Obecnie do internetu podłączonych jest blisko 10 miliardów urządzeń. Ponad 1.5 miliarda z 10 mld podłączonych do sieci urządzeń to urządzenia mobilne, a konkretnie – smartfony. To ogromny odsetek, który doprowadził do ogromnych zmian w marketingu i nie tylko. Urządzenia mobilne zaczęły królować nad desktopowymi i widać to niemal na każdym kroku. Infografika przygotowana przez TollFreeForwarding.com przedstawia wiele aspektów tej mobilnej dominacji, skupia się jednak przede wszystkim na aspekcie m-commerce.
Zasypani smartfonami
O ile obecnie na świecie istnieje 1.5 miliardów podłączonych do internetu mobilnych urządzeń, o tyle do roku 2017 liczba ta ma wzrosnąć do 10 miliardów – obecnie tyle wynosi suma wszystkich urządzeń elektronicznych korzystających z internetu. Ku schyłkowi chylą się również „zwykłe” telefony komórkowe, zwane również dumbphone’ami – obecnie ponad połowa telefonów – 54% – to smartfony.
Więcej iPhone’ów niż noworodków
Większość społeczeństw Europy i Ameryki to społeczeństwa starzejące się. Przynajmniej są to mobilne społeczeństwa starzejące się. Okazuje się bowiem, że liczba sprzedawanych dziennie iPhone’ów przewyższa liczbę… rodzących się dzieci! Codziennie na świat przychodzi 371 000 dzieci, a sprzedawanych jest 378 000 iPhone’ów. Nie wspominając o smartfonach innych marek, które z pewnością sumują się na znacznie wyższą liczbę. Inną ciekawostkę stanowi fakt, że więcej ludzi na świecie posiada telefon komórkowy, niżeli szczoteczkę do zębów. To naprawdę świadczy o wszędobylskości tej technologii.
Nierozłączni na dobre i na złe
Średnio spędzamy 14h dziennie z telefonem w zasięgu ręki – tak podaje infografika. Obserwując jednak zachowania społeczeństwa możemy pokusić się o stwierdzenie, że dla wielu osób czas ten wynosi 24h na dobę. Większość z nas bierze ze sobą swój telefon wszędzie – dosłownie. Połowa populacji nie widzi nic złego w sprawdzaniu informacji na smartfonie podczas obiadu, a aż ¾ z nas kąpie się ze swoim smartfonem – może nie dosłownie, ale taki odsetek zabiera ze sobą telefon do łazienki.
Na zakupy ze smartfonem
Dominacja urządzeń mobilnych wpłynęła na wszystkie obszary marketingu. 43% klientów choć raz użyło swojego telefonu, aby wyszukać informację na temat produktu będąc w sklepie stacjonarnym. To sprawia, że stajemy się o wiele bardziej świadomymi klientami. Zmianie uległo wiele zachowań konsumenckich, a sklepy musiały za tym podążyć.
Już 4 na 5 osób korzysta ze smartfonów w celach zakupowych. 56% osób twierdzi, że robienie zakupów ze smartfonem w ręku jest po prostu przyjemniejsze. ¼ klientów dokonuje zakupów online tylko i wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych! To ogromny postęp m-commerce nad e-commerce, które najwidoczniej traci użytkowników na rzecz mobilności. 34% użytkowników choć raz dokonało zakupu za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Smartfon jest również naszym mobilnym doradcą zakupowym. Na smartfonie poszukujemy informacji dotyczących produktu, jak i opinii na jego temat, poszukujemy lokalizacji sklepów oraz porównujemy ceny produktów. Często buszujemy również w poszukiwaniu kuponów rabatowych.
Kiedy jesteśmy w sklepie, smartfon służy nam przede wszystkim do sprawdzenia konkurencji – 54% osób wyszukuje inne sklepy w okolicy, gdzie produkt można kupić taniej. 53% poszukuje niższej ceny produktu w sklepach online. 41% przegląda opinie innych klientów, a 21% – poszukuje na szybko kuponów rabatowych. Mobilne kupony rabatowe wykorzystywane są 10 razy częściej, niż kupony dostarczane na desktop – wynika to najprawdopodobniej przede wszystkim z wygody i braku konieczności drukowania kuponu. Szacuje się, iż 18% użytkowników wykorzystało choć jeden kupon mobilny w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Liczba kuponów również systematycznie (i znacząco) wzrasta – od roku 2010 do chwili obecnej liczba kuponów wzrosła z 12,3 milionów do 53,2 milionów.
Jak widać więc, smartfony zdecydowanie pną się na prowadzenie w kategorii urządzeń podłączonych do internetu. Są naszym nieodłącznym towarzyszem w ciągu dnia, źródłem rozrywki i porad. Pogoń za coraz to nowszymi modelami smatfonów powoduje, iż niedługo liczba urządzeń będzie w znacznym stopniu przewyższać liczbę ludności. Era dominacji mobilnej trwa i będzie obejmować coraz większe liczby użytkowników, o coraz większej ilości smartfonów.
Źródło:
http://negosentro.com/retailers-see-growing-impact-of-mobile-on-consumer-behavior/