Konferencje
Mobile Trends

Jak zbudować radio i rozwijać aplikację mobilną? Case Study Radio 357!

Radio 357 to rozwijający się dynamicznie projekt medialny, który jest jednym z największych na świecie projektów finansowanych przez społeczność. Stale wprowadza nowe audycje, takie jak prowadzone przez Piotra Kaczkowskiego „Max 357”, a także „Top Wszech Czasów 2022”, który został stworzony przez słuchaczy radia. Ponadto, Radio 357 oferuje swoim słuchaczom możliwość dołączenia do oficjalnej grupy Patronów na Facebooku, aby wspierać dalszy rozwój radia. Za aplikacją radiową stoi spółka Escola S.A.

– Słuchajcie, w styczniu 2021 roku rozpoczęliśmy nadawanie. Przygotowaliśmy się na to przez 3 miesiące, aby postawić radio z działającą aplikacją. To był kosmos, to co wymyśliliśmy i zrobiliśmy. Nie wiem, jak to się udało, ale się udało. Zróbcie pauzę i zapamiętajcie: 3 miesiące od zera do działającej aplikacji – mówił na Mobile Trends Conference, prezes Radio 357, Paweł Sołtys.

Radio 357 to niezależna, wysokiej jakości, profesjonalna stacja radiowa z siedzibą w Warszawie. Radio rozpoczęło nadawanie 5 stycznia 2021 roku. Założyli je byli dziennikarze Programu III Polskiego Radia. Obecnie rozgłośnię wspiera blisko 50 tys. patronów, którzy jak donosi Radio 357, miesięcznie wpłacają na rozgłośnię łącznie 878 tys. zł.

Radio nadaje mieszankę aktualnych i klasycznych hitów, z naciskiem na muzykę country, a także rockowe i popowe hity z lat 80. i 90. Utrzymuje się z dobrowolnych datków słuchaczy i sponsorów. Zawiera również listę utworów, na które głosowali słuchacze, a najnowsza lista jest publikowana w każdy piątek o godzinie 19:00.

Radio 357, czyli synonim sukcesu

Radio 357 odniosło niebagatelny sukces na rynku radiowym. Tylko RMF FM ma dzisiaj więcej słuchaczy od Radia 357. W drugiej połowie ub.r. Radio 357 zanotowało 0,9 proc. dziennego zasięgu i 284,9 tys. słuchaczy, a Radio Nowy Świat – 0,7 proc. zasięgu i 210,9 tys. słuchaczy, donoszą wirtualnemedia.pl. Z badań wynika też, że Radio 357 ma 13 proc. rynku słuchalności online, z czego Polacy słuchają go średnio przez ponad 3h dziennie. Radio to także największy finansowany przez społeczność projekt medialny tego typu na świecie! 

​​- Sprawdzaliśmy to kilka razy, bo trudno było uwierzyć. Ale wszystko wskazuje na to, że to społeczność Radia 357 jest tą największą „bandą pięknych wariatów”, finansujących swoje radio, nie tylko w Polsce, ale na całym świecie komentuje w WM, Piotr Stelmach z rozgłośni – Projekt z USA depcze nam jednak po piętach i pewnie tak łatwo nie odpuszczą. Chcielibyśmy więc przeciąć spekulacje i przeskoczyć ich historyczny wynik, a było to nieco ponad 51 000 patronów. – dodaje, mówiąc o spełnieniu marzenia.

Co stoi za sukcesem Radio 357?

Radio 357 osiągnęło sukces dzięki swojej wyjątkowej ofercie audycji i muzyki. Audycje obejmują tematy związane z kulturą, sportem, nowościami muzycznymi, a także lekturami szkolnymi. Radio 357 ma również swoją oficjalną aplikację w Google Play oraz AppStore.

Aplikacja jest wyjątkowa, nie emituje reklam. Jest to możliwe dzięki zaangażowanej  społeczności słuchaczy, zafascynowanych  działalnością znanych prezenterów, takich jak Paweł Sołtys czy Jarosław Sroka. Słuchacze wspierają rozwój radia własnymi środkami. – Co miesiąc włącza nas już 1,3 mln unikalnych użytkowników. Można nas słuchać przez przeglądarkę i przez aplikację, której nową wersję właśnie opublikowaliśmy – mówi Paweł Sołtys  – Wraz z radiem rozwija się jego niezwykła społeczność. To obecnie prawie 50 tysięcy osób finansujących swoje radio regularnymi wpłatami. I robią to dobrowolnie, bo nasze treści na żywo dostępne są bezpłatnie. Dzięki temu nie mamy męczących bloków reklamowych. Dzięki internetowi zyskaliśmy globalny zasięg i słuchają nas Polacy w niemal wszystkich zakątkach świata – kwituje.

