Konferencje
Mobile Trends

Europejska nauka i przemysł dostrzegają wartość metawersum

Wiele europejskich firm, chcąc unowocześniać przemysł i poprawiać jakość naszego życia, przyczynia się do budowy metawersum poprzez wykorzystywanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Poniżej znajdziesz historie europejskich firm i instytucji, które korzystają z technologii związanych z metawersum w ramach prowadzenia przełomowych badań i tworzenia nowych rozwiązań potrzebnych społeczeństwu. Firmy takie jak Lufthansa, Iveco, Alstom czy Decathlon, wykorzystują immersję do szkolenia swoich pracowników i pogłębiania relacji z klientami. Są także firmy, które skupiają się na branży medycznej i edukacyjnej wspierające rozwój lekarzy, nauczycieli i studentów w całkowicie immersyjnych środowiskach cyfrowych.

Według tegorocznego badania zleconego przez Meta i opracowanego przez firmę Deloitte, do 2035 r. rozwój metawersum może wnieść do PKB Unii Europejskiej dodatkowe 259–489 miliardów euro rocznie. Przedstawiamy historie europejskich firm i instytucji, które dzięki immersyjnym technologiom wywierają realny wpływ na wszystkie dziedziny życia – od nowej jakości edukacji i szkoleń po zupełnie innowacyjne podejście do opieki zdrowotnej i pracy.

Problemy zdrowotne i społeczne

Wyobraźmy sobie, że przyszli lekarze ćwiczą wykonywanie zabiegów chirurgicznych w realistycznych, ale pozbawionych ryzyka okolicznościach, a psychologowie pomagają swoim pacjentom w angażujący i bezpieczny sposób – dzięki rzeczywistości wirtualnej to możliwe i dzieje się już dziś.

Virtual Medicine to słowacka firma, która obsługuje dziesiątki tysięcy użytkowników w ponad 180 krajach. Stworzona przez nich platforma Human Anatomy VR umożliwia zupełnie niespotykany dotąd sposób nauki anatomii. Studenci szkół medycznych i pielęgniarskich oraz uniwersytetów, a także pracownicy ochrony zdrowia oraz członkowie stowarzyszeń medycznych mogą poznawać ponad 13 000 struktur anatomicznych poprzez niezwykle immersyjne doświadczenia VR. Rozwiązanie Virtual Medicine zyskało szerokie uznanie na świecie ze względu na swoją wartość edukacyjną.

W Polsce Unicorn VR World oferuje najnowocześniejszą immersyjną terapię z wykorzystaniem gier, stworzoną z myślą o uczniach  ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzięki mocy wirtualnej rzeczywistości Unicorn VR World z powodzeniem stworzyło bezpieczne i wciągające środowisko wirtualne, w którym młodzież może rozwijać niezbędne kompetencje, a jednocześnie bawić się pod czujnym okiem terapeutów. Unicorn VR przeszkoliło już ponad 120 terapeutów i edukatorów w Polsce z zakresu efektywnego wykorzystania urządzeń Meta Quest w sesjach terapeutycznych. Firma angażuje się w dalszy rozwój tej metody poprzez stworzenie własnej aplikacji VR, której wersja Alpha planowana jest na trzeci kwartał 2023 r.

Podczas gdy Unicorn VR koncentruje się na młodszym pokoleniu, czeska firma Kaleido wykorzystuje wirtualną rzeczywistość, aby pomóc osobom starszym. Poprzez innowacyjne zastosowanie terapii aktywacyjnej, treningu poznawczego i ćwiczeń zapobiegających upadkom Kaleido chce wspierać seniorów w jak najdłuższej niezależności oraz poprawiać ich ogólne samopoczucie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

Są to jedynie trzy z wielu przykładów w tej dziedzinie.

Medicalholodeck to platforma oferująca szkolenia w immersyjnym środowisku cyfrowym dla lekarzy, pedagogów i studentów. Pozwala na wizualizację trójwymiarowej anatomii człowieka oraz szczegółowe omówienie poszczególnych sekcji ludzkiego ciała. AVATAR MEDICAL, wspólna inicjatywa Instytutu Curie i Instytutu Pasteura, czyli dwóch wiodących ośrodków badawczych na świecie, opracowała oprogramowanie, które przekształca obrazy medyczne ze skanerów i rezonansu magnetycznego w trójwymiarowe wizualizacje VR. Inna innowacyjna firma – HypnoVR – opracowała narzędzie, które pomaga pacjentom radzić sobie ze stresem i lękami. Skorzystało już z niego ponad 100 000 pacjentów z ponad 400 szpitali w całej Europie.

