Konferencje
Mobile Trends

Facebook zmienia się dla biznesu i mobile

Dogadzanie reklamodawcom i branży e-commerce to ostatnio domena działań Facebooka. Rzecz jasna w prasowych komunikatach właściciele portalu zaznaczają, że zmiany mają przynieść poprawę relacji na linii konsument – przedsiębiorca. Nie dajmy się jednak zwieść, że to jedyny i główny cel społecznościowej witryny. Facebook musi zarabiać, a jego twórcy dbać o to, by ich serwis cały czas był dla reklamodawców i firm obowiązkowym kanałem promocyjnym. Najnowsze zmiany dotyczą w głównej mierze stron firmowych w mobilnej wersji serwisu, bardzo istotnej w dzisiejszym marketingu. Od tej pory fanpage mają stać się bardziej przejrzyste i skuteczne w zachęcaniu użytkowników do interakcji.

Komunikacja to podstawa

Facebook potrafi świetnie wybadać swoich użytkowników i dostosować usługi do ich preferencji. W sierpniu br. wprowadził chociażby parę modyfikacji, związanych z komunikacją pomiędzy firmą a klientem (pod kątem urządzeń mobilnych). Facebook dostarczył nam wtedy nowy przycisk CTA „wyślij wiadomość”, który reklamodawcy mogą od tamtej pory umieszczać na sponsorowanych postach. Możliwe stało się także odpowiadanie na komentarze klientów bezpośrednio w formie prywatnych wiadomości. Dodatkowo strony wzorowo odpowiadające na wiadomości internautów (szybko i na większość z odebranych) zaczęły otrzymywać „odznaczenia” poświadczające wysoką responsywność. Z kolei właściciele fanpage’y mogą tworzyć i zapisywać gotowe wzory odpowiedzi na popularne pytania (choć kłóci się to trochę z ideą indywidualnego podejścia do klienta na FB, czasem nie sposób odpisać na wiele powtarzających się pytań).
Wszystkie te zmiany wydają się naprawdę przemyślane i przyjazne zarówno właścicielom firmowych kont na FB jak i zwykłym zjadaczom cyfrowego chleba.

Nowe zakładki pozwolą firmom zaprezentować swoją ofertę

Podobnie wygląda sprawa z najświeższymi usprawnieniami, dotyczącymi tym razem wyglądu i konstrukcji facebookowych stron (również na urządzeniach mobilnych). Z uwagi na różnorodność obecnych na Facebooku branż firmowych, portal stara się pomóc przedsiębiorcom, wprowadzając dwie nowe zakładki – „sklep” i „usługi”, które od teraz można umieścić na swojej stronie FB. W pierwszej z nich prezentowane będą produkty z oferty z sprzedawcy, z możliwością ich zakupu (podobną funkcję zaproponował już Google o czym pisaliśmy ostatnio). W drugiej zamieszczone zostaną świadczone przez firmę usługi (przykładowo SPA może od tej pory dodać na swoją stronę zakładkę, z której klienci szybciej dowiedzą się o dostępnych zabiegach pielęgnacyjnych). Facebook planuje wprowadzić w najbliższym czasie kolejne sekcje, które pozwolą lepiej zaprezentować się także innym rodzajom biznesu. Zawarcie większej ilości konkretnych informacji jest korzystne także z punktu widzenia klienta – w końcu może on dowiedzieć się więcej i szybciej o ofercie sklepu wchodząc poprzez swój smartfon na Facebooka. Prawdopodobnie niektóre firmy usługowe mogłyby właściwie zrezygnować z tradycyjnych witryn wysługując się nowymi facebookowymi zakładkami.

Przyciski CTA skuteczniej wezwą użytkowników do działania

Kolejną wprowadzoną nowością są odświeżone, większe i jaśniejsze a dzięki temu lepiej widoczne przyciski CTA (np. „skontaktuj się z nami”), od tej pory wyświetlane tuż pod zdjęciem w tle profilu. Testowane są także nowe rodzaje CTA („zadzwoń teraz”, czy przyciski nastawione na wspomnianą już prywatną komunikację tekstową między firmą i klientem takie jak „wyślij wiadomość”). Dopracowanie przycisków CTA pod kątem urządzeń mobilnych wydaje się miłym gestem w stronę użytkowników mobile oraz oczywiście firm, mogących liczyć na większe zaangażowanie odbiorców.

Na smartfonie wygodniej dotkniesz Facebooka

Większą wagę przyłożono także do kwestii wygody użytkowania nowych i starych funkcji na dotykowym ekranie. Poprawiono uniwersalny projekt strony – najważniejsze informacje dostępne są już na starcie, bez przewijania czy powiększania. Wszystkie ważne zakładki (strona główna, zakładka usługi/sklep, zdjęcia, posty) istnieją teraz jako osobne sekcje w menu w formie poziomej belki widocznej w górnej części strony. Na prawie samym szczycie znajduje się też główny przycisk CTA, a tuż pod nim najważniejsze funkcje: „lubię to”, „wiadomość” i „więcej informacji”.

Małe zmiany, duża zmiana

Pojedynczo zmiany wydają się niewielkie, jednak w całości dosyć wyraźnie odmieniają obraz typowej strony na Facebooku. Bardziej indywidualne i wygodne podejście do prywatnych wiadomości pomiędzy firmą i klientem. Ładniejsza, czytelniejsza konstrukcja stron, z których użytkownik może wyczytać jeszcze więcej naprawdę przydatnych informacji. Wszystko wskazuje na to, że Facebook dla biznesu rozwija się w odpowiednim kierunku, a i użytkownicy jak na razie narzekać nie powinni na niego narzekać.
Źródło:
http://techcrunch.com/2015/09/08/facebook-storefronts/
https://www.facebook.com/business/news/pages-messaging-updates
https://www.facebook.com/business/news/pages-updates

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także