Konferencje
Mobile Trends

Dużo nowości w aplikacjach bankowych i w sektorze retail – podsumowanie Mobile Trends

W miniony czwartek i piątek (8-9 października) mieliśmy okazję oglądać nietypową edycję Mobile Trends Conference Commerce & Banking. Wydarzenie od 10 lat organizowane w Krakowie po raz pierwszy odbyło się wyłącznie online. Mimo to konferencja przyciągnęła wielu uczestników chcących zgłębiać najnowsze trendy w branży mobile. To były dwa dni wypełnione prelekcjami wygłaszanymi przez ekspertów z całej Polski, którzy łącząc się ze studiem w Krakowie przedstawiali zdalnie najświeższe informacje i inspiracje. Poruszono szereg zagadnień związanych z marketingiem, UX oraz tworzeniem i projektowaniem aplikacji mobilnych. Nie zabrakło również tematów odnoszących się do panującej pandemii oraz do nadchodzących trendów.

Najważniejsze trendy w mCommerce

Pierwszego dnia konferencja poświęcona była branży commerce i retail. Najnowsze badania Reviews.org mówią, że nawet 160 razy na dobę spoglądamy na telefon. Również po to, by dokonać za jego pomocą zakupów lub sprawdzić np. gdzie znajduje się oczekiwana przez nas paczka. To właśnie prelekcja przedstawicieli firmy InPost, która jest odpowiedzialna za Paczkomaty, znalazłą się w pierwszej trójce najlepiej ocenianych pierwszego dnia MTC. Podczas prezentacji dowiedzieliśmy się, co stoi za sukcesem aplikacji oraz jaka była historia jej tworzenia i prac z perspektywy developmentu oraz marketingu. Z aplikacji InPost, która notabene została uznana najlepszą aplikacją roku 2019 w konkursie Mobile Trends Awards, skorzystało już ponad 4 miliony użytkowników.

Aby przy takiej liczbie korzystających aplikacja i związane z nią systemy działały bez zarzutu niezbędna jest odpowiednia technologia. To właśnie o niej opowiadał przedstawiciel firmy OVHcloud. Podczas tej dobrze ocenionej przez uczestników prelekcji mieliśmy okazję dowiedzieć się dlaczego miliony Polaków mogły kupować online mimo akcji #zostanwdomu. Czy łącza i infrastruktura wytrzymały ten nagły wzrost aktywności Polaków w internecie? Okazało się, że rozwiązania do sprzedaży online są dostępne, możliwe do wdrożenia, a co najważniejsze zrozumiałe nawet dla początkujących. Ci, którzy online byli już od dawna – zrozumieli potrzebę jeszcze lepszego poznania oczekiwań klientów. Wszystko to było możliwe właśnie dzięki technologii, o której opowiadał Robert Paszkiewicz z OVHcloud.

Podczas konferencji poruszono wiele tematów nawiązujących do lockdownu czy pandemii. Jednak pojawiły się również inne zagadnienia, bardziej opisujące najnowsze trendy i możliwości do wykorzystania w przyszłości. Michał Szklarski z e-point zaprezentował ogromne możliwości jakie daje obecność w Huawei AppGalery. Temat dla uczestników był bardzo interesujący ze względu na coraz to nowsze doniesienia w temacie “e-wojny” pomiędzy USA a Chinami. Wydaje się, że na tym rozgłosie najwięcej zyskuje właśnie chińska marka Huawei, która dzięki temu staje się coraz bardziej popularna. Jak pokazał prelegent warto wykorzystać ten fakt i zaistnieć ze swoim biznesie również na tej platformie.

Najnowsze aplikacje bankowe

Drugiego dnia tematyka konferencji skupiała się wokół bankowości i sektora finansowego. Z zainteresowaniem uczestnicy wysłuchali prezentacji przedstawicieli różnych banków i firm związanych z projektowaniem, badaniem użyteczności czy marketingiem aplikacji bankowych.

