Aplikacje z zakresu mediów społecznościowych i komunikatorów stanowią must-have na każdym urządzeniu mobilnym. Większość użytkowników nie wyobraża sobie kontaktu ze światem bez ich pomocy. Są to aplikacje, które całkowicie podbiły rynek mobilny, czego dowodzą badania przeprowadzone przez GlobalWebIndex i SimilarWeb. Aplikacje społecznościowe nie tylko stanowią najszybciej rozwijającą się kategorię aplikacji, ale również najsilniej uzależniają od siebie swoich użytkowników.
GlobalWebIndex przeprowadziło badania, których głównym celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie o najszybciej rozwijające się, a co za tym idzie również najpopularniejsze aplikacje społecznościowe. Firma przeprowadziła badania wśród użytkowników w wieku od 16 do 24 lat, na całym świecie, z wyłączeniem Chin.
Snapchat faworytem nastolatków
Okazuje się, iż bezapelacyjnym zwycięzcą w kategorii najszybciej zyskujących popularność aplikacji został Snapchat, którego liczba użytkowników na przestrzeni roku 2014 wzrosła o 57%. Do rozpowszechnienia aplikacji przyczynili się przede wszystkim młodzi użytkownicy, co również stanowi swego rodzaju fenomen, albowiem żadna z pozostałych aplikacji nie zyskała aż tak licznego entuzjazmu ze strony nastolatków. Odsetek nastolatków na całym świecie, którzy używają Snapchata, wynosi 15%. Najwięcej młodych fanów aplikacja ma w Wielkiej Bryanii (39%), Szwecji (38%), USA (35%), a także Irlandii i Kanadzie.
Era social media
Zaraz za Snapchatem znajduje się Facebook Messenger, z rocznym wzrostem wynoszącym 50%. Trzecie i czwarte miejsce ex aequo zajęły aplikacje Pinterest oraz Instagram z wynikiem 43%. Kolejne miejsca należą do: Line, WhatsApp, Vine, Viber, Google+ oraz znajdującego się na ostatnim miejscu z wynikiem 28% Kik Messenger. Trzeba przyznać, że wzrosty dotyczące tych aplikacji świadczą o nieustającym zapotrzebowaniu użytkowników na szybkie, proste, a zarazem kreatywne komunikowanie się ze światem. Każda z tych aplikacji rządzi się pewnymi odmiennymi prawami, zapewniając różne sposoby komunikowania się.
Fenomen Snapchata
Trzeba przyznać, iż obecnie trwa istny „boom” na Snapchata, a konta w serwisie pojawiają się coraz szybciej. O ile Facebook Messenger w dużej mierze zastępuje po prostu komunikację za pośrednictwem e-maila czy SMSów, a Instagram czy Pinterest służą bardziej kreatywno-estetycznym celom, o tyle Snapchat stanowi jedyne w swoim rodzaju narzędzie do „łapania chwil” i dzielenia się nimi z gronem znajomych. Z pewnością służy on do wysyłania bardzo spontanicznych, szybko ujętych zdjęć i filmów, za którymi zwykle nie stoi zbyt wymyślny przekaz. W tym zdaje się tkwić siła i unikaowość tej aplikacji.
Najbardziej uzależniające aplikacje
SimilarWeb postanowił natomiast stawić czoło wyzwaniu w sprawdzeniu, które z aplikacji są najbardziej uzależniające. Rynek aplikacji mobilnych jest bowiem dość skomplikowany, a przy tym niejako „czarno-biały” i najczęściej appki można podzielić na dwie kategorie: te uruchamiane maksymalnie 5 razy w ogóle i te uruchamiane codziennie (często kilkanaście razy dziennie). Które z aplikacji uruchamiamy najczęściej? Badania zostały przeprowadzone w styczniu tego roku wśród amerykańskich użytkowników Androida. Nikogo nie powinien zaskoczyć fakt, iż pierwsze miejsca co do najbardziej uzależniających aplikacji przypadły właśnie aplikacjom społecznościowym:
- Snapchat
- Timehop
- Google+
- POF Free Dating App
- Tango Messenger, Video & Adds
- Tumblr
Niekwestionowanym zwycięzcą jest Facebook, którego popularność sięga daleko poza granice USA i czyni go najpopularniejszą i najczęściej używaną aplikacją w większości krajów na całym świecie. Ciekawe jest, iż na piątym miejscu znalazła się aplikacja Timehop, przypominająca użytkownikom dane momenty sprzed roku lub kilku lat wstecz. Najwyraźniej wielu użytkowników odczuwa potrzebę małej dozy sentymentu każdego dnia. Teraz również tą opcję zapewnia Facebook, dzięki niedawno wprowadzonej opcji wspomnień „tego dnia”. Pełną listę 100 najbardziej uzależniających aplikacji znajdziecie pod tym adresem.
Pierwszą piątkę najbardziej uzależniających aplikacji stanowią same aplikacje społecznościowe, co świadczy o tym, iż jest to z pewnością najsilniejsza kategoria aplikacji mobilnych. Również szybki wzrost liczby użytkowników i popularności danych aplikacji świadczy o ich silnej pozycji na rynku aplikacji mobilnych. Taki sukces aplikacji społecznościowych jest swego rodzaju znakiem naszych czasów, gdzie oczekujemy kontaktu ze znajomymi zawsze i wszędzie – chcemy dzielić się z nimi ważnymi chwilami w różny sposób i w związku z tym – poprzez różne aplikacje. Z pewnością nieustannie rosnąca popularność appek takich jak Snapchat, Instagram czy Pinterest jest znakiem wyraźnego odejścia od przekazu słownego ku całkowitej dominacji obrazu w komunikacji. W końcu jeden obraz może przekazać więcej, niż milion słów.
Źródło:
http://www.digitalinformationworld.com/2015/01/facebook-rules-the-app-space-but-snapchat-is-growing-the-fastest-infographic.html
http://thenextweb.com/market-intelligence/2015/03/04/here-are-the-most-addictive-social-android-apps-in-the-us/
Zdjęcie:
imtmphoto © Więcej zdjęć na Fotolia.pl