Jak donosi Press, w minionym roku przychód Radia 357 wyniósł 12,97 mln zł, co oznacza, że przewyższył zakładane wyniki o 5,2%. Z tego 76% stanowiły wpłaty od patronów, które wyniosły 9,8 mln zł. Współpraca komercyjna przyniosła 2,57 mln zł, natomiast sprzedaż boxów 357 przyniosła 598 tys. zł. Koszty uzyskania wyniosły 2,2 mln zł, co z kolei przełożyło się na 10,77 mln zł przychodu netto. Najwięcej, bo aż 52% kosztów operacyjnych, stanowiła antena, która pochłonęła 5,23 mln zł z całkowitych 10,09 mln zł kosztów.

Escola i aplikacja Radio 357

Za projekt Radio 357 odpowiadają dziennikarze i osoby organizujące pracę radia, w skład których wchodzą m.in.: Marek Niedźwiecki, Piotr Kaczkowski, Kuba Strzyczkowski, Marcin Łukawski, Krystian Hanke, Michał Olszański i inni.

Dziennikarze potrzebowali jednak pomocy w innym fachu, informatycznym. Aby zrealizować cele postawione przed radiem, potrzebowali wsparcia przy budowie własnego kanału nadawczego, aplikacji webowej i mobilnej. 

Wyzwania podjęła się Escola S.A., spółka technologiczna specjalizująca się w tworzeniu aplikacji mobilnych i webowych. Zespół programistów skupił się na zrozumieniu wizji radia oraz oczekiwań jego odbiorców. W efekcie, po dokładnej analizie i ustaleniu wymagań, stworzono analizę biznesową, dokumentację funkcjonalną i techniczną, a następnie przystąpiono do budowy aplikacji. Dzięki temu Radio 357 posiada dzisiaj skalowalną architekturę rozwiązania, co pozwala mu na bezpieczne i efektywne działanie projektu.

Przed jakim wyzwaniem stanął zespół Escola?

Najważniejsze dla zespołu było zrozumienie wizji radia i oczekiwań jego słuchaczy, aby mieć pewność, że produkt końcowy spełni te oczekiwania. 

Kolejnym wyzwaniem był krótki termin realizacji projektu, jaki właściciele Radia 357 postawili przed programistami. Projekt musiał mieć swoją premierę na początku stycznia 2021 roku. Data wydania nie mogła zostać przesunięta, co oznaczało, że zespół Escola S.A. musiał pracować bardzo intensywnie. Przed zespołem stanęło wyzwanie analizy, dyskusji, projektowania, programowania i wdrażania aplikacji w rekordowo krótkim czasie. Trzeba było wziąć jeszcze pod uwagę integrację aplikacji z różnymi zewnętrznymi systemami, takimi jak Spotify, Chromecast czy AirPlay.

Po wdrożeniu, specjaliści z Escola oczekiwali też dużej liczby użytkowników radia. W końcu za projekt odpowiadają słynni radiowcy, którzy planowali kampanię marketingową swojej aplikacji. – Wiedzieliśmy, że aplikacja będzie cieszyć się dużą popularnością. Tysiące ludzi w Polsce i za granicą będą pobierać ją i słuchać radia online, w tym audycji na żywo. Dlatego stabilność systemu i skalowalna infrastruktura serwerowa były kluczowe dla dostarczenia zaplanowanego wcześniej produktu. Stworzona przez nas infrastruktura zapewniła, że obie aplikacje były w stanie obsłużyć gwałtowne wzrosty ruchu użytkowników. Te pojawiły się na samym początku po wdrożeniu, jak i w późniejszym okresie. Na szczęście zabezpieczyliśmy nieprzerwaną i bezproblemową pracę systemu – mówi dr Krzysztof Wojewodzic, CEO Escola S.A., zaangażowany w powstawanie aplikacji.

