Konferencje
Mobile Trends

Cicha wojna na rynku mobile w Chinach – rezerwacja hoteli i zamawianie jedzenia w TikToku?

W marcu użytkownicy TikToka w trzech chińskich miastach odkryli, że ta popularna aplikacja z krótkimi filmami po cichu uruchomiła nową funkcję podobną do Groupona, tym samym oferując użytkownikom możliwość zamawiania dań na wynos, rezerwację hoteli oraz kupno biletów i usług. Takie działanie było przyczynkiem do zaognienia się konfliktu pomiędzy TikTokiem a aplikacją WeChat. 

TikTok rośnie w siłę

Na przestrzeni kilku lat TikTok wzmocnił swoją sieć społecznościową dodając funkcje, od transmisji na żywo po e-commerce gry i komunikatory, rzucając wyzwanie obecnym dominującym graczom w każdej branży. Platforma z krótkimi filmikami rozszerzyła się na tak zwane „lokalne usługi gastronomiczne”, przejmując Meituan, czyli dużego gracza, który oferuje szeroką gamę usług takich jak dostawy jedzenia czy rezerwacje biletów. Można wskazać, że TikTok nie zadowala się byciem tylko aplikacją rozrywkową, pomimo tego, że w obecnej formie jest już bardzo dochodowy. TikTok jest jedną z kilku chińskich aplikacji zaangażowanych w cichą walkę o wysoką stawkę – upodobnić się i w efekcie pokonać oprogramowanie WeChat. Aplikacja ta ma obecnie ponad 1,1 miliarda aktywnych użytkowników, czyli ponad 80% całkowitej populacji w Chinach. W ciągu ostatniej dekady WeChat zmienił interakcje międzyludzkie w Chinach i stał się ekosystemem innowacji, dzięki czemu jest praktycznie jedynym oprogramowaniem, bez którego większość mieszkańców tego kraju nie może funkcjonować. 

Doświadczenia użytkowników 

Analitycy branży mobilnej wskazują, że chińscy internauci są przyzwyczajeni do aplikacji, które oferują wiele różnych funkcji. Eksperci spodziewają się, że status WeChat jako „super-aplikacji” oferującej wiele złożonych i zintegrowanych możliwości nie potrwa długo. W efekcie oznacza to, że Chiny mogą mieć więcej niż jedną „mega-appkę”. Jak wskazuje Mark Tanner, dyrektor zarządzający agencją China Skinny z siedzibą w Szanghaju „bardziej zróżnicowany ekosystem aplikacji jest zdrowy. Konkurencja stwarza więcej innowacji i generalnie bardziej konkurencyjne stawki i warunki dla wszystkich zaangażowanych osób z wyjątkiem gigantów technologicznych”. Tanner wskazał również, że takie działania mogą pozwolić na dalszy rozwój branż chałupniczych, które wprowadzają narzędzia cyfrowe do swojej codziennej pracy. 

Ciągły rozwój w branży mobile = sukces?

TikTok nie jest jedyną aplikacją, która wykracza poza swoją podstawową działalność. Doniesienia medialne wskazują, że Meituan testuje funkcję czatu grupowego. Główny konkurent TikToka w Chinach – Kuaishou już teraz przekształca się w kanał komunikacji i wprowadza usługi dla biznesu. Coraz bardziej popularnym wśród firm technologicznych produktem stają się portfele mobilne, które korporacje wprowadzają do swoich produktów cyfrowych. 

Każda chińska aplikacja chce być jak WeChat?

Z uwagi na liczebność populacji Chin każda aplikacja mobilna, bez względu na jej profil osiąga na tym rynku bardzo duże zasięgi. Wzrost usług online w Chinach zwolnił po dekadzie ekspansji mobilnego Internetu, w efekcie prawie każdy użytkownik korzysta już z aplikacji mobilnych zaprojektowanych przez Tencent, Alibaba i Baidu. Przez silną konkurencję na rynku cyfrowym, projektanci aplikacji dodają coraz więcej funkcji, aby zainteresować obecnych użytkowników i pozyskać nowych. Badacze rynku, z nowojorskiej agencji eMarketer zauważyli, że często niepowodzenia, nie zniechęcają twórców do próbowania nowych, innowacyjnych rozwiązań nawet w przedsięwzięciach, które mogą nie mieć sensu dla „zewnętrznych obserwatorów” branży mobile. 

