Konferencje
Mobile Trends

Aplikacja do walki z rakiem piersi, czyli #BIUSTOapka

Fundacja Wsparcie na Starcie stara się budować w nastolatkach i młodych kobietach zdrowe nawyki dotyczące dbania o piersi. Robi to dzięki środkom zebranym m.in. podczas #reCYClingu, kampanii społecznej DOTYKAM=WYGRYWAM oraz dzięki nowemu projektowi, czyli aplikacji mającej zapobiegać rozwoju raka piersi wśród Polek.

Biustowa aplikacja została stworzona przez Fundację Wsparcie na Starcie, która sfinansowana została głównie ze środków znanej akcji #reCYCling, czyli zbiórki używanych biustonoszy, która odbywa się od 10 lat w ramach kampanii społecznej DOTYKAM=WYGRYWAM, organizowanej przez bieliźnianą markę Panache. Przy okazji, warto wspomnieć, że 24 września będzie jej dziesiąta jubileuszowa edycja. 

Cel aplikacji

#BIUSTOapka ma na celu wspieranie biustoedukacji i pomoc w wyrabianiu prozdrowotnych nawyków wśród młodych kobiet, zgodnie z misją Fundacji Wsparcie na Starcie. To konieczne, bo mimo wielu lat działań profilaktycznych wciąż tylko 16% kobiet prawidłowo wykonuje SAMOBADANIE piersi.

Rak piersi – wyzwanie dla medycyny XXI wieku 

Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym wśród kobiet w Polsce. W 2020 roku, według Krajowego Rejestru Nowotworów prowadzonego przez Centrum Onkologii, taką diagnozę usłyszało 24 644 kobiet, a aż 8805 z nich zmarło z powodu zbyt późnego wykrycia choroby. 

Odnotowuje się coraz więcej zachorowań, bo dokonuje się coraz więcej zmian w stylu życia nowoczesnych kobiet. Zauważa się negatywny wpływ ciągłego stresu, mniejszej aktywności fizycznej oraz wzmożonego użycia używek, typu papierosy i inne nikotynopodobne preparaty, a także jedzenia ogromnych ilości przetworzonej żywności i w coraz młodszym wieku regularnego spożycia alkoholu. Eksperci bez wahania wskazują te czynniki jako odpowiedzialne za niespotykane dotąd ryzyko zachorowania na raka piersi także u tych bardzo młodych kobiet, a ryzyko to niekoniecznie jest zależne od genów.

Zbuduj dobre nawyki – samobadanie biustu

Regularność i prawidłowe wykonywanie samobadania piersi stanowią najprostsze i najbardziej dostępne narzędzie do kontroli, które lekarze rekomendują pomiędzy badaniami USG i mammografii. Według statystyk ponad 70% zmian w piersiach można rozpoznać podczas badania wykonanego samodzielnie lub przy pomocy lekarza. Metoda ta jest bardzo skuteczna przy wykrywaniu zmian nawet we wczesnych etapach choroby, kiedy można jej jeszcze zapobiec. W połączeniu z mammografią obniża ryzyko śmierci nawet o 30%.

Polki, obudźcie się, dzień U!

Jednak Polki, mimo wielu lat działań prozdrowotnych i promujących profilaktykę raka piersi, wciąż badają się niechętnie i nieregularnie. Jak wynika z raportu  „Rak piersi nie ma metryki” – samobadanie wykonuje właściwie zaledwie 16% kobiet. Duża część badanych przyznaje, że owszem wie, jak to robić, ale często boi się, że dowie się o chorobie, inna – że nie jest w stanie wykształcić u siebie tego nawyku w natłoku codziennych zajęć i przesytu informacji. Prawie 25% ankietowanych przyznała zaś, że nie wie, jak właściwie zbadać samemu własne piersi. 

Problem ten jest bardzo potężny w Polsce, o czym świadczą różnego rodzaju coroczne akcje i kampanie społeczne, które próbują zachęcić kobiety do dbania o swoje zdrowie. Ciekawe kampanie na ten temat prowadzi także fundacja Rak’n’Roll, która zorganizowała specjalny dzień wizyty kontrolującej piersi (Dzień U), czy akcję z żelem USG do piersi (coś do nich mam).

#BIUSTOapka – nawyk dbania o piersi 

– W odpowiedzi na wszystkie wymienione wyzwania powstała #BIUSTOapka, pierwsza aplikacja, która uczy samobadania od najmłodszych lat, gdyż jest skierowana do nastolatek i ma na celu wykształcić w nich zdrowe nawyki na całe życie. „Jeśli nastolatka zacznie sprawdzać biust w młodym wieku, doskonale pozna swoje ciało i dowie się, gdzie w jej piersiach znajdują się naturalne zgrubienia. W wyniku tego w przyszłości będzie w stanie wykryć ewentualne zmiany, które mogą się pojawić – mówi Izabela Sakutova, prezes Fundacji Wsparcie na Starcie i autorka kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM.  

