Konferencje
Mobile Trends

iYoni App najlepszą aplikacją medyczną w Polsce – Lifebite wygrywa Mobile Trends Awards!

iYoni to pierwsza ekspercka aplikacja wspierająca zdrowie reprodukcyjne w Polsce. Aplikacja wygrała jedną z nagród w Mobile Trends Awards. Firma Lifebite zdobyła prestiżową statuetkę w kategorii “Mobile Medtech”. Dlaczego aplikacja jest wyjątkowa? Jak wyglądały prace nad nią? W jakich technologiach została napisana? Zostań z nami!

Może Cię zainteresować: Jakie były najlepsze projekty mobilne w Polsce – Kto wygrał Mobile Trends Awards 2022

Mamy koniec marca 2023 roku. Właśnie odbywa się gala rozdania nagród Mobile Trends Awards. To kolejny raz, kiedy Escola S.A. docenia wysiłki polskich mobilnych biznesmenów. Po występie artystki następuję ogłoszenie kategorii “Mobile Medtech”. Lektor wyczytuje nominowane projekty. Promedica Group otrzymała nominację za aplikację Promedica24 – Strefa Opiekunki. Pharma Partner za aplikację medme moja apteka. Lektor czyta też SeniorApp za rozwój aplikacji SeniorApp. Wyczytana jest także Lifebite wraz z ITGenerator za rozwój aplikacji iYoni. Po chwili ciszy następuję odczytanie zwycięzców z koperty. 

Nagroda powędrowała do iYoni App. – Wręczeniu nagrody towarzyszyły niesamowite emocje. Z jednej strony czuliśmy niemałe zaskoczenie, z drugiej – ogromną radość i dumę z tego, że nasza aplikacja została doceniona przez grono uznanych, doświadczonych ekspertów. Dla mnie osobiście to potwierdzenie, że nasze starania, by stworzyć rozwiązanie kompleksowe, innowacyjne i skoncentrowane na potrzebach użytkowników, mają sens i są zauważane przez liderów branży mobilnej – powiedziała nam właścicielka Lifebite.

Coraz więcej par w Polsce ma problemy z płodnością

Katarzyna Goch podkreśla, że coraz więcej osób cierpi z powodu zaburzeń płodności. Zauważa przy tym bardzo ograniczony dostęp do fachowej pomocy. Okazuje się, że w Polsce jedynie 104 lekarzy ma odpowiednią specjalizację, by zajmować się  diagnostyką i leczeniem niepłodności. Co więcej, w wielu miejscach brakuje przychodni i gabinetów ginekologicznych. Jednocześnie ponad 66 proc. użytkowniczek jest niezadowolonych z informacji dostępnych w Internecie. Sprawiają one, że kobiety czują zagubienie. Nic dziwnego – w gąszczu niesprawdzonych lub uproszczonych treści. Niestety, ponad 60 proc. par ma problemy seksualne podczas starań o dziecko. Zmagają się też z barierą wstydu i niewiedzą. Powoduje to, że wiele z nich rezygnuje z potomstwa lub rozstaje się. 

Medycyna nie działa wystarczająco?

Prof. Krzysztof Łukaszuk powiedział nam, że od 30 lat pomaga parom starającym się o dziecko, rozwijając w Polsce diagnostykę i leczenie niepłodności. Przez ten czas wysłuchał wielu tysięcy historii swoich pacjentów. Miał dzięki temu okazję gruntownie poznać najważniejsze bolączki kobiet i mężczyzn. Droga do rodzicielstwa nie jest często łatwa. Najważniejszą potrzebą jest dla nich dostęp do wiarygodnych informacji. Nie mniej istotna jest personalizacja w trakcie postępowania medycznego.

