Mobile Trends Conference 2016 odbędzie się już w dniach 17-19 lutego 2016 r. w Krakowie. Cykl wywiadów z prelegentami konferencji rozpoczynamy od rozmowy z Krzysztofem Ścirą, stałym gościem Development Day MTC, którego merytoryczne prelekcje spotykają się z bardzo pozytywnym odbiorem uczestników. W krótkim wywiadzie opowiada o tym, dlaczego Beacony okazały się mobilną porażką mijającego roku, a także dlaczego kolejne premiery smartfonów już nie tyle przytłaczają, co wręcz śmieszą użytkowników.
Co Twoim zdaniem okazało się mobilną porażką roku 2015 i dlaczego?
Beacony… Dlaczego? Cofnijmy się więc parę lat wstecz: kody QR, NFC, smartwatches – wszystkie te technologie były „wydarzeniem roku”, „technologiczną rewolucją”, „nadchodzącym przełomem”, a okazały się zwyczajne, normalne i nieszczególne…
Nasycenie technologiczne społeczeństwa jest już tak duże, że trudno obecnie wywołać burzę, jaką udało się Apple wprowadzając na rynek iPoda czy iPhone’a. Beacony to kolejna bezużyteczna dla większości ludzi technologia, którą udało się napompować w mediach do granic absurdu i przy okazji zarobić na tym zjawisku spore pieniądze. Aby lepiej zrozumieć tą bańkę spekulacyjną zadam czytelnikom pytanie: Kiedy ostatni raz skanowałeś cenę jeansów czy koszul z wykorzystaniem Beaconów jak to ma miejsce w propagandowych filmikach promujących tę technologię?
Czy pogoń za kolejnymi wersjami flagowców i wypuszczanie nowych modeli do rok jest naprawdę konieczne i czy ma sens? Jak oceniasz nieustanne ulepszanie modeli – naprawdę coś zmienia, czy tylko napędza sprzedaż?
Jest popyt, jest i podaż, ale tak naprawdę to wielomilionowy biznes, który z jednej strony daje nam „fajne gadżety”, a z drugiej lansuje wymianę swojego rocznego telefonu na nowszy model tylko dlatego, że kolejny ma o 20 proc. wydajniejszą baterię czy 10 proc. lepszy aparat. Wśród telefonów za około 3 – 4 tys. złotych nie ma dużych różnic w tak krótkim czasie, ale mimo to skutecznie zachęca się ludzi do zmiany. Gdy spojrzymy na wydatki na sprzęt komputerowy zobaczymy, że dużo więcej można zarobić na telefonach czy tabletach niż laptopach, a o komputerach desktopowych już nie wspomnę…
Ten zabójczy dla naszych kieszeni trend szczególnie dobrze widoczny jest na urządzeniach z systemem Android, bo nie pierwszej już świeżości Apple iPhone 5 nadal jest akceptowalny, a telefony z Windows Phone wszystkie wyglądają identycznie, więc po co je wymieniać?
Ciśnienie na dynamicznie rozwijającego się Androida jest tak duże, że presji rynku nie wytrzymało BlackBerry, które wypuszczając model Priv zrezygnowało ze swojego własnościowego systemu.
Sporo również namieszała chińska firma One Plus, która w budżetach średniego segmentu rynku oferuje urządzania konkurujące w wyższym segmencie technologicznym – niby chińszczyzna, ale godna uwagi.
Bezsprzecznie Samsung wiedzie prym czy to w wysokich czy niskich segmentach rynku. Mnogość modeli już nie tyle przytłacza, co nawet śmieszy – chyba już nikt się w tym nie odnajduje. Czy Samsung będzie miał pomysły na to jak utrzymać się na szczycie w kolejnych latach? Czas pokaże…
Wygłosisz prelekcję na Mobile Trends Conference 2016. O czym będzie Twoje wystąpienie?
Jak co roku na MTC będę mówił o hybrydowych aplikacjach mobilnych – jak za każdym razem – z nieco innej perspektywy. W tym roku szeroko przyjrzymy się testowaniu aplikacji opartych o Cordova / Phonegap.
Istniejące na rynku rozwiązania do testów automatycznych są w praktyce bezużyteczne jeśli chodzi o aplikacje hybrydowe. Czy to znaczy, że mamy zrezygnować z testowania i ciągłej integracji? Narzędzia takie jak Weinre czy pakiet narzędzi developerskich Chrome to narzędzia do debugowania, ale na pewno nie nadające się do automatyzacji testów, ani do tworzenia testów funkcjonalnych.
Po wielkich bojach z rozwiązaniami do testów natywnych powstał pomysł, aby w mojej firmie przygotować narzędzie, które pozwoli na łatwe pisanie testów dla aplikacji opartych o Cordova / Phonegap / Ionic. Założeniem było również łatwe uruchamianie testów – pozwalające je uwzględnić w procesie Continuous Integration.
Tak powstało narzędzie o nazwie kodowej „Cordova Testin9” – obecnie jeszcze w fazie rozwojowej, ale już na tym etapie zachwycające prostotą użytkowania i możliwościami. Premiera tego narzędzia przewidziana jest właśnie na Mobile Trends Conference 2016 podczas Development Day.