Konferencje
Mobile Trends

Analityka internetowa – co to jest?

Prowadzisz działania marketingowe w internecie? Tym, czego potrzebujesz, jest wsparcie analityki internetowej. Dzięki niej poznasz, przeanalizujesz i zrozumiesz zachowania użytkowników, co pozwoli Ci na wyciągnięcie wartościowych wniosków i opracowanie skutecznej strategii. Analityka internetowa – co trzeba o niej wiedzieć?

Zastosowanie analityki internetowej 

Analityka internetowa – co to jest? To proces zbierania, a następnie analizy danych dotyczących działań i aktywności użytkowników na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej. Analityk sprawdza m.in. ile czasu użytkownik spędza na danej podstronie oraz w jaki sposób porusza się po witrynie. Następnie interpretuje te informacje, wyciąga odpowiednie wnioski i dzięki temu „poznaje” użytkownika, jego preferencje i potrzeby. Pozwala mu to też zaproponować konkretne działania optymalizacyjne, czyli służące poprawie rozwiązań na stronie.

Analityka internetowa ma za zadanie optymalizację konwersji. Konwersja może tu być rozumiana w bardzo różny sposób, w zależności od obranego celu. Jest to np. pozyskiwanie leadów sprzedażowych, finalizacja zakupu, wypełnienie formularza, zostawienie opinii, dodanie zdjęcia przez użytkownika bądź zapis do newslettera. Celem działań opartych na analityce webowej może być też poprawa widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.

Korzyści płynące z analityki internetowej

Analityka webowa pozwala więc:

  • zdobyć informacje na temat użytkowników strony,
  • poznać szczegóły źródeł ruchu,
  • szczegółowo ocenić skuteczność prowadzonych działań i kampanii,
  • śledzić zdarzenia, cele, alerty,
  • tworzyć raporty,
  • weryfikować poprawność implementacji kodów śledzenia,
  • usprawnić stronę internetową,
  • przeanalizować, który kanał generuje największą sprzedaż,
  • pozyskiwać informacje dotyczących konkurencji.

Z jakich narzędzi korzysta analityk?

Kluczowe jest to, aby procesy związane z analityką internetową odbywały się cały czas, nieustannie, tak aby na bieżąco można było reagować na ewentualne problemy i proponować zmiany. Dlatego też analityk webowy korzysta z różnego rodzaju narzędzi.

 Najpopularniejsze narzędzia w analityce internetowej:

  • Google Analytics – chętnie korzystają z niego marketingowcy i właściciele firmy, ponieważ pozwala z samodzielnej analizy danych. Jest proste w obsłudze i bezpłatne. Dzięki Google Analytics dowiesz się, jakie są źródła ruchu w Twojej witrynie, poznasz informacje dotyczące użytkowników oraz sprawdzisz współczynnik konwersji.
  • Moz Analytics – to narzędzie do zarządzania linkami oraz analizy tego procesu. Pozwala na śledzenie aktywności poszczególnych marek, analizę ruchu, wspiera działania przy użyciu wyszukiwarek i stron internetowych.
  • TrueSocial Metrics – służy m.in. do analizy portali społecznościowych. Przydatny do działań content marketingowych – pomaga określić tematykę, która będzie interesująca dla naszych użytkowników.

Poza tym z powodzeniem stosuje się też:

  • heatmapy,
  • nagrania sesji,
  • ankiety na stronie,
  • badania użyteczności,
  • badania ankietowe z klientami.

Warto pamiętać, że dobór narzędzi jest uzależniony m.in. zakresu działalności, celów oraz potrzeb właściciela witryny.

Analityka webowa pozwala opracować najlepszą strategię oraz kierunek działań marketingowych i sprzedażowych. Analiza dostępnych danych umożliwia poprawienie ewentualnych błędów oraz szybką odpowiedź na potrzeby odbiorcy. Co prawda część takich działań można realizować we własnym zakresie, jednak zdecydowanie warto powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie, która wesprze proces.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także