
Instagram zauważa gwałtowny przyrost, TikTok dalej przoduje w rankingach, Garena Free najlepszą grą roku 2021 roku, a niezamienne tokeny nie odpuszczają swojej obecności i nieubłaganie wpisują się w mainstream użytkowy na telefonach użytkowników.
Sensor Tower raportuje, że łączna liczba pobrań aplikacji na całym świecie w czwartym kwartale 2021 roku wyniosła ponad 21 miliardów. W stosunku rocznym obserwujemy zatem wzrost rzędu 2,7 procent. Finanse i narzędzia znalazły się wśród najlepszych kategorii w tym kwartale, z odpowiednio 39-procentowym i 26-procentowym wzrostem w Google Play w skali rocznej. Dla Instagrama był to najlepszy kwartał od ośmiu lat, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę pobrań. TikTok standardowo już – na pierwszym miejscu jeśli chodzi o ubiegły rok, a gdy spoglądamy na segment gier to tytuł najlepszej należy do Garena Free Fire.
Garena numerem jeden
Raport SensorTower wskazuje, że za nami pierwszy rok, w którym to Free Fire zajęła pierwsze miejsce pod względem instalacji, a od 2019 roku nie mogła się już doczekać, piastując wciąż drugą pozycję w zestawieniach.
NFT
Wieża czujników sygnalizuje też obecność NFT, które powoli zmierzają na nasze smartfonowe urządzenia. Niezamienne tokeny przyczyniły się wzrostu popularności aplikacji OpenSea i VeVe, a apki kryptowalutowe dodały obsługę NFT.
VeVe to aplikacja Ecomi, dzięki której mamy możliwość zakupu digitalowych przedmiotów kolekcjonerskich. Jest to pierwsza aplikacja, która posiada na swoim pokładzie NFT takich marek jak Marvel, DC, Disney, Star Wars, Givenchy, Coca-Cola oraz Pixar.
OpenSea to z kolei największy rynek NFT, a aplikacja mobilna pozwala na śledzenie kolekcji NFT i odkrywanie nowych zasobów z pierwszego i największego na świecie cyfrowego rynku tokenów.
Bezpieczeństwo i higiena?
W kręgu nowych aplikacji zbierających coraz więcej aprobaty użytkowej pojawiają się coraz częściej te odpowiadające za czyszczenie dysku urządzenia, głównie z plików cache i plików śmieciowych, czyli duplikatów lub uszkodzonych.
Wśród aplikacji zyskujących na popularności zauważa się wzrost znaczenia wszelkiego rodzaju VPN’ów. Na pierwszy miejscu znalazła się chińska aplikacja National Anti-Fraud Center, która nie jest dostępna na rynku zachodnim, czyli w Polsce również. Chociaż jak donosi South China Morning Post popularność tego rozwiązania została wykreowana nadwyraz sztucznie, a oceny nie przekraczają dwóch i pół gwiazdki. Aplikacja miała służyć wzrostowi bezpieczeństwa i komfortowi użytkowania smartfona, natomiast jej inwazyjność nakazuje obawiać się o swoją prywatność.Chińczycy skarżą się, że po jej zainstalowaniu mają problemy z łącznością, omyłkowo przechwycone połączenia telefoniczne i możliwe wycieki danych osobowych.
Kwartał Instagrama?
Co ciekawe, ostatni kwartał był bardzo owocny dla Meta co nie zdarzyło się od dwóch lat, kiedy to WhatsApp był na pierwszym miejscu w czwartym kwartale 2019 roku. Wedle danych z Q4 2021: Store Intelligence. Data Diges to Instagram górował nad wszystkimi aplikacjami na świecie w ostatniej ćwiartce 2021 roku.
Według analiz Instagram zakończył rok z instalacjami i 10 procent wyższymi w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. TikTok wciąż szczytuje, ale nie jest już tak chętnie instalowany. Wśród wielkiej piątki są w tym kwartale aż trzy należące do Meta, bez większego zaskoczenia, choć Instagram na pierwszym miejscu może budzić niespodziewany widok.