Najlepiej ocenione zostały prelekcji Magdaleny Serafin z banku ING, która na przykładzie Moje ING mobile pokazała, że mobilna aplikacja hybrydowa banku może spełniać oczekiwania i dawać satysfakcję klientom. Wiele pytań zrodziło się również po prelekcji przedstawicieli SGB-Banku. Zaprezentowana została niezwykła aplikacja SGB Mobile, która zrzesza w sobie aż 192 banki. Jak się dowiedzieliśmy aplikacja ta została zrealizowana w niesłychanym tempie – zaledwie w 6 miesięcy. Przedstawiciele SGB-Banku zaprezentowali interesujące dane na temat sklepów i usług, do których ich klienci mają podpięte karty. Są to (od najczęściej podpiętych) Allegro, PayPal, AlliExpress, Booking.com oraz Uber. Średnio klient ma podpiętą kartę banku SGB-Mobile do 3,6 sklepów bądź usług. Aplikacja również posiada system zarządzania subskrypcjami, czego jeszcze na polskim rynku do tej pory nie mieliśmy możliwości spotkać. Wśród najpopularniejszych subskrypcji, z których korzystają klienci banku są Netflix (47%), Spotify (19%) oraz Microsoft 365 (8%). Średnio każdy klient posiada aż 1,6 subskrypcji.

O potędze i rosnącej popularności subskrypcji doskonale wie firma Orange, złoty sponsor konferencji Mobile Trends. Wysoko oceniona prelekcja przedstawicieli tej firmy opowiadała właśnie o nowatorskiej usłudze Orange Flex. Jest to plan komórkowy w aplikacji, najbardziej innowacyjna oferta komórkowa. Wystarczy pobrać aplikację i w kilku krokach aktywować swój numer. Wszystko wykonujemy wyłącznie w aplikacji, bez konieczności wizyty w salonie czy dzwonienia na infolinię. O tym jaką metodę płatności wybrać, aby realizować cele biznesowe, zapewniając jak najlepszy user experience w usługach subskrypcyjnych na przykładzie aplikacji Orange Flex opowiedzieli Maciej Żulewski i Mariya Ollin z Orange Polska.

Zwieńczeniem drugiego dnia konferencji była prelekcja przedstawicieli firm Applover i Steppie na temat wykorzystania danych w commerce bankingu. Okazuje się, że można budować wartościową ofertę zarówno dla klienta końcowego, jak i dużych graczy bankowo-ubezpieczeniowych. Prezentacja znalazła się w trójce najlepiej ocenianych tego dnia konferencji.

Co dalej z konferencją Mobile Trends

Organizatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest krakowska firma ClickMaster Polska, specjalizująca się w tworzeniu zaawansowanych aplikacji webowych. Już od 10 lat odpowiedzialna jest za organizację konferencji Mobile Trends Conference oraz Gali Mobile Trends Awards.

Biorąc pod uwagę obecną sytuację pewne jest, że kolejna edycja konferencji Mobile Trends odbędzie się wyłącznie w formule on-line – mówi Robert Rachwał, główny organizator Mobile Trends. – Mimo iż konferencję organizujemy od lat, to tym razem musieliśmy się zmagać z nowymi, innymi wyzwaniami. Cieszy nas, że tak pozytywnie całość została odebrana przez uczestników i partnerów. Już dziś ruszamy z przygotowaniami do kolejnej edycji połączonej oczywiście z wyjątkową galą rozdania nagród Mobile Trends Awards – dodaje.

Ze względu na panującą sytuację związaną z COVID-19 organizatorzy zdecydowali się na zmianę wydarzenia z formuły hybrydowej na wyłącznie online. Uczestnicy przez dwa miesiące mają możliwość obejrzenia konferencji w dowolnych momencie na dedykowanej platformie VOD.mobiletrends.pl. Została stworzona dla nich również została specjalna grupa na Facebooku, która umożliwia wymianę informacji między prelegentami i uczestnikami. Złotym sponsorem i sponsorem transmisji była firma Orange Flex. Szczegóły dotyczące kolejnych edycji oraz termin przyjmowania zgłoszeń do Mobile Trends Awards zostaną wkrótce ogłoszone na stronie 2020.mobiletrends.pl oraz na profilach społecznościowych organizatora.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także