedaży w minione wakacje. Od nowego budzika Amazonu różni się mocniejszym głośnikiem Dolby i większym, dotykowym ekranem (7 cali). Kosztuje też okrągłe 100 dolarów więcej. Jedyne obawy związane z tańszym Echo Spot, które wydają mi się w tej chwili zasadne, dotyczą jakości i czytelności wyświetlanego obrazu (czy będzie wystarczająco jasny by nie odbijać promieni słońca), a także masy urządzenia (na wypadek gdyby miało przesuwać się przy każdym machnięciu palcem po ekranie).
Źródło:
www.amazon.com
 

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także