Jeśli tutaj dotarłeś, to zapewne jesteś osobą, która została w swojej organizacji wyznaczona do wdrożenia produktu mobilnego – tak jeden z rozdziałów swojej książki rozpoczyna Marcin Zaremba, autor „Mobile dla Menedżerów, czyli jak tworzyć dobre produkty mobilne”. Książka adresowana jest właśnie do takich osób – mających wdrożyć mobile w firmach, ale także do start-upowców czy też studentów szukających rzetelnej wiedzy techniczno-biznesowej. Zaremba, sam posiadający bogate doświadczenie w zakresie wdrażania produktów mobilnych, stworzył książkę opartą przede wszystkim na doświadczeniu i własnej wiedzy. Książka wyjaśnia nie tylko „jak”, ale także „co” i „dlaczego”, dając solidną dawkę wiedzy na temat wdrażania i wykorzystania produktów mobilnych w firmach.
To kolejna już z publikacji na temat mobile, jaka pojawiła się w ostatnim czasie na rynku. Adresowana do menedżerów – ale nie tylko – których zadaniem jest wprowadzenie mobile do swojej firmy. To świeża pozycja traktująca o świeżym temacie, jakim ciągle pozostaje mobile oraz wdrażanie go do firm. Wiele z nich ciągle nie do końca wie, z czym ma do czynienia, czy mobile jest naprawdę niezbędny i skoro tak – jak się do niego zabrać? Lektura tej pozycji pozwoli udzielić odpowiedzi na te pytania. Jak podkreśla autor, często osoba odpowiedzialna za mobile w firmie wybierana jest na podstawie zainteresowań technologią lub… z braku innych chętnych. Jednak nawet jeśli zostałeś niemal „losowo” wybrany do wykonania tego zadania, książka „Mobile dla menedżerów” pomoże zrozumieć mobile, a także wprowadzić produkty mobilne do firmy.
Mimo, że wiele poradników z pewnością na wstępie potrafi zrazić samą swoją formą , książkę Zaremby czyta się bardzo dobrze. Nie są to banalne frazesy, które równie dobrze można „wygooglować”, a równocześnie ciągle nadaje się jako lektura także dla laików – laików mobilnych, ponieważ pewne zaplecze wiedzy menadżersko-biznesowej jest jednak wskazane. Dla kogoś, kto zna od środka funkcjonowanie firmy, ale nie zna mobile, ta książka jest pozycją obowiązkową. Została ona podzielona na rozdziały, z których każdy wyjaśnia nieco inny aspekt wdrażania mobile do firmy, a poszczególne rozdziały można czytać po kolei, „od deski do deski”, lub też wybiórczo – jednak dalsze z nich poruszają bardziej skomplikowane zagadnienia, od tych początkowych. Są to:
- Rynek i mobile – Czytelnik otrzymuje tutaj spojrzenie na rynek mobilny – w jaki sposób się rozwijał i jak obecnie funkcjonuje, co stanowi niezbędny background do dalszego myślenia o rozwiązaniach mobilnych.
- Menedżer i mobile – Rozdział przedstawia rolę menadżera we wdrażaniu mobile do firmy. Jakie cechy powinien on posiadać? Kto nadaje się, a kto nie, do pełnienia roli menadżera ds. mobile w firmie? Rozdział drugi pomoże odpowiedzieć na te pytania.
- Firma i mobile – W tym rozdziale przedstawiono cztery rodzaje firm, podzielonych pod kątem wdrażania rozwiązań mobilnych: non-mobile, mobile-second, mobile-first oraz mobile-only. Tutaj przedstawiona zostaje również rola i rozwój działu mobilnego w firmie i jego struktura. Pokrótce omówiono również, jak do mobile powinny podchodzić specyficzne firmy, takie jak startupy, małe/średnie firmy, korporacje, agencje reklamowe czy grupy mediowe.
- Strategia mobilna – Autor podaje tutaj cztery różne typy taktyk mobilnych oraz modeli biznesowych, wskazując, które z nich mogą okazać się najbardziej odpowiednie dla konkretnej firmy. Opisano również, na co warto zwracać uwagę i o czym pamiętać, analizując dane np. dotyczące penetracji smartfonów czy użytkowania poszczególnych systemów oraz w jaki sposób podejść do analizy konkurencji.
