Rynek e-commerce w Polsce rośnie całkiem dynamicznie – eksperci oceniają tempo wzrost nawet na 18% w skali rocznej. Ze wzrostem tym wiążą się ogromne szanse dla przedsiębiorstw działających w tej branży, ale również rosnąca konkurencja. Co roku powstaje w Polsce ponad 1500 sklepów internetowych. Powstaje ich przy tym więcej niż upada, w efekcie czego liczba sklepów internetowych w Polsce rośnie o 6% w skali rocznej. Jednocześnie, jak wskazuje badanie wewnętrzne platformy Shoper, większość z tych firm notuje bardzo przyzwoite wskaźniki wzrostu. Świadczy to o dobrej kondycji branży e-commerce, ale oznacza też, że nawet przy stale rosnącym e-handlowym torcie walka o klienta jest bardzo zażarta.
Kurier dla e-commerc
W dobie łatwo dostępnych porównywarek cenowych (tak ogólnych jak i wyspecjalizowanych) sklepy konkurują przede wszystkim za pomocą ceny. Jednak przy tak dużej konkurencji dalsze obniżanie marży w którymś momencie traci sens. Sklepy starają się więc wyróżnić innymi czynnikami: jakością obsługi klienta, szybkością i niezawodnością przesyłki, oraz oczywiście jej ceną. O tym jak zapakować paczkę i jak utrzymywać relacje z klientami sklep decyduje sam, natomiast jakość i cena przesyłki zależy od operatora logistycznego. Przy czym te pierwsze liczą się przede wszystkim dla klientów powracających. Tymczasem dostępne opcje i ceny wysyłki są ważnym argumentem także dla nowych klientów. A tych, m.in. dzięki wspomnianym porównywarkom cen, jest niemało. Warto przy tym zaznaczyć, że utrzymująca się miażdżąca przewaga popularności przesyłek kurierskich i paczkomatowych (jak wykazują badania opinii klientów e-handlu przeprowadzone przez Gemius, te formy klienci wybierają dwa razy częściej niż jakąkolwiek inną) wskazuje, że wygoda jest tu co najmniej tak ważna jak cena.
InPost Abonamenty – z czym to się je
InPost Abonamenty dla firm to nowa usługa w ofercie InPostu pozwalająca sklepom wysyłanie przesyłek kurierskich i paczkomatowych po niższych cenach w zamian za zobowiązanie do uiszczania co miesiąc regularnej opłaty abonamentowej. Umowa tego typu to nic nowego, InPost już wcześniej oferował pakiety przesyłek za zryczałtowaną miesięczną opłatę. Różnica polega na tym, że dotąd umowy tego typu opiewały na określoną liczbę przesyłek, podczas gdy obecnie sklep korzystający z abonamentu dysponuje określoną kwotą, którą może rozdysponować na różne typy przesyłek.
Czy jest to korzystne dla usługobiorcy? W dotychczasowym modelu klient płacił miesięczną opłatę, w ramach której mógł nadać określoną liczbę paczek miesięcznie. Tak więc koszt każdej przesyłki (niezależnie od gabarytu) był taki sam (odpowiednia część miesięcznej opłaty). Było to korzystne dla sklepów wysyłających paczki o większych rozmiarach, które w ramach umowy wychodziły dużo taniej niż w standardowym cenniku. Zwalniało to też sklep z konieczności naliczania różnych opłata za przesyłkę do różnych zamówień. Z drugiej strony, cena najmniejszej przesyłki w tej ofercie nieznacznie tylko odbiegała od ceny standardowej (zwłaszcza w mniejszych pakietach). W nowej ofercie, nawet w najtańszym abonamencie różnica w cenie jednostkowej jest odczuwalna. Dzięki tej formie sklep może korzystać z tego samego abonamentu zarówno wysyłając dużo drobnych przesyłek, jak i wysyłając mniejszą ilość cięższych paczek (kiedy np. klienci przerzucą się ze smartfonów na telewizory).
Jakie jeszcze zalety oferuje nowa oferta InPost? Po pierwsze dostęp zarówno do usług kurierskich, jak i paczkomatowych. Do tego oczywiście możliwość zwiększenia abonamentu jeżeli potrzeby firmy wzrosną. Nawet bez zwiększania abonamentu po przekroczeniu jego kwoty każda kolejna paczka kosztuje tyle samo co paczki w ramach abonamentu. Ponadto koszt abonamentu nie zmienia się przez cały okres trwania umowy (12 lub 24 miesiące), niezależnie od zmian w cenniku ogólnym. W ramach abonamentu klient otrzymuje też obniżoną cenę za nadawanie przesyłek za pobraniem. Może też korzystać z darmowych podjazdów kurierskich niezależnie od liczby nadawanych przesyłek (przypomnijmy, normalnie odbiór paczek od nadawcy przez kuriera jest darmowy przy 5 i więcej przesyłek). Opłata paliwowa jest wliczona w cenę abonamentu. A jeżeli klient podpisze umowę w trakcie miesiąca, to ma od początku możliwość wysyłania paczek w cenach abonamentowych, ale sam abonament zapłaci dopiero od kolejnego okresu rozliczeniowego.
Ile kosztuje przesyłka kurierska w ramach InPost Abonamentu?
Ceny zależą od gabarytów indywidualnej przesyłki, wysokości abonamentu oraz długości umowy. Tak więc najtańsza przesyłka – do paczkomatu, gabaryt A, umowa na 24 miesiące, abonament Multi Firma 2400 (za 2400 zł oczywiście) – kosztuje 7,86 zł. Z kolei najdroższa – paczka kurierska do 30 kg, w abonamencie Mini Firma 300 na 12 miesięcy, z opłatą za pobraniem – 15,22 zł. Wliczona w tą kwotę dopłata za przesyłkę za pobraniem wynosi zaledwie 1,50 zł. Tak więc średnia cena za przesyłkę paczkomatową to niecałe 10 zł, a za kurierską ok 11 zł. Jest to atrakcyjna oferta, szczególnie biorąc pod uwagę, że InPost w ramach jednego abonamentu oferuje dostęp do obu najpopularniejszych form wysyłki zakupów ze sklepu on-line.