Konferencje
Mobile Trends

Android OS, czyli najpopularniejszy system operacyjny na urządzenia mobilne

Według statystyk z witryny market.us, system operacyjny Android, oparty na jądrze Linux, jest najczęściej używanym systemem na smartfonach i tabletach. Platforma ta oferuje przeglądarkę internetową oraz aplikacje użytkowe dostępne do pobrania. Pierwsze demonstracje Androida były przeprowadzone na generycznym smartfonie QWERTY z dużym wyświetlaczem VGA. Systemy te zostały zaprojektowane z myślą o używaniu na tanich urządzeniach z klawiaturą numeryczną. Jednak dzisiaj jest to największy system operacyjny na świecie!

Może Cię zainteresować: Google wzmacnia bezpieczeństwo w Android OS!

Android to system operacyjny dla urządzeń mobilnych. Opiera się na oprogramowaniu open source. Oznacza to, że jest publicznie dostępny i może być dostosowywany do indywidualnych potrzeb. System ten został wydany na licencji Apache-v2 open source. Google mądrze wykorzystuje popularność Androida. Większość urządzeń z Androidem na pokładzie jest wstępnie zainstalowana z oprogramowaniem własnościowym Google, takim jak Google Maps, YouTube i Google Chrome.

Android na aparatach?

Początkowo Android Inc., start-up z Palo Alto założony w 2003 roku, planował stworzyć platformę operacyjną dla aparatów cyfrowych. Jednak szybko zrezygnowano z tego pomysłu. Właściciele zdecydowali się obrać inny kierunek, aby osiągnąć szerszy rynek.

W archiwalnym artykule Bloomberg Businessweek, czytamy, że w lipcu 2005 roku Google kupiło firmę Android Inc. Za 50 milionów dolarów! Założyciele firmy, w tym Andy Rubin, Rich Miner, Nick Sears i Chris White, zaczęli pracować dla Google. W Google zespół pod kierownictwem Rubina stworzył system operacyjny dla urządzeń mobilnych oparty na Linuksie.

W grudniu 2006 roku pojawiły się plotki, że Google pracuje nad firmowanym przez siebie telefonem komórkowym (gPhone), a także nad udostępnieniem swoich aplikacji na urządzeniach mobilnych. Media drukowane i internetowe rozpowszechniały informacje na temat prototypów telefonów Google i potencjalnych partnerów. Google zapowiedziało gotowość do współpracy z wytwórcami sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz z operatorami telefonii komórkowej.

Androida preferują milenialsi i srebrni

Według statystyk, w 2021 roku udział użytkowników smartfonów z systemem Android w wieku 18-34 lat wyniósł 41 proc, a udział iOS wyniósł 58 proc. System Google preferują osoby w wieku 35-54, których całkowity udział wynosił wtedy około 53 proc. Dla grupy wiekowej powyżej 54 lat udziały użytkowników smartfonów z systemami iOS i Android są niemal takie same – około 49 proc. osób w tej grupie wiekowej korzysta z smartfonów z systemem iOS, a 51 proc. z Androidem.

Trochę o aplikacjach na Androidzie

W styczniu 2023 r. tylko 4 proc. aplikacji było płatnych. W Google Play od zawsze dostępnych było więcej aplikacji bezpłatnych niż tych wymagających opłaty płatnych.

W 2022 roku to Dessert DIY była najczęściej pobieraną aplikacją. Łączna liczba pobrań wynosiła prawie 22 miliony. Drugą najczęściej pobieraną aplikacją była Bucket Crusher, z całkowitą liczbą pobrań 21,45 mln. Kolejna była Dream Wedding, czyli trzecia najczęściej pobierana aplikacja na świecie 2022 roku, w którym osiągnęła 16,39 mln pobrań.

Na całym świecie aplikacja na Androida, która wygenerowała największe przychody, to Coin Master. Tę aplikację kojarzą chyba wszyscy. W Polsce w kampanii reklamowej wzięła udział nawet Magda Gessler. Tak, pytanie z atakowaniem wiosek dotyczy właśnie tej gry. W 2022 roku osiągnęła łączne przychody w wysokości 27 milionów dolarów. Diablo Immortal osiągnęła przychód 26 milionów USD. Z kolei Aplikacja TikTok zajęła trzecie miejsce z łącznymi przychodami w wysokości 23,5 miliona dolarów w 2022 r.

Udział Androida w rynku sieci reklamowej

Wśród aplikacji na Androida to ekosystem reklamowy Google Ads AdMob był najpopularniejszym zestawem programistycznym dla mobilnej sieci reklamowej. W 2022 roku adaptery pośrednictwa Google Ads AdMob zostały zintegrowane z 51,17 proc. aplikacji korzystających z pakietów SDK sieci reklamowych.

Ile procent rynku ma Android?

Aktualnie na rynku systemów operacyjnych dla smartfonów i tabletów dominują Android i iOS, które w 2022 roku miały łączny udział wynoszący około 99,4 proc. Android był liderem z rynkowym udziałem wynoszącym 71,8 proc, a iOS miał udział na poziomie 27,6 proc.

Która firma ma najwięcej urządzeń z Androidem?

Samsung to lider wśród producentów urządzeń z Androidem, z udziałem rynkowym wynoszącym niespełna 35 proc. Drugie miejsce zajmuje Xiaomi z udziałem rynkowym na poziomie bliskim 15 proc. We wrześniu 2022 r. wiodącym modelem telefonu z Androidem był Samsung Galaxy A12, z udziałem w rynku na poziomie 2,2 proc. Następny był Samsung Galaxy A10s z udziałem 1,1 proc oraz Samsung Galaxy A21s z 1 proc. udziału w rynku smartfonów. Tyle samo zajęły urządzenia AFTMM oraz Galaxy A51. Bliskim 1 procenta rynku jest Redmi 9A od Xiaomi.

Dlaczego Android odniósł sukces?

Dzięki ciężkiej pracy programistów powstał jeden z najlepszych software’ów na świecie. Jednak to tylko jeden z czynników, który wpłynął na 70 proc. udziałów w rynku. Drugi czynnik to powszechność Androida w telefonach na całym świecie. Android poszedł inną drogą niż iOS, który jako elitarny dostępny jest tylko na iPhone’ach. Android OS jest dostępny dla większości producentów smartfonów.

Platforma wgrywana jest na urządzeniach najpopularniejszych producentów telefonów. Poza Samsungiem i Xiaomi, możemy wyróżnić Oppo, Vivo, Huaweia, Realme, Motorolę czy LG. Firmy te opracowują i produkują smartfony z zaawansowanymi funkcjami i przyjazną dla użytkownika technologią. Większość z nich stosuje też specjalne nakładki personalizujące wygląd systemu operacyjnego w smartfonie.

Google i Android są teraz potężnymi graczami na rynku, a ekspansja Androida obejmuje również systemy operacyjne dla Smart TV, smartwatchów, kamer, drukarek i samochodów. W 2022 roku globalna liczba aktywnych użytkowników Android TV wynosiła 110 milionów. Przewiduje się, że w 2023 roku liczba ta osiągnie 150 milionów użytkowników.

Źródło danych statystycznych: market.us

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także