
Koniec roku to czas podsumowań, ale i prognoz na nadchodzący rok. Jutro na dobre pożegnamy rok 2014, którego mobilne podsumowanie możecie przeczytać tutaj. Teraz nadszedł czas na mobilne przewidywania dotyczące najbliższych dwunastu miesięcy. Doświadczenie nauczyło wielu mobilnych pasjonatów, że nie warto czekać na mobilną rewolucję, ponieważ świat mobile rządzi się prawem ewolucji, a nie gwałtownych zmian. Co może przynieść rok 2015? Poniżej zobaczycie zbiór najczęściej powtarzających się prognoz i trendów.
Internet Rzeczy
Mówi się, że o ile rok 2014 miał być rokiem wearables, o tyle rok 2015 ma być rokiem Internetu Rzeczy. Oczywiście nie wszystkie rozwiązania z zakresu Internetu Rzeczy zostaną w pełni rozwinięte i zrealizowane w przeciągu najbliższych 12 miesięcy, jednak ten czas może zaowocować dużym rozwojem tego typu technologii. Autonomiczne samochody, inteligentny sprzęt RTV i AGD, a wszystko to zarządzane za pomocą smartfonu – te i inne rozwiązania na pewno będą w centrum uwagi wielu branżowców.
Wearables
To rok 2014 miał być rokiem wearables, ale rzeczywistość zweryfikowała te przepowiednie. Pierwsze zachwyty smartzegarkami czy smartokularami mamy już dawno za sobą, jednak teraz wiele użytkowników ciągle cierpliwie czeka na rozwój tych technologii, aby móc cieszyć się np. smartzegarkiem bez martwienia o ciągłe doładowywanie jego baterii. Rok 2015 może przynieść rozwiązania największych problemów, z jakimi borykają się urządzenia wearables, co zaowocuje rozpowszechnieniem tych urządzeń. Nie można zapominać również, iż na początku roku ruszy również sprzedaż długo wyczekiwanego Apple Watch, na który skuszą się wszyscy wierni fani marki.
Beacons i inne komercyjne (i nie tylko) rozwiązania
Coraz więcej mówi się o technologiach wykorzystujących BLE (Bluetooth Low Energy). Najwięcej szumu wywołały wokół siebie beacons, które wkrótce mogą rozgościć się w wielu sklepach, rewolucjonizując doświadczenia klientów. Również coraz oryginalniejsze rozwiązania m-marketingu mogą spowodować, że sklepy będą zmieniać się z dnia na dzień i zakupy – nawet w sklepach stacjonarnych – nabiorą „mobilnego” wymiaru, a marketing mobilny będzie trafny i skuteczny, jak nigdy dotąd. Beacony mogą znaleźć zastosowanie również w innych miejscach, niż sklepy – muzeach czy budynkach użytku publicznego, o czym świadczy m.in. nagrodzony projekt „Wirtualna Warszawa”, pomagający niewidomym poruszanie się po mieście.
Wzmocnione baterie
Główny problem z urządzeniami wearables polega na bardzo niskiej pojemności ich baterii. Praca nad zwalczeniem tego problemu najprawdopodobniej zaskutkuje również zwiększeniem pojemności baterii smartfonów i tabletów, pozwalając na cały dzień (albo i dłużej) intensywnej pracy na tych urządzeniach, bez obaw o to, iż lada moment „siądzie” nam bateria.
mHealth
Gałąź mHealth i fitness to trend, który w znaczącym stopniu zaczął się rozwijać już w roku 2014. Urządzenia mobilne, zarówno smartfony, jak i wearables (przede wszystkim smartbands) stały się zarówno swego rodzaju osobistymi trenerami, jak i lekarzami. Liczba aplikacji i urządzeń monitorujących funkcje życiowe i aktywność fizyczną będzie ciągle wzrastać, wraz z coraz bardziej specjalistycznymi pomiarami, jakich będą mogły dokonywać urządzenia mobilne. Z jednej strony cieszy fakt, iż zdrowie staje się modne i możemy o nie dbać z pomocą smartfona, z drugiej jednak pojawia się obawa, iż niedługo pacjent będzie ufał bardziej swojemu telefonowi, niżeli specjaliście.
