Na 3 pytania do prelegenta Mobile Trends Conference 2015 odpowiedzi udziela Bartosz Witoń, związany z rynkiem mobilnym od ponad 5 lat. Pracuje jako Product Owner w Allegro Group, odpowiadając m.in. za rozwój aplikacji mobilnej Allegro.pl, która gości na smartfonach ogromnej ilości Polaków. W wywiadzie opowiada o tym, jak technologia beaconów może w niedalekiej przyszłości zrewolucjonizować nasze codzienne robienie zakupów, łącząc świat online z offline’m.
Beacons – hit czy kit? Jakie jest Twoje zdanie na temat tej technologii?
Jeżeli chodzi o m-commerce to beacony są niewątpliwie hitem, który przybliży do siebie jeszcze bardziej świat online i offline. Ich dzisiejsze „proste” zastosowanie pozwala z jednej strony sprzedawcom na zbieranie informacji o klientach, np. szybkie odróżnienie stałego klienta od nowego klienta, i wysłanie mu na telefon optymalnej dla niego oferty, z drugiej strony klientom pozwala na szybkie lokalizowanie towaru, a nawet zapłacenie za niego przy pomocy aplikacji. Może nie są to na razie imponujące możliwości, ale beacony rozwijają się w niesamowitym tempie, które zapewnia konsumentom wygodę, a o to przecież w tym wszystkim chodzi. Beacony mają szansę zapoczątkować powstanie samoobsługowych inteligentnych sklepów, w których kupujący sam znajdzie szukany przez niego towar i zapłaci za niego bez kolejek (czyli znowu połączenie świata online z offlinem).
Za beacony trzymam mocno kciuki kciuki, ponieważ polskie firmy starają się o miano lidera w produkcji i rozwoju tych technologii.
Co Twoim zdaniem okazało się mobilnym „hitem” roku 2014 i dlaczego?
Patrząc z perspektywy polskiego rynku m-commerce myślę, że takim „hitem” były aplikacje Allegro z wieloma nowymi funkcjami – takimi jak kupony oraz wbudowana w aplikacje płatność PayU. Obecnie jest to najszybsza i najwygodniejsza z dostępnych form płacenia za zakupy mobilne w Polsce, bo polega na tym, że wszystko odbywa się w jednej aplikacji i jednym ruchem palca. Wdrożenie tego rozwiązania poza zwiększeniem wygody kupujących korzystających ze smartfonów pozwoliło nam także obalić kilka mitów mobilnych, m.in. o tym, że Polacy nie płacą kartami w Internecie. Dotychczas uważano, że minie bardzo dużo czasu zanim mobilne płatności dogonią desktop – w rzeczywistości stanie się to już w 2015 roku. W tym roku poszerzymy nasze możliwości płatnościowe o kolejne funkcje szybkich płatności. Będą to nowe możliwości, które dotychczas były tylko marzeniem dla większości użytkowników mobilnych, a patrząc na przyzwyczajenia polskich internautów, którzy pomimo rosnącej popularności kart nadal kochają e-przelewy, są konieczne. PayU pracuje nad e-przelewem mobilnym i użytkownicy Allegro będą mogli z niego skorzystać jako jedni z pierwszych. Może jest to autoreklamą, ale patrząc na m–commerce, trudno doszukać się lepszego rozwiązania.
Wygłosisz prelekcję na Mobile Trends Conference 2015. O czym będzie Twoje wystąpienie?
Rok 2014 był dla Allegro bardzo pracowitym mobilnym czasem, który udało nam się w pełni wykorzystać – chciałbym przedstawić niektóre nasze wyniki, obalając przy tym kilka zakorzenionych w branży mitów.
Przybliżę też typy kupujących, które naszym zdaniem najlepiej odzwierciedlają sytuację na polskim rynku – jako rynek mamy bardzo duży potencjał, ale do pełni sukcesu jeszcze dłuuuuuuuga droga przed nami.
Przyjrzymy się też typowemu dniu z życia kupującego – zobaczymy, jakie mobilne funkcje najlepiej wykorzystać w danym momencie.
Bartosz Witoń
Z rynkiem mobilnym związany jest od ponad 5 lat. Jako Product Owner w Allegro Group odpowiada za rozwój aplikacji mobilnych Allegro.pl, Aukro.ua, Molotok.ru. Wdrożył aplikacje na wszystkie najważniejsze platformy: iOS, Android oraz Windows Phone. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, specjalność elektroniczny biznes. Interesuje się zagadnieniami związanymi z użytecznością i rozwojem aplikacji mobilnych.