E-handel – tylko dla wybranych branż? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć eksperci branży handlu elektronicznego. Debata ,,E−commerce for entrepreneurs” odbyła się 12 września w hotelu Regent w Warszawie pod Patronatem Honorowym Izby Gospodarki Elektronicznej i skupiła specjalistów i reprezentantów sektora.
Prezentację o wyobrażeniu idealnego modelu e-usług z perspektywy administracji przedstawił Leszek Maśniak – Chief Data Officer w Ministerstwie Cyfryzacji. E-usługa jest dobra wtedy gdy ma wartość, jest dostępna, jej koszty są zoptymalizowane i satysfakcjonuje usługobiorcę. Przywołał też działania na jakich skupia się obecnie Ministerstwo Cyfryzacji, czyli wdrażanie sieci szerokopasmowej oraz odpowiedzi na czwartą rewolucję przemysłową, cyberbezpieczeństwie i obronie suwerenności polskich danych.
Podczas panelu „Rynek e-commerce i kondycja polskich e-sklepów”, prelegenci mówili o szansach zaistnienia na rynku e-commerce dla małych przedsiębiorców, poszukiwali skutecznej drogi do ekspansji na zagraniczne rynki oraz poruszyli zagadnienia związane z logistyką i obsługą klienta internetowego.
Leszek Maśniak (Ministerstwo Cyfryzacji) stwierdził, że kluczem do efektywnego zarządzania działaniami e-commerce jest „rozmowa z rynkiem”, korygowanie i zmienia szczegółów oferty w odpowiedzi na otrzymany feedback. Polska jest liderem systemów płatniczych i tego jak sprawnie funkcjonują systemy płatnicze. Jesteśmy atrakcyjni jako partnerzy ponieważ głód i chciwość jest siłą napędową polskiego biznesu – stwierdził Leszek Maśniak. Zachęcał również do wpływania na administrację, ponieważ mają oni pewną rolę i zadania do spełnienia względem przedsiębiorców, których wykonania trzeba żądać i wspólnie współpracować.
O przewagach konkurencyjnych, które decydują o sukcesie polskich firm rozpoczynające swoją sprzedaż kanałami on-line wypowiedział się Dariusz Stolarczyk, Wiceprezes Zarządu Ruch S.A., który stwierdził, że obecnie w dużej mierze decyduje oferta, która staje się coraz bardziej ciekawsza, wyszukana i wychodzi naprzeciw potrzebom klienta. „Bardzo wierzę w to, że o przewadze konkurencyjnej decyduje jakość produktu oraz obsługi klienta przed i po sprzedaży”.
Teresa Bukalska (ROHLIG SUUS Logistics) odnosząc się do wypowiedzi Dariusza Stolarczyka, dodała, że o powodzeniu decyduje również branża, a nie każda jest łatwa do sprzedaży elektronicznej. Nieustannie w Polsce przoduje branża modowa, ponieważ są to produkty łatwe do sprzedania oraz dystrybuowania, a inaczej jest z produktami spożywczymi. Możemy konkurować usługami dodatkowymi, które wiążą się z dostawą oraz technologią, czyli poprzez interfejsy i połączenia z partnerami takimi jak operatorzy logistyczni. Project Manager ROHLIG SUUS Logistics ubarwiła debatę krótką prezentacją, na której przywołała te mniej i bardziej popularne usługi wiążące się z dostawą: dostawa z wniesieniem sprzętu, płatność za pobraniem, powiadomienia sms czy dostarczanie w niestandardowych godzinach.
„Nie trzeba inwestować dużych pieniędzy, by uruchomić e-sklep, można zrobić to małym nakładem inwestycyjnym, a nawet korzystać z darmowych platform sprzedaży” – mówił Roman Baluta. Członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej podkreślał, że e-commerce jest branżą, która bardzo szybko się rozwija, a żeby nadążyć nad rozwojem to trzeba stale inwestować. Jeżeli startować z własnym e-handlem to wtedy kiedy ma się wyjątkową, mocną markę, albo w niszowej branży, w której nie ma wielu graczy. Polski rynek szybko dostosowuje się do innowacji oraz jest na nie otwarty.
Spotkanie zwieńczyła część networkingowa, której celem była integracja starych i nowych członków Executive Club i wspólnego pożegnania lata przy koncercie skrzypcowym. Dodatkową atrakcją było losowanie nagrody ufundowanej przez firmę Walter Herz.
Organizator: Executive Club
Patron honorowy: Izba Gospodarki Elektronicznej
Partnerzy: Cigno Consulting, APN Promise, ROHLIG SUUS Logistics, Ruch S.A.
Patroni medialni: Interaktywnie.com, e-biznes.pl, eBiznesOnline, Kariera w Finansach, Mobile Trends, Newseria, Biznes musi sprzedawać