- Zespół i organizacja produktu mobilnego – Tutaj nacisk położony jest przede wszystkim na budowanie zespołu mobilnego i zarządzanie nim. Należy pamiętać, że zespół mobilny wyróżnia specyficzny rodzaj działań, w związku z tym i specyficzna jego organizacja. Krok po kroku opisana została praca zespołu nad wdrażaniem produktu mobilnego, dzięki czemu zarówno zarządzanie zespołem mobilnym, jak i komunikacja zespołu z dostawcami usług mobilnych będą łatwiejsze. Na współpracę ze zleceniobiorcą zdecydowanie ułatwi przyswojenie poszczególnych modeli współpracy z dostawcą. Uważna lektura tego rozdziału pomoże również trafnie oszacować budżet niezbędny do wdrożenia oczekiwanych rozwiązań mobilnych.
- Produkt mobilny – Po całym procesie przygotowań, nadeszła pora realizacji produktu mobilnego. W kontekście wyboru odpowiedniego rozwiązania opisano tutaj zarówno strony RWD, jak i poszczególne aplikacje – natywne, HTML5 i hybrydowe. Omówiono także dalsze etapy pracy nad aplikacją – od zarysu, userflow, onboardingu czy makiet Lo-Fi, poprzez ikonę, poszczególne wersje aplikacji, po analitykę. Pomimo, iż to nie menedżer będzie twórcą aplikacji – w ścisłym tego słowa znaczeniu – warto przyswoić tą wiedzę. Pozwoli ona na sprawną komunikację z developerami, w której menedżer będzie mógł poczuć się pełnoprawną stroną w dyskusji nad produktem, a nie mobilnym laikiem.
- Marketing aplikacji mobilnych – Książkę kończy rozdział poświęcony m-marketingowi. Jest to najkrótszy z rozdziałów i omówione w nim zagadnienia stanowią jedynie zarys problemu budowania strategii mobile-marketingowej, jednak z pewnością powinien on znaleźć się w tego typu pozycji. W budowaniu strategii marketingowej, również w zakresie mobile, zalecamy jednak sięgnąć po inne pozycje, które w zdecydowanie bardziej szczegółowy sposób omówią poszczególne aspekty tego zagadnienia.
Każdy z rozdziałów dostarcza szczegółowej wiedzy z danego zakresu, w sposób specjalistyczny, a przy tym ciągle przystępny. W tekście wyróżniono wstawki autora, gdzie opisuje on własne doświadczenia zawodowe, pozwalające jeszcze lepiej zrozumieć poruszane zagadnienie, w kontekście konkretnej, realnej sytuacji. Autor poleca również literaturę pomagającą zgłębić dane zagadnienie na koniec każdego z rozdziałów.
Na uwagę zasługuje również krótkie, ale dość „zaskakujące” zakończenie. Autor zwraca uwagę na bardzo istotny aspekt dostosowania aplikacji do osób niepełnosprawnych, przede wszystkim – niewidomych. Na samym końcu książki znajduje się również słownik pojęć, jako bardzo „pigułkowa” wiedza o mobile. W słowniku zauważyliśmy jednak jeden błąd, powielany w treści książki, gdzie Android widnieje jako mobilny system operacyjny stworzony przez Google. Google natomiast zakupiło ten system, nie stworzyło go od podstaw. Również niektóre z definicji, jak np. definicja „freemium” wydają się nie do końca jasne i wyczerpujące. Jednak na tle całości publikacji, słownik stanowi jedynie miły dodatek i w żaden sposób nie obniża on poziomu książki.
MobileTrends.pl może podpisać się pod opiniami widniejącymi na okładce – to obfitująca w wiedzę książka, poparta praktyką i doświadczeniem, która z pewnością przyda się każdemu menedżerowi. Treściwa, wyjaśniająca po kolei wszystkie aspekty wdrażania produktów mobilnych do firm i przedsiębiorstw – od podstaw po bardziej zaawansowane zagadnienia.
Zapraszamy gorąco na nasz fanpage, gdzie trwa właśnie konkurs, w którym można wygrać własną książkę „Mobile dla Menedżerów”!
Jeśli chcecie zbudować swoją „mobilną” biblioteczkę, zapraszamy do lektury pozostałych naszych recenzji: