Na początku października, należąca do Google firma Nest, wprowadziła na europejski rynek jeden ze swoich sztandarowych produktów dla inteligentnego domu. Jest nim smart Thermostat E. Czy podobne urządzenia pozwolą Google na podjęcie równej walki z Amazonem – obecnym liderem na rynku urządzeń smart home?
Inteligentny termostat od Nest trafia na europejski rynek
Dopiero teraz, wchodząca w skład Alphabetu firma Nest, wprowadza na europejski rynek zaktualizowaną wersję swojego flagowego produktu – inteligentny Thermostat E. Ma współpracować on z większością nowych systemów grzewczych i chłodzących. Od zwykłego termostatu różni się tym, że można programować go za pośrednictwem aplikacji lub głosowych asystentów Echo oraz Google Assistant. Ten drugi, dostępny jest na smartfonach z Androidem oraz na pokładzie inteligentnego głośnika Google Home.
Inteligentny Termostat Nest potrafi zapamiętać temperaturowe preferencje mieszkańców domu i na bieżąco dostosowywać poziom ustawień do aktualnych warunków. Zredukuje też poziom ogrzewania pod nieobecność domowników i zwiększy go w odpowiednim momencie, by zapewnić optymalny poziom temperatury (potrzebne będą do tego dodatkowe czujniki). Od skomercjalizowania pierwszego termostatu Nest w 2011 roku, firma miała zaoszczędzić w ten sposób globalnie około 25 miliardów kWh. A prognoz firmy Gartner, do 2020 roku, wydatki na urządzenia IoT wzrosną do około 3 bilionów dolarów. Za kwotę tysiąc razy mniejszą ($3.2 mld) w 2014 roku Google kupiło firmę Nest.
Niewielka oferta Nesta
Mimo wszystko, inteligentny termostat od Nest to naprawdę spory, choć jednorazowy wydatek (£199). Jak wskazują jednak w większości pozytywne opinie ekspertów – być może warto w niego zainwestować. Pochwały dotyczą samego działania urządzenia, przyjaznego interfejsu i prostego montażu (dostępne wcześniej termostaty Nesta instalowali profesjonalni montażyści). Nest oferuje również liczne sprzęty do monitoringu posiadłości, inteligentne dzwonki, zamki, systemy alarmowe oraz wykrywacze czadu i dymu. Liczba wyprodukowanych przez firmę urządzeń, jak na 8 lat działalności, nie jest jednak zbyt spektakularna. Szczególnie jeśli założymy, że to właśnie urządzenia Nesta miałyby pomóc Google w podbiciu rynku smart home.
Google Home w tyle za Amazon Echo
Wprowadzony na rynek w 2016 roku inteligentny głośnik Google Home, okazał się spóźniony w stosunku do Amazon Echo, które swoją premierę miało jeszcze w 2014 roku (Google przejmowało wtedy Nest Labs). Google do tej pory nie było w stanie nadgonić dwuletniej przewagi Amazona, który pozostaje niezaprzeczalnym liderem pod względem ilości sprzedanych inteligentnych głośników. W czerwcu udziały Google w amerykańskim rynku inteligentnych głośników wyniosły 24%, a Amazona – aż 70% (6% należy do Apple Home Pod).
Google nie radzi sobie z rozwojem sprzętowego ekosystemu?
Z kolei Amazon nie czeka na konkurencję. W sierpniu br. wypuścił aż 10 nowych produktów smart home, w tym inteligenty zegar ścienny i mikrofalówkę, dostępne jednak jak na razie jedynie na amerykańskim rynku. Być może Google radzi sobie świetnie z tworzenie ekosystemu usług cyfrowych, ale w kwestii produkcji i sprzedaży własnego hardware’u, ma jeszcze sporo do zrobienia. Szczególnie jeśli zechce podjąć walkę o rynek urządzeń do inteligentnego domu. A potrafi odnosić sukcesy na tym polu, czego przykładem jest 55 milionów sprzedanych urządzeń Google Chromecast.
Nest Thermostat E trafi do sprzedaży w wybranych krajach Europy: Irlandii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Belgii, Luksemburgu, Holandii i Wielkiej Brytanii (w cenie £199, czyli około 970 złotych). Możliwość samodzielnej instalacji sprawia jednak, że termostat Nesta, teoretycznie, mógłby z powodzeniem znaleźć miejsce na ścianie polskiego domu. Pytanie tylko, czy w polskiej kieszeni znajdzie się na to odpowiednia ilość pieniędzy.
Źródło: nest.com
Via: www.wired.co.uk
Zdjęcie: nest.com