Ten odnotował największe wzrosty w Azji, gdzie zyskuje popularność w Indiach, co było skutkiem usunięcia Tik Toka z krajowych sklepów z aplikacjami.
Kto dalej?
Drugi jest chiński TikTok, który miał pierwsze miejsce pod względem popularności w USA w tym samym okresie (74 miliony pobrań w USA przewyższały znacznie pozycję drugą, czyli YouTube z 47 milionami pobrań w 2021 roku).
Trzecia z kolei jest aplikacja Facebooka, a na piątym miejscu plasuje się Telegram, który zyskał w Europie 2 miliony pobrań w ostatnim kwartale, a w Google Play zajął drugie miejsce po Tik Toku. Rosjanie pod kątem instalacji Telegrama stanowili 35 procent instalacji w Europie, a następne były Turcja i Ukraina.
Co w AppStore?
Bez zaskoczenia, pierwsze w kolejności zainteresowania użytkowników korzystających ze sklepu od Apple są aplikacje będące grami, które zyskały 4,5 proc. wzrost liczony r/r. Drugie w kolejności były utilities (narzędzia/administracja smartfona) które zyskały prawie 13 proc. w skali rocznej. Aplikacja rozrywkowe na trzecim ze wzrostem 1 procenta okraszonego liczbą 53 milionów całościowych pobrań w tej kategorii. Czwarte były aplikacje commerce, które odnotowały 0,5 proc. wzrost i piąte Photo & Video, które spadło o trzy miejsca w tej skali czasowej.Strata na poczet tych ostatnich to prawie 8 procent r/r.
Co w Google Play?
Podobnie jak w sklepie z nadgryzionym jabłkiem prym wiodą gry. Te wzrosły w ciągu roku o 1,4 procent. Aplikacje fintech zaliczyły najwyższy wzrost w zestawieniu szacowany na prawie 40 proc. osiągając piąte miejsce w czołówce. Narzędzia osiadły na drugiej pozycji podium w Google Play estymując wzrost rzędu 26 procent. Na trzecim miejscu uplasowała się rozrywka, która zaliczyła spadek poziomu wykraczającego siedem procent w porównaniu do czwartego kwartału roku 2021. Social Media stanęły na czwartej pozycji z dużym wzrostem 10 procent, a w czwartym kwartale osiągnęły poziom 1,3 miliarda pobrań aplikacji w tej kategorii.
Najwięcej pobrań według krajów
Wedle wniosków raportowych wyłania nam się na horyzoncie krajów szczytujących na liście pod względem pobrań pięć najlepszych. Obraz ten pozostaje dokładnie taki sam jaki był w trzecim kwartale ubiegłego roku.
Sensor Tower oznajmia też, że Rosja była jedynym krajem, który odnotował w ubiegłym kwartale pozytywny wzrost mierzony rocznie. Jedynym ruchem wśród 10 najlepszych krajów w porównaniu z rokiem ubiegłym był Wietnam i Filipiny, które znalazły się na pozycjach, kolejno – ósmej i dziewiątej. Liczba pobrań w Wietnamie przykładowo wzrosła o prawie 40 procent r/r
Rynek aplikacji wskazuje, że coraz więcej ludzi zainteresowanych jest zarówno optymalizowaniem pracy swojego urządzenia, jak i podniesieniem poziomu bezpieczeństwa w trakcie jego korzystania. Popularność VPN może też świadczyć o chęci korzystania z usług niedostępnych w danych regionach. Zaskakujący jest przyrost Instagrama, na którym niektórzy analitycy postawili krzyżyk, a rozrywka utrzymuje się na stabilnym poziomie, aczkolwiek nie cieszy się już takim zainteresowaniem jak w pozostałych kwartałach, względem innych kategorii.