Jak Escola zrobiła aplikację dla Radia 357?

Escola S.A. rozpoczęła pracę od analizy swoich wcześniejszych doświadczeń. Następnie zespół ekspertów Escola zaprezentował ekipie radia potencjalne możliwości platformy mobilnej i najefektywniejsze rozwiązania. Sztuką było spełnić oczekiwania radiowców oraz zrealizować cele stawiane aplikacji. Ten etap współpracy był kluczowy, ponieważ wpływał na dalsze prace.

Specjaliści Escola udokumentowali wszystkie szczegóły w dokumencie wymagań biznesowych (BRD), aby uporządkować i ustrukturyzować wizję projektu. Następnie stworzyli Dokument Wymagań Funkcjonalnych (FRD), aby przenieść wymagania biznesowe na szczegółowy opis modułów i funkcji oprogramowania. Podczas serii spotkań z zespołem  Radia 357 przedstawiono najlepsze rozwiązania  spełniające wizję klienta. Po zaakceptowaniu funkcjonalności, zespół stworzył dokument wymagań technicznych (TRD). Dokument ten pomaga w zaplanowaniu bezpiecznego i skalowalnego rozwiązania. Miało to kluczowe znaczenie dla zarządzania dużymi skokami w cyklu życia projektu.

Escola stworzyła też projekt graficzny aplikacji, systemy frontend i backend. Zaimplementowano również system CMS, aby umożliwić Radiu 357 samodzielną zmianę grafik, treści oraz dodawanie nowych audycji i publikacji.

Całość prac nad aplikacją składała się łącznie z trzech etapów.

Na początku przeprowadzono warsztaty, na których stworzono listę wymagań funkcjonalnych i określono zakres architektury systemu zgodnie z wymaganiami biznesowymi. Następnie rozpoczęto fazę programistyczną, w trakcie której opracowano projekt UX UI zgodny z identyfikacją wizualną Radio 357. W ostatnim etapie nastąpiło wdrożenie i integracja z systemami radiowców, które wcześniej zostały dokładnie przeanalizowane w trakcie warsztatów. Projekt został przetestowany pod kątem funkcjonalności, automatycznie i pod kątem bezpieczeństwa, zgodnie z założeniem, że będzie to system B2C o dużej liczbie odbiorców.

Jakich języków użyto do napisania aplikacji Radio 357?

Do realizacji projektu wykorzystano język Java do backendu i CMS. Dla wersji mobilnych zastosowano języki: Kotlin dla systemu AndroidOS oraz Swift dla systemu iOS. – W kwestii technologii mieliśmy duży znak zapytania. Inne radia internetowe  przykładowo wybierały tańszy model cross-platformowy. Ja jednak  jestem lekko sceptyczny do tego podejścia, bo nigdy nie uzyskamy w ten sposób pełnego, płynnego i pięknego odczucia z użytkowania, które dają nam aplikacje natywne. Dlatego wybraliśmy Kotlina i Javę. To więcej pracy, ale też lepszy efekt mówi dr Krzysztof Wojewodzic, CEO Escola S.A

A jaki był efekt prac nad aplikacją?

Aplikacja Radio 357 osiągnęła rekordową liczbę użytkowników. Zdołała też zająć pierwsze miejsce w kategorii „Rozrywka” w polskim App Store pod względem łącznej liczby pobrań, a następnie także w całym serwisie Apple. Radio 357 pokonało wówczas tak popularne aplikacje, jak Tik Tok czy Netflix. Aplikacja została w całości zrealizowana z budżetu Patronite. Umożliwia ona dziennikarzom Radia 357 bliższą komunikację z odbiorcami poprzez np. powiadomienia push, własny kanał nadawczy oraz zwiększenie świadomości marki. – Aplikacja Radia 357 po jej premierze zanotowała szczytowe użycie na poziomie ponad 225.000 użytkowników jednocześnie. Szybko zdobyła 1 miejsce pod względem łącznej liczby pobrań w polskim App Store w kategorii Rozrywka, a następnie 1 miejsce pod względem łącznej liczby pobrań w całym serwisie Apple. To wielkie osiągnięcie, które pozwoliło nam pokonać tak popularne aplikacje, jak Tik Tok czy Netflix – precyzuje CEO Escola S.A.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także