Kto wygra cichą wojnę? 

Analitycy są na ogół podzieleni, co do tego, kto najprawdopodobniej przejmie „tron” od WeChat lub przynajmniej go podzieli. Niektórzy twierdzą, że to TikTok jest głównym rywalem, pomimo, że funkcjonuje zaledwie od pięciu lat, to od trzech jest bardzo silną konkurencją dla WeChat. Założyciel ByteDance (firma, która stworzyła TikTok) – Zhang Yiming i twórca Tencent (firma, która stworzyła WeChat) – Pony Ma w 2018 roku dopuścili się wymiany zdań. Zhang oskarżył WeChat o blokowanie i plagiatowanie TikToka, natomiast oponent odparł, że oskarżenie to było zniesławieniem. W zeszłym roku WeChat uruchomił własną funkcję krótkich filmów, które było celowym wyzwaniem dla TikToka. Na początku lutego tego roku ByteDance wytoczył proces sądowy przeciwko Tencentowi, oskarżając WeChat o blokowanie treści TikToka. W międzyczasie internauci coraz bardziej odwracają się od WeChat i przechodzą na TikTok, który zapewnił zupełnie inne doświadczenia użytkownikowi. Aplikacja z plikami audiowizualnymi nieustannie zajmuje czołowe miejsca na globalnym szczycie najczęściej pobieranych aplikacji innych niż gry w App Store. Od 2018 roku TikTok nabywa około 550 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Według agencji QuestMobile użytkownicy spędzają więcej czasu na aplikacjach stworzonych przez ByteDance niż tych oferowanych przez Tencent. 

Kto korzysta z TikToka? 

TikTok jest szczególnie popularny wśród młodych użytkowników w Chinach. W zeszłym roku, internauci poniżej 30 roku życia spędzali na platformie średnio 33 godziny miesięcznie, dłużej niż na jakiejkolwiek innej aplikacji z plikami wideo. TikTok jest dobrym miejscem do rozrywki, podczas gdy WeChat wydaje się być miejscem, w którym nawiązuje się „głębsze relacje” z innymi użytkownikami. 

Twórcy TikToka najbogatsi 

ByteDance jest już najbogatszą firmą w Chinach, bowiem wycenia się ją na 180 miliardów USD i która w najbliższym czasie ma wejść na giełdę. Dzięki nieustannemu wprowadzaniu nowych funkcji w swoich produktach, korporacja planuje wzrost przychodów oraz wydłużenie czasu spędzanego na platformie. TikTok zajął się handlem elektronicznym dopiero w 2019 roku, ale już w 2020 roku zarobił 76 miliardów dolarów USD brutto, co stanowi ponad trzykrotny wzrost wartości od rozpoczęcia tej działalności. W styczniu tego roku została uruchomiona funkcja płatności za pomocą portfela elektronicznego (WeChat taką opcję wprowadził już w 2014 roku). W 2020 roku przychody z reklam stanowiły około 73% całkowitych przychodów ByteDance, z czego 60% pochodziło z TikToka. Eksperci wskazują, że ekspansja korporacji na „rynek lokalny” ma duży potencjał i przyciągnie to reklamodawców z małych i średnich przedsiębiorstw. 

TikTok dzięki systemowi opartemu na sztucznej inteligencji oraz intuicyjnym interfejsie, które projektanci wykorzystują do tworzenia platform handlu elektronicznego i gier spowodował, że użytkownicy spędzali na platformie więcej czasu niż na WeChat. Niewątpliwie dokonywanie nieustannych fuzji pewnych funkcji zapewnia większe zarobki. Często na pozór sprzeczne ze sobą opcje mogą spowodować, że odbiorcy masowo zaczną korzystać danego produktu, a co za tym idzie będą generować ogromne zyski dla światowych korporacji.

Udostępnij
Zobacz także