Edukacja

Technologie metawersum pozwalają na stworzenie nowych metod uczenia się, przekształcając w ten sposób wiele obszarów edukacji. Raport PwC wykazał, że 40% uczniów uczących się ze wsparciem VR śmielej wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce i o 150% bardziej angażuje się w szkolne zajęcia. Według Stowarzyszenia XR i Międzynarodowego Towarzystwa Technologii w Edukacji aż 77% nauczycieli uważa, że technologie immersyjne wzbudzają ciekawość i poprawiają zaangażowanie podczas lekcji w klasie. 

Europejskie przedsiębiorstwa pozostają na czele rozwoju nowatorskich narzędzi w edukacji.

Polskie studio produkcyjne VRHeroes przybliża uczniom historię poprzez zaproszenie ich do świata VR. We współpracy z Meta i Państwowym Instytutem Badawczym (NASK) VRHeroes stworzyło cykl warsztatów, których celem jest wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności umożliwiające skuteczne wdrażanie technologii immersyjnych w swoich szkołach. Dzięki tym wspólnym wysiłkom na rzecz rozwoju technologii edukacyjnych uczniowie mają szansę nie tylko uczyć się historii swojego kraju, ale także stać się jej częścią.

GoStudent, europejski jednorożec EdTech, opracował innowacyjną metodę nauki języków obcych. Poprzez swoją platformę VR przenosi uczniów do wirtualnych miejsc, w których mają możliwość uczestniczyć w symulacjach sytuacji z codziennego życia i rozwijać swoje umiejętności językowe. Szkoły wyższe także stopniowo wdrażają technologie immersyjne. W Hiszpanii renomowana szkoła biznesu Esade nawiązała współpracę z twórcami rzeczywistości wirtualnej z firmy Extendra i otworzyła wirtualną replikę swojego kampusu, aby uczniowie mogli uczestniczyć w zajęciach zdalnie.

Przemysł

Europejscy liderzy branży, tacy jak Lufthansa, wykorzystują technologie immersyjne w rozwoju produktów, utrzymywaniu relacji z klientami i szkoleniu pracowników. Jak wszyscy wiemy, silniki lotnicze są bardzo drogie – dużo bardziej przydają się, gdy są zamontowane na samolocie, niż gdy stoją w hangarze.  Chętnie wykorzystujemy VR podczas wczesnych etapów szkolenia osób, które na co dzień obsługują silniki, aby najpierw przetestować montowanie ich w przestrzeni wirtualnej – mówi Bjoern Becker, dyrektor programu Future Intercont Experience w Lufthansie.

Firma motoryzacyjna IVECO, która wprowadziła immersyjne szkolenie w zakresie bezpieczeństwa opracowane przez Xperiencia VirtualSkróciliśmy czas szkolenia o 75%, dzięki neurobiologii poprawiliśmy jego efektywność o 93%, a także zwiększyliśmy satysfakcję pracowników – aż o 84%. Co jednak jest dla nas najważniejsze,  pracownicy fabryki są teraz w stanie zabrać ze sobą wiedzę na temat bezpieczeństwa do domu – mówi Marta González odpowiedzialna za środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa w fabryce IVECO w Valladolid.

Decathlon, właściciel sklepów sportowych, widzi w technologiach immersyjnych sposób na przełamywanie barier i ograniczeń w uprawianiu sportu. Firma we współpracy z Eleven Table Tennis, symulatorem tenisa stołowego VR, opracowała specjalny kontroler dla osób z niepełnosprawnościami. Wirtualna rzeczywistość otwiera przed nami drzwi, o których nawet nie marzyliśmy. Uprawianie konwencjonalnego tenisa stołowego może nieść ze sobą wiele trudności. Dzięki wirtualnej rzeczywistości wszystko staje się dostępne z domowego zacisza – mówi Jonathan Vandamme, lider ds. projektowania i innowacji w tenisie stołowym w Decathlon.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także