Konferencje
Mobile Trends

Halo, dzwoni oszust. Jak nie dać się oszukać przez telefon?

Na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku” – metod na wyłudzanie pieniędzy jest wiele. Oszuści prześcigają się w wymyślaniu wciąż nowych sposobów na uzyskanie dostępu do Twojego konta bankowego. Jak się okazuje ofiarami takich manipulacji padają nie tylko seniorzy. Co zrobić, gdy dzwoni nieznany numer? Sprawdź, jak nie dać się oszukać!

Niektórzy nigdy nie odbierają telefonów od nieznanych numerów. Czasem jednak sytuacja wymaga odebrania połączenia, np. gdy czekasz na kuriera, szukasz pracy lub jesteś przedsiębiorcą i często dzwonią do Ciebie klienci. Okazuje się, że możesz sprawdzić, kto do Ciebie dzwoni, bez naciskania zielonej słuchawki. Co więcej, gdy będziesz wiedzieć, na co uważać podczas rozmów z nieznajomymi, nie dasz się zaskoczyć oszustom.

Co zrobić, gdy dzwoni nieznany numer?

Jeśli chcesz wiedzieć, co to za numer do Ciebie dzwoni, możesz to łatwo sprawdzić w internecie. Masz do dyspozycji kilka stron internetowych z bazami numerów. Zazwyczaj użytkownicy takich serwisów dzielą się swoimi doświadczeniami z połączeń z danym numerem, informując innych, czy był to telemarketer, kurier czy… oszust.

Przykładowo, dzwoni do Ciebie numer 696758378. Wpisujesz go w wyszukiwarkę i już widzisz, że dzwonił także do innych osób i możesz poznać o nim opinie.

Telefon z banku. Czy aby na pewno?

Oszuści doskonale wiedzą, do kogo dzwonią. Znają Twoje imię i nazwisko, a nawet wiedzą, w którym banku masz konto. Skąd mają takie informacje? Wrażliwe dane mogły wyciec np. podczas zakupów internetowych lub zostać nielegalnie odsprzedane.

Złodziej podszywający się pod pracownika banku będzie chciał wzbudzić w Tobie strach i zmusić Cię do szybkiego działania, zanim zdążysz przeanalizować sytuację. Powie Ci, że ktoś właśnie zalogował się na Twoje konto w banku w egzotycznym kraju, wykonał podejrzanie duży przelew itp. Aby ochronić swoje rzekomo zagrożone pieniądze, będziesz musiał natychmiast wykonać to, o co prosi „pracownik banku” – podać swoje wrażliwe dane w celu potwierdzenia swojej tożsamości lub dane do logowania do konta bankowego.

Dlaczego warto mieć aplikację do identyfikacji połączeń?

O te dane pracownik banku nigdy nie pyta

Jeśli dzwoni do Ciebie prawdziwy pracownik banku, również zadaje pewne pytania, by potwierdzić Twoją tożsamość. To normalna procedura bezpieczeństwa. Pamiętaj jednak, że o pewne dane pracownik banku nigdy Cię nie zapyta.

Czerwona lampka powinna Ci się zapalić, gdy usłyszysz pytanie o:

  • login i hasło do bankowości elektronicznej;
  • numer PESEL;
  • dane dotyczące karty kredytowej (jej pełen numer, data ważności, numer CVV);
  • PIN do aplikacji mobilnej;
  • numer i seria dowodu osobistego.

Nigdy nie instaluj aplikacji, jeśli poprosi Cię o to telefonująca do Ciebie osoba. Złodziej może przekonywać, że aplikacja zapewni Ci dodatkową ochronę podczas korzystania z bankowości przez internet. Jednak jej prawdziwym zadaniem będzie wyczyszczenie Twojego konta bankowego ze wszystkich zgromadzonych tam środków.

Udostępnij
Zobacz także