
Facebook zmonetyzuje aplikację WhatsApp przekształcając ją w mobilny komunikator dla biznesów
Oprócz Messengera Facebook posiada w swojej kolekcji także drugi duży komunikator mobilny, a mianowicie zakupionego w 2014 roku WhatsApp’a. Oba wymienione produkty nie przynosiły jak na razie dużych korzyści finansowych. Sytuacja ta zmienia się jednak na naszych oczach. Na początku roku testom poddawano reklamy w Messengerze, a aktualnie stają się one częścią tej mobilnej aplikacji. WhatsApp zostanie natomiast biznesowym narzędziem służącym do kontaktu między firmą a klientem.
WhatsApp to grubo ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie
To naturalne, że Facebook próbuje zmonetyzować aplikację, która szczyci się 1 miliardem aktywnych użytkowników każdego dnia. Niebieski serwis trzymał już nawet zarobek w garści, jednak na początku 2016 roku porzucił subskrypcyjny model zarobkowy nabytego przed dwoma laty WhatsAppa (1$ opłaty na miesiąc). Można by spodziewać się, że z czasem zagoszczą w nim reklamy, podobnie jak w Messengerze. Na razie Facebook ma jednak inne plany i skupia się na zrobieniu z WhatsApp komunikatora dla biznesów. Dlatego też wystartował program weryfikacji firmowych kont zakładanych w tej aplikacji. Konto zweryfikowane jako oficjalnie należące do danego przedsiębiorstwa zostanie oznaczone zieloną plakietką (podobnie jak w przypadku autoryzowanych profili w mediach społecznościowych).
Komunikacja B2C stanie się domeną komunikatora
Firmy będą mogły odzywać się dzięki temu do potencjalnych klientów jak zwykły „użytkownik” do „użytkownika”. Odbiorca będzie mógł wedle życzenia dodawać lub blokować takich nadawców. Z kolei małe i średnie, lokalne przedsiębiorstwa udzielą odpowiedzi na pytania i prośby klientów poprzez nową, darmową aplikację WhatsApp Business. Większe biznesy, operujące w skali globalnej, skorzystają natomiast bezpośrednio z WhatsApp, by przekazywać użytkownikom nowe informacje, powiadomienia i aktualizacje (linie lotnicze poinformują na przykład o czasie lotu, a kurier potwierdzi dostarczenie przesyłki). Jak na razie nie pojawił się żaden cennik korzystania z tych nowych narzędzi.
Najpierw testy – podobnie w przypadku Messengera
WhatsApp upodobni się także do Messengera i jego firmowych botów. Według portalu wabetainfo.com umożliwi bowiem wysyłanie z firmowego konta automatycznych odpowiedzi. Nowe narzędzia testowane są w Brazylii, Europie, Indiach oraz w Indonezji. Wprowadzenie reklam w Messengerze, zajęło Facebookowi pół roku licząc od pierwszych testów. Możliwe, że w tym przypadku potrwa to podobny okres czasu.
Komunikacja między biznesem i klientem w internecie wynikła właściwie samoistnie
Komunikacja między biznesami a klientami poprzez media społecznościowe wynikła właściwie samoistnie z biegiem czasu. Twórcy aplikacji twierdzą jednak, że „sposób, w jaki się to obecnie odbywa w WhatsApp jest bardzo prymitywny”. Dopiero od jakiegoś czasu, Facebook jako właściciel dwóch największych komunikatorów decyduje się usprawniać i rozbudowywać je właśnie pod tym kątem.
Via:
techcrunch.com
Źródła:
blog.whatsapp.com
faq.whatsapp.com