Konferencje
Mobile Trends

Globalne subskrypcje przekroczyły ponad miliard USD

Pandemia COVID-19 i światowy lockdown odbił swoje piętno na każdej branży. Dla części z nich był to czas depresji i okres liczenia strat. Dla rynku płatnych subskrypcji był to natomiast czas rozkwitu. Po raz pierwszy na całym świecie w 2020 roku rynek mikropłatności przekroczył miliard USD. 

Według raportu Motion Picture Association subskrypcje wideo online wzrosły w 2020 roku o 26%, osiągając zysk na poziomie 1,1 miliarda USD. Raport odzwierciedla oszałamiający wpływ koronawirusa na przemysł rozrywkowy. Eksperci wskazują, że na ten sukces wpływa nie tylko lockdown, ale także nieustanne inwestowanie w platformy VOD światowych gigantów, takich jak Disney, Apple, HBO, Netflix i Amazon, które wprowadzają do swoich aplikacji więcej oryginalnych filmów i programów.

Kino w Internecie = streaming 

W momencie ograniczenia działalności kin i teatrów, Disney redystrybuował takie filmy jak „Hamilton” i „Soul” za pomocą swojego serwisu, a Warner Bros zadebiutował z „Wonder Woman 1984” jednocześnie w kinach, jak i na HBO. Sony sprzedało prawa „Greyhound” Toma Hanksa firmie Apple TV, natomiast Amazon kupił prawa do „Borat Subsequent Moviefilm”. Disney niedawno ogłosił, że posiada 100 milionów subskrybentów Disney +, natomiast Netflix pochwalił się liczbą ponad 200 milionów subskrybentów. 

Streaming zarabia, kina tracą 

W momencie, gdy przesył strumieniowy cieszy się coraz większą popularnością, kina zmuszone są do zaciskania pasa. Globalna sprzedaż biletów kinowych doświadczyła oszałamiającego spadku, zanotowano zmniejszenie obrotów o 72%, do zaledwie 12 miliardów USD. Z raportu możemy wyczytać, że powodem takiego spadku było ograniczenie działalności multipleksów. Raport Motion Picture Association ukazuje sytuację kin na rynku amerykańskim. Mniej niż połowa populacji USA poszła do kina przynajmniej raz w 2020 roku. Chiny wypadły w raporcie znacznie lepiej, ponieważ opanowały one sytuację z COVID-19 szybciej niż amerykanie. Z tego powodu kina mogły być otwarte przez dłuższy czas niż na terenie Stanów Zjednoczonych. Kina w Los Angeles i Nowym Jorku zaczęły się ponownie otwierać w momencie wprowadzania szczepionek na COVID-19, co dało nadzieję, że ożywienie branży kinowej nastąpi znacznie szybciej. Kolejnym dowodem na rosnącą siłę subskrypcji na rynku cyfrowym jest fakt, że kilka produkcji Netflix-a i Amazon Studios była nominowana do Oscara. Globalne wydatki konsumentów na rozrywkę domową znacznie poszybowały w górę, zwiększając się o 23% do 68,8 miliarda USD, dzięki oglądaniu filmów i seriali online. Według raportu Motion Picture Association, rynek cyfrowej rozrywki domowej wzrósł o 33% w USA i 30% na świecie. Według analiz rozrywka cyfrowa stanowi 76% światowej rozrywki domowej. Według analityków znacznie mniej filmów i seriali zostało wydanych w 2020 roku, ponieważ część produkcji została przeniesiona na 2021 rok. Część z wydawców, zdaniem ekspertów, bezpośrednio sprzedawała swoje produkcje dla platform streamingowych. W multipleksach pojawiło się zaledwie 319 nowych filmów fabularnych, czyli o 63% mniej niż w 2019 roku. Warto dodać, że większość transmisji strumieniowych w Stanach Zjednoczonych była napędzana starszymi materiałami z tradycyjnych sieci i studiów. 

Jakie treści cieszyły się popularnością? 

Według agencji Nielsen, najczęściej oglądanymi filmami w ubiegłym roku były: „Frozen II” „Moana” i „Sekretne życie zwierzaków domowych 2”. Na kolejnych miejscach uplasowały się produkcje „Onward” oraz wydane w 2018 roku; „Dr. Seuss „The Grinch” i „Hamilton”. 

Agencja opublikowała także najpopularniejsze seriale – „Biuro”, „Chirurdzy” i „Zabójcze umysły”. Warto dodać, że były one już wcześniej publikowane w tradycyjnych kanałach, jednakże Netflix nabył prawa do tych treści. Najpopularniejsze seriale tworzone bezpośrednio dla przesyłu strumieniowego to: „Ozark”, „Lucyfer”, „Tiger King”, „The Crown” dla Netflixa i „The Mandalorian” dla Disney +.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także