Chyba każdemu nas choć raz zdarzyło się szukać czegoś na smartfonie, następnie wejść w dany wynik wyszukiwania Google i nie wiedzieć dlaczego, wylądować na stronie głównej, zamiast na oczekiwanej przez nas podstronie. Najczęściej dzieje się tak dlatego, że strona błędnie przekierowuje użytkownika zawsze na stronę główną mobilnej wersji serwisu, mimo, że jego wybór dotyczy wybranej podstrony, która wyświetliła się w wynikach wyszukiwania. Google postara się jednak pomóc choć częściowo rozwiązać ten problem.
O co chodzi?
Błąd ten polega na błędnym przekierowaniu użytkownika, odwiedzającego stronę na urządzeniu mobilnym. W wynikach wyszukiwania natrafiamy na podstronę serwisu, na której znajdują się interesujące nas informacje. Klikając na link nie zostajemy jednak przekierowani do mobilnej wersji danej podstrony, a do mobilnej wersji strony głównej. Taki sposób przekierowywania, choć najprostszy do instalacji w serwisie, będzie jednak teraz „tępiony” przez wyszukiwarkę Google. W przypadku błędnie skonfigurowanej strony, po wejściu na daną podstronę niestety nie ukaże się nam ona, ale musimy szukać jej ze strony głównej. Na poniższej grafice możecie zobaczyć, na czym polega dobre (zielone) przekierowanie, a na czym błędne (czerwone).
Google wychodzi naprzeciw sfrustrowanym mobilnym użytkownikom. Nie będzie to łatwe, ani natychmiastowe rozwiązanie, jednak może pomóc rozwiązać ten irytujący problem. Google proponuje dwa sposoby działania, jedno nakierowane na odbiorców, a drugie na właścicieli strony.
Pomóc odbiorcom
W kwestii pomocy użytkownikom, Google oferuje następujące rozwiązanie: jeśli Google wykryje, że korzystamy z telefonu, a dana strona z wyników wyszukiwania ma zwyczaj błędnie przekierowywać mobilnych użytkowników na główną stronę mobilną, zostaniemy o tym powiadomieni poprzez odpowiedni komunikat na stronie z wynikami wyszukiwania. Aby wejść na taką stronę, użytkownik będzie musiał zatwierdzić akcję, klikając w odpowiedni link. Nie jest to całkowite rozwiązanie problemu, ale użytkownik przynajmniej oszczędzi swój czas i nerwy.
Uświadomić właścicieli
Google będzie również pomagało samym właścicielom stron pozbyć się niechcianego problemu. Zaleca 3 kroki do sprawdzenia funkcjonowania strony, które finalnie mają pomóc uświadomić właścicieli stron i rozwiązać problem. Oto one:
- Sam wyszukaj swoją stronę na smartfonie i sprawdź, jak reaguje po wczytaniu jej na urządzeniu mobilnym.
- Wypróbuj Webmaster Tools od Google, a wtedy Google samo powiadomi Cię, jeśli wykryje automatyczne przekierowanie z podstron ładowanych na urządzeniach mobilnych. Wszystkie nieprawidłowe przekierowania zostaną również wyświetlone w sekcji „Smartphone Crawl Errors” w Webmaster Tools.
- Sprawdź wszystkie nieprawidłowe przekierowania i napraw je. Możesz to zrobić na następujące sposoby:
- Korzystając z Webmaster Tools, skorzystaj z przykładowych adresów URL. Pomoże to sprawdzić, czy problem nie leży po stronie konfiguracji serwera.
- Zmień konfigurację serwera, aby przekierowywał mobilnych użytkowników na odpowiednią podstronę mobilną.
- Jeśli podstrona nie ma swojego mobilnego odpowiednika, niech użytkownikowi wyświetli się podstrona w wersji desktopowej. Przynajmniej dotrze on do poszukiwanej treści.
- Stwórz stronę responsywną, czyli skorzystaj z możliwości, jakie oferuje Responsive Web Design. W takim przypadku treść wyświetlana na desktopach jest identyczna z tą wyświetlaną na urządzeniach mobilnych.
Od 4 czerwca taka opcja pomocy zaczęła funkcjonować w anglojęzycznych wynikach wyszukiwania, ale mamy nadzieję, że Google czym prędzej rozprzestrzeni ją również na inne kraje. Nie są to rozwiązania w pełni wyczerpujące, ale w zasadzie Google nie może zrobić nic więcej, ze względu na swoje możliwości i ograniczenia. Pozostaje nam liczyć na to, iż możliwie największa liczba właścicieli stron nie tylko będzie pamiętać o wykonaniu strony mobilnej dla swojego serwisu, ale również będzie to robiła w mądry i rozsądny sposób. Jeśli i Wy chcecie sprawić przyjemność swoim odbiorcom, a nie macie jeszcze dobrze działającej strony mobilnej, gorąco zachęcamy do skorzystania z usług ClickMaster Polska.
Źródło:
http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2014/06/faulty-redirects.html