#BIUSTOapka została stworzona przez Fundację Wsparcie na Starcie, która powstała z myślą o budowaniu zdrowych nawyków dbania o piersi wśród młodych kobiet. Pomysł został zrealizowany w ramach 10. edycji kampanii Dotykam=Wygrywam. Fundacja już od kilku lat prowadzi działania edukacyjne w szkołach i innych placówkach w całej Polsce, gdzie szerzy ideę biustopozytywności. 

 – Po wielu latach działań profilaktycznych, tysiącach rozmów z kobietami zrozumieliśmy, że musimy znaleźć sposób, by być bliżej kobiet i wspierać je na co dzień w budowaniu nawyku samobadania i dbania o zdrowie. Wiemy, że w październiku, który od lat jest miesiącem różowej wstążki, wiele kobiet przypomina sobie o samokontroli piersi, ale potem przez resztę roku porzuca to działanie. Mamy też świadomość, że to, czego Ania się nie nauczy, tego Anna nie będzie umiała, dlatego, by zmienić statystyki umieralności i wykrywalności raka piersi, musimy dotrzeć z przekazem do nastolatek i młodych kobiet. Aplikacja to idealne rozwiązanie, by osiągnąć ten cel, jest osobista, intymna i zawsze pod ręką – wyjaśnia Izabela Sakutova.  

Co zawiera #BIUSTOapka?

Aplikacja zawiera kompaktowe kompendium wiedzy na temat regularnego samobadania piersi i noszenia dobrze dopasowanego biustonosza. Zaimplementowano do niej interaktywny przewodnik krok po kroku, na co zwracać uwagę przy samobadaniu piersi oraz jak je prawidłowo wykonywać. Aplikacja nie tylko daje wskazówki wykonania samobadania, ale co miesiąc przypomina użytkowniczkom aplikacji o tym, kiedy jest najlepszy czas, by je przeprowadzić.  

Zawiera także praktyczne informacje na temat rozwoju i budowy piersi oraz dopasowania biustonosza. Znajduje się w niej również wyszukiwarka lokalnych sklepów brafittingowych, działających w ramach Fundacji Wsparcie na Starcie i aktywnie włączających się w coroczną kampanię Dotykam=Wygrywam.  

Influencerzy zachęcają do pobrania #BIUSTOapki 

Dzięki medialnemu wsparciu  znanych osobistości zwiększa się świadomość konieczności wdrożenia nawyku samobadania piersi jako skutecznej metody profilaktyki raka piersi.  

W tym roku ambasadorami DOTYKAM=WYGRYWAM 2021, którzy wspierają promowanie #BIUSTOapki, są: 

  • Beata Sadowska, 
  • Daria Widawska, 
  • Ela Romanowska, 
  • Aleksandra Kisio, 
  • Anna Iberszer, 
  • Karolina Szostak, 
  • Kinga Zawodnik, 
  • Anna Gzyra, 
  • Anna Męczyńska,  
  • Daniel Józek – Qczaj, 
  • Paulina Koziejowska, 
  • Anna Karwan, 
  • Natalia Przybysz, 
  • Justyna Szyc-Nagłowska,
  •  Paulina Smaszcz, 
  • Małgorzata Ohme, 
  • Lidia Kalita,  
  • a także Miss Polonia, czyli Natalia Gryglewska.

Celebryci jednym głosem namawiają kobiety w każdym wieku do budowania i pilnowania nawyku samobadania piersi oraz noszenia właściwie dobranego biustonosza.

Profilaktykę raka piersi i ideę biustopozytywności oraz samą #BIUSTOapkę promują też najpopularniejsi influencerzy: 

  • Siostry ADiHD (siostry_adihd), 
  • Kamila Rowińska (kamilarowinska_pl), 
  • Anna Jaworska (mumme.pl),
  • Karolina Cwalina-Stępniak (sexyazaczynasiewglowie), 
  • Paula Peszko (paula_peszko), 
  • Olivka Bosowska (olivka_bosovska), 
  • Ewa Zarzycka (Ewokracja), 
  • Julia Izmałkowa i Fergus O’hare (Psychomama-Julija), 
  • Martyna Kaczmarek (martynakaczmarek), 
  • Joanna Biernacka (AshAshPlum), 
  • Monika Kołodyńska-Lewandowska (monika_kolodynska_bralady), 
  • Ola Żelazo (joga.żelazo), 
  • Katarzyna Łodygowska (matka prawnik), 
  • Angelika Miszalska-Kamińska (miszalskakaminska), 
  • Anna Dydzik (nieperfekcyjnamama_pl), 
  • Karolina Szymańska (our_little_adventures), 
  • siostry Laura Ogrodowczyk (laura_ogrodowczyk) 
  • i Marzena Magiera (marzena_magiera) 
  • oraz dziewczyny z inicjatywy Akcja Menstruacja. 

#BIUSTOapkę można od 24 września można bezpłatnie zainstalować na  telefonach zarówno z systemem Android, jak i IOS. Tu znajdziesz link do jej pobrania: www.biustoapka.pl

Udostępnij
Zobacz także