
Aplikacje mobilne są wprost stworzone do zwiększania sprzedaży – Piotr Krawiec
Piotr Krawiec, prezes zarządu mGenerator Sp. z o.o., współwłaściciel platformy mGenerator.pl, odpowiada na „3 pytania do prelegenta”. W wywiadzie mówi m.in. o tym, jak najlepiej wykorzystać aplikacje i rozwiązania mobilne w taki sposób, aby przyniosły biznesowi – a także klientom – możliwie najwięcej korzyści.
Jak aplikacje mobilne według Ciebie mogą wspierać biznes?
Aplikacje mobilne są wprost stworzone do zwiększania sprzedaży. Jednym z pierwszych pomysłów na ich wykorzystanie jest geolokalizacja. W połączeniu z powiadomieniami push, klienci mogą otrzymywać informacje o aktualnych promocjach w momencie, gdy znajdują się w pobliżu sklepu. Rozwinięciem tego pomysłu są tzw. smart prices (ang. inteligentne ceny), które zmieniają się w zależności od położenia geograficznego użytkownika. Dodatkowo, to narzędzie może wykorzystywać również inne zmienne, jak np. aktualną godzinę czy dzień tygodnia, by tworzyć promocje targetowane geograficznie i czasowo. Ciekawym przykładem jest zrealizowanie happy hour dla klientów z danego miasta lub konkretnej dzielnicy, w wybranym dniu i godzinie. Pomysł ten można rozszerzyć o elementy grywalizacji. Wprowadzenie elementów gry, takich jak punkty i odznaki, zachęca do częstszych zakupów. Użytkownicy zbierając je mogą ze sobą rywalizować i walczyć o atrakcyjne rabaty lub nagrody.
Rozwiązania mobilne otwierają zupełnie nowe możliwości również dla sklepów tradycyjnych. Dzięki nim, mogą one być dostępne dla klientów przez całą dobę, nawet po zamknięciu. Pozwalają na to kody QR oraz znaczniki NFC umieszczone w witrynach sklepów, tuż przy zdjęciach towarów. Wystarczy, że klient zeskanuje lub odczyta jeden z nich i złoży zamówienie za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Jest to tzw. window shopping, który zdobywa coraz większą popularność na Zachodzie. Kolejne trendy, również ukierunkowane na tradycyjne sklepy to local buying oraz click & collect. Dzięki aplikacjom mobilnym, klienci mogą robić zakupy i odbierać je w najbliżej położonych sklepach. Dotyczy to również usług, które mogą być realizowane w najbliższej okolicy.
Która z gałęzi biznesu według Ciebie ma zdecydowanie za słabo zaadaptowane rozwiązania mobilne w stosunku do potrzeb rynku?
Polski rynek mobile commerce jest jeszcze w bardzo wczesnym stadium rozwoju. Jego ubiegłoroczna wartość wyniosła pół miliarda złotych. W tym roku ma wzrosnąć do miliarda, ale to wciąż niewiele w porównaniu do liderów, np. w USA ten rynek był wart 12 miliardów dolarów. Według badania „M-commerce w praktyce”, które zrealizowaliśmy wspólnie z agencją Praktycy.com, paradoksalnie to branża e-commerce ma duże problemy z adaptacją rozwiązań mobilnych. Sklepy nie dostrzegają jeszcze potencjału tkwiącego w mobile. Duża część z nich nawet nie planuje wdrożyć ich w najbliższym czasie. To błąd, gdyż już 44 proc. Polaków posiada smartfony i chętnie korzysta z mobilnego internetu. Od dokonywania za ich pośrednictwem zakupów, powstrzymuje ich bardzo duża liczba sklepów niedostosowanych do wymagań mobilnego klienta.
Potencjału rynku handlu mobilnego nie odkryły również firmy usługowe działające w segmencie B2C. Hotele, restauracje, gabinety lekarskie, dentyści, fryzjerzy czy warsztaty samochodowe, powinni jak najszybciej wdrożyć strony mobilne lub aplikacje. Wprowadzenie tych rozwiązań pomoże im pozyskać klientów, którzy będąc w biegu, poszukują punktów usługowych. Strona mobilna nie tylko ułatwi im znalezienie danych adresowych, ale też pomoże np. zarezerwować stolik, miejsce w hotelu lub umówić wizytę. Wszystko z poziomu smartfona.
Aplikacje mobilne idealnie nadają się także dla segmentu B2B. Przykładem może być aplikacja naszego autorstwa – mSales, z której korzysta m.in. marka Breck należąca do jednego z liderów rynku produkcji klocków hamulcowych – firmy Lumag. Dzięki niej pracownicy warsztatów samochodowych mogą na bieżąco zamawiać klocki hamulcowe za pomocą smartfonów. Wystarczy, że zeskanują odpowiedni QR kod z tablicy, na której znajduje się wizualizacja półek sklepowych. Takie zamówienie trafia od razu do najbliższej hurtowni. To duża oszczędność czasu, gdyż mechanicy nie muszą już przeglądać katalogów i zamawiać części telefonicznie.
Wygłosisz prelekcję na Mobile Trends for Business. O czym będzie Twoje wystąpienie?
Rozwiązania mobilne zwiększają sprzedaż i zasięg działania firm. W swoim wystąpieniu podzielę się informacjami na temat aktualnych danych dotyczących stanu polskiego i światowego m-commerce. Przedstawię również najciekawsze case studies z całego świata i unikatowe rozwiązania mobilne przeznaczone dla sektora B2B oraz B2C.
Piotr Krawiec
Prezes zarządu mGenerator Sp. z o.o., współwłaściciel platformy mGenerator.pl – mobilne sklepy, strony, aplikacje. Posiada bogate, ponad piętnastoletnie, doświadczenie w obszarze nowy technologii, marketingu i promocji. Autor pierwszego raportu na temat m-commerce w Polsce w 2013 roku. Wcześniej zarządzał agencją Praktycy.com, działem promocji i PR w Grupie Onet.pl, marketingu i PR w Grupie Money.pl czy sprzedaży i marketingu w Getin SP SA. Lansuje nowe produkty i usługi w obszarze nowych technologii oraz marketingu. Prowadzi wykłady, szkolenia i publikuje na tematy związane z mobilem, marketingiem, komunikacją, e-commerce oraz handlem mobilnym. Jest smakoszem orientalnej i śródziemnomorskiej kuchni oraz wybornych win. Nie gardzi także deserami 🙂