Phablety
Dobrych kilka lat temu w przypadku rozmiaru ekranów telefonów rządziło prawo „mniejsze = lepsze”, obecnie jednak dominuje trend zdecydowanie odwrotny. Nawet iPhone uległ modzie na duże ekrany, wypuszczając iPhone’a 6 w powiększonym rozmiarze. Moda na duże ekrany będzie ciągle trwać w roku 2015, powodując, iż rynek mobilny mogą zdominować phablety, czyli telefony o ekranach tak dużych, iż balansujących na pograniczu smartfona i tableta.
Płatności mobilne
Prace Apple nad wprowadzeniem systemu płatności mobilnych Apple Pay zapoczątkowały kolejny trend w płatnościach mobilnych. Na początku z naszych portfeli „zniknęły” papierowe pieniądze, zastąpione kartami debetowymi i kredytowymi, teraz i one mogą zniknąć, zastąpione w pełni płatnościami mobilnymi. Wg Somo Global płatności mobilne w roku 2015 maja stanowić nawet aż 60,8% wszystkich płatności.
Nowy wymiar aplikacji
Nie jest tajemnicą, iż znaczną większość czasu spędzonego ze smartfonem w ręku, zajmują nam aplikacje. W roku 2015 mogą zyskać one inny wymiar, bowiem obecnie trwa trend na odejście od typowych aplikacji natywnych na rzecz aplikacji, które będą „komunikować się” z użytkownikiem przede wszystkim z poziomu powiadomień i ekranu blokady telefonu. Aplikacje stają się również coraz „mądrzejsze” – będą ciągle analizować lokalizację i zachowania użytkownika, aby móc możliwie najlepszy sposób podsyłać mu rekomendacje, spełniać jego potrzeby i pomagać w poruszaniu się po aplikacji.
Mobile only
Inne, mniejsze trendy, które mogą znaleźć swoją niszę w świecie mobile w roku 2015 to m.in. moda na „puzzle’owe” smatfony, takie jak google’owski Projekt Ara czy na nietypowe, elastyczne ekrany. Pozostają one jednak bardziej w sferze abstrakcji, niż te wspomniane wyżej. Podkreślana jest także waga kanału video, który ma zdominować ruch w internecie – także mobilnym. W przyszłym roku ilość wyszukiwań mobilnych prześcignie ilość wyszukiwań desktopowych. Mobile również prześcignie inne media (co w zasadzie dzieje się już teraz). Ruch w internecie mobilnym stanie się dominującym spośród całej sieci, urządzenia mobilne prześcigną komputery osobiste, a reklama i marketing mobilny okażą się efektywniejsze od promocji za pośrednictwem mediów tradycyjnych, takich jak prasa czy telewizja. W końcu, w roku 2015 trend „mobile first” (czyli „najpierw mobile”) najprawdopodobniej przerodzi się w trend „mobile only” (czyli „tylko mobile”), prześcigając wszystkie inne media i stając się jedynym narzędziem konsumpcji mediów w rękach użytkowników, którzy stopniowo rezygnować będą już nie tylko z telewizji, ale także komputerów na rzecz smartfonów i tabletów.
Źródło:
http://www.slideshare.net/goldengekko/top-10-mobile-trends-2015
http://betanews.com/2014/12/15/predictions-top-ten-mobile-trends-for-2015/
http://www.somoglobal.com/insights/are-you-ready-for-2015/
http://www.marketingtechnews.net/news/2014/dec/18/what-will-be-big-trends-data-driven-marketing-2015/
http://research.gigaom.com/report/outlook-mobile-trends-to-watch-in-2015/
http://www.theguardian.com/media-network/2014/dec/22/mobile-trends-for-2015
http://tech.pb.pl/3977865,15651,top5-trendow-na-2015
http://fr.slideshare.net/Phildu1/2015-mobile-trends-by-azetone
Zdjęcie:
jpgon © Więcej zdjęć na Fotolia.pl