Konferencje

„Branding na smartfonie. Komunikacja mobilna marki” – recenzja książki Jacka Kalla

Era smartfonów trwa, a urządzenia mobilne stały się nierozłącznym towarzyszem każdego człowieka. Dlatego też coraz więcej marketerów dostrzega ich wagę i docenia możliwości, jakie ze sobą niosą. Przynosi to efekt w postaci rosnącej liczby publikacji na ten temat. Dzisiaj przedstawiamy książkę „Branding na smartfonie. Komunikacja mobilna marki” autorstwa Jacka Kalla.

Na rynku pojawia się coraz więcej publikacji z zakresu wszelkich tematów mniej lub bardziej bezpośrednio powiązanych z marketingiem mobilnym. W listopadzie 2013 roku premierę miała książka „E-marketing” pod redakcją Jarosława Królewskiego i Pawła Sali, stanowiąca kompendium wiedzy na ten temat. Pod koniec maja odbędzie się premiera książki Marcina Zaremby pod tytułem „Mobile dla menedżerów”. Niedawno premierę miała również książka Jacka Kalla – „Branding na smartfonie. Komunikacja mobilna marki”, której recenzję znajdziecie poniżej.
Autor „Brandingu na smartfonie” to dr hab. Jacek Kall, profesor Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, który współpracuje również z Soul & Mind Group zajmującą się usługami brand design. Jest również autorem kilku publikacji z zakresu marketingu, a także członkiem Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu. Warto przytoczyć ten biogram na początku, albowiem ma on swoje wyraźne odbicie w książce, która nosi znamiona pracy naukowej. Jest ona podzielona na cztery części, z których każdą cechuje opisanie zjawiska w szczegółowy i specjalistyczny sposób, przy równoczesnym odwoływaniu się do wielu rzetelnych źródeł. Na książkę składają się następujące rozdziały:

  1. Komunikacja marketingowa w budowaniu kapitału marki – poruszający w mocno naukowy sposób zagadnienia takie jak marka, sposoby percepcji i pracy mózgu konsumentów czy szczegóły planowania komunikacji marketingowej marki.
  2. Homo smarphonicus i jego gadżet – tutaj znajdziemy opis (r)ewolucji mobilnej i jej konsekwencji społecznych, temat multiscreeningu, użytkowania smartfona jak i specyfikę pokoleń Y (milenialsów) jak i „pokolenia apki”.
  3. Narzędzia komunikacji mobilnej –  w tym rozdziale omówione zostały szczegółowo wszystkie sposoby komunikacji marki za pośrednictwem mobile, takie jak m.in. SMS, QR kody, NFC, strony i aplikacje mobilne, geolokalizacja czy reklama mobilna.
  4. Komunikacja marki z wykorzystaniem smartfonów – na zakończenie przedstawiono udział smartfonów w procesach zakupowych użytkowników, a także przedstawiono wskazówki dotyczące skutecznej komunikacji marki z klientem za pośrednictwem smartfonów.

Książka jest napisana w sposób rzetelny, przeplatając wiedzę naukową z bardziej praktycznymi informacjami, które pozwalają sobie na nowo uświadomić wagę smartfona w dzisiejszym świecie. Publikacja obfituje nie tylko w odwołania do innych znawców tematu mobile – m.in. marketingowców czy praktyków branży mobilnej – ale również np. socjologów. Bibliografia do niniejszej pozycji jest naprawdę obfita i obejmuje niezwykle szeroki przekrój źródeł różnego gatunku (prace naukowe, badania, prezentacje, artykuły i inne) z ostatnich kilku lat, co świadczy o rzetelnym przygotowaniu autora. Miło nam dostrzec, iż w bibliografii znalazło się również miejsce dla serwisu MobileTrends.pl.
Tak obszerna bibliografia gwarantuje również, że czytelnik nie otrzyma jednostronnego, subiektywnego spojrzenia na świat mobile i brandingu, ale czytając publikację, w jednym miejscu znajdzie szereg odwołań do innych źródeł, co daje możliwość samodzielnego poszerzania wiedzy z danego tematu. W publikacji widać wysiłek autora, który zadbał o ułożenie licznego, wcześniej zastanego materiału w logiczną i spójną całość, uzupełniając ją oczywiście własnymi spostrzeżeniami. Trzeba przyznać, iż pod tym względem publikacja znacząco różni się od wielu innych książek o tematyce mobilnej czy marketingowej, które często są „dzieckiem” praktyków branżowych, opisujących swoje spostrzeżenia przede wszystkim z własnej perspektywy, z powoływaniem się na zdecydowanie skromniejszy zasób badań i cudzych opinii.
Wszystkie rozdziały (oprócz pierwszego rozdziału) zakończone są podsumowaniem tematu przez praktyków branży: Moniki Mikowskiej, Artura Maciorowskiego oraz Rafała Staszkiewicza, spośród których zarówno Mikowska, jak i Staszkiewicz są z pewnością znani uczestnikom Mobile Trends Conference. Każde z poruszonych zagadnień zostało omówione w dość wyczerpujący sposób. W książce znajdziemy informacje, które przydadzą się zarówno laikowi, jak i specjaliście i stanowią kompleksowe podejście do tematu – od informacji rzędu „co to jest i co z tym zrobić”, poprzez analizy badań po mocne i słabe strony poszczególnych rozwiązań.
A gdzie w tym wszystkim miejsce na markę? Otóż książka nie podaje na tacy recepty na dobry branding na smartfonie. Pewnie dlatego, że taki złoty środek po prostu nie istnieje. Czytelnik dostaje do rąk źródło, z którego może czerpać szczegółową wiedzę na temat współczesnego społeczeństwa, a więc konsumentów – ich praktyk, przyzwyczajeń i oczekiwań. Wiele zjawisk zostaje szczegółowo zanalizowanych przez autora, ale równocześnie książka pozostawia pole do snucia dalszych, samodzielnych analiz. Aby dobrze promować swoją markę na smartfonach, trzeba wiedzieć, do kogo i w jaki sposób ta marka ma trafić – a dopiero następnie zastanawiać się nad szczegółami owego brandingu. I dlatego też książka Jacka Kalla może okazać się nieocenioną pomocą.
W najbliższych dniach do Waszych rąk trafią 2 egzemplarze książki „Branding na smartfonie. Komunikacja mobilna marki”– śledźcie czujnie Mobile Trends na Facebooku, aby mieć szansę na zdobycie jednego z egzemplarzy!

Udostępnij
Zobacz także