U lekarzy rodzinnych kobiety zazwyczaj nie znajdą odpowiedniego wsparcia w przygotowaniu do ciąży. W gabinetach ginekologicznych uzyskają bardzo podstawową edukację. Wykonają podstawowe badania i przejdą podstawowe leczenie. Pozostają jeszcze kliniki in vitro. Te, z uwagi na swoją specyfikę skupione są na wykonaniu zabiegu. A ten nie zawsze jest konieczny. – Obserwujemy rozwój technologii mobilnych wspieranych sztuczną inteligencją. Doszliśmy do wniosku, że można zmienić to, jak wygląda obecnie opieka nad płodnością i leczenie niepłodności. Dzięki aplikacji może być ona bardziej dostępna, zindywidualizowana, komfortowa i skuteczniejsza – mówi współzałożyciel iYoni App.

Rozwiązaniem ma być aplikacja od Lifebite właśnie. 

iYoni to pierwsza aplikacja ekspercka stworzona przez profesorów medycyny rozrodu, aby zmieniać oblicze opieki nad zdrowiem reprodukcyjnym. – Łączymy technologię, medycynę i AI, by wspierać płodność i leczenie niepłodności oraz ułatwić parom dbanie o życie intymne. Naszym celem jest oferowanie użytkownikom skutecznych rozwiązań w zakresie planowania rodziny i starań o ciążę. Ograniczamy stres i koszty związane ze zbędnymi wizytami i procedurami, zapewniając profesjonalne wsparcie w zasięgu ręki i w komfortowych warunkach – mówi właścicielka Lifebite. 

Dla kogo jest iYoni App?

Lifebite kieruje aplikację zarówno do indywidualnych użytkowników z Polski i zagranicy, jak i do biznesu. Aplikacja przeznaczona jest dla par, które starają się o dziecko oraz kobiet szukających wiedzy na temat zdrowia, seksu i porodu. W kontekście biznesu, przeznaczona jest przede wszystkim do organizacji i firm działających w obszarze zdrowia kobiet czy płodności. – W przyszłości chcielibyśmy, by iYoni stała się integralnym elementem programów zdrowotnych mających na celu wspieranie dzietności i profilaktykę niepłodności, a także istotną częścią procesu leczenia – mówi Katarzyna Goch.

Największe wyzwania podczas pracy nad iYoni?

Według prof. Krzysztofa Łukaszuka, kluczowym wyzwaniem było wypracowanie rozwiązania, które specjalistyczną wiedzę i postępowanie medyczne przełoży na język i potrzeby użytkowników. Połączenie kompleksowości aplikacji z prostotą i przyjaznością okazało się trudne. Jednak wcale nie niemożliwe. – Poszukiwanie odpowiedniej formuły było długotrwałym procesem, wymagało wielu rozmów z potencjalnymi użytkowniczkami i kolejnych iteracji tworzenia oprogramowania. Część zespołu odpowiedzialna za założenia merytoryczne i biznesowe, w tym ja, musiała się bardzo wiele nauczyć – o zarządzaniu projektem IT, specyfice pracy z deweloperami, narzędziach – mówi  Medical Director i co-founder iYoni App. 

Dużym wyzwaniem było także zapewnienie środków na rozwój aplikacji. Z pomocą iYoni przyszły Fundusze Norweskie, dzięki którym zespół opracował i wdrożył sporą część innowacyjnych funkcji. Same funkcje również stanowiły wyzwanie. Tym razem dla zespołu programistów – Z naszej perspektywy największym wyzwaniem było wydanie pierwszej wersji aplikacji w możliwie jak najkrótszym czasie, żeby zweryfikować na pierwszych użytkownikach użyteczność oprogramowania. Podczas realizacji mieliśmy sporo wyzwań technicznych jak zaprogramowanie wywiadów i porad medycznych w formie interaktywnych czatów, implementacja złożonych algorytmów i rozwijanie aplikacji jednocześnie na dwie platformy: Android i iOS – mówi Tomasz Antkowiak, główny programista Android w firmie ITgenerator. 

Kobiety pokochały iYoni!

Aplikacja iYoni jest dostępna w Google Play i App Store od połowy 2021 roku czyli niecałe 2 lata. Obecnie funkcjonuje w 13 różnych językach, włączając w to Swahili. Do tej pory pobrało ją ponad 130 tys. osób ze 176 krajów. Ma kilkadziesiąt tysięcy aktywnych użytkowników w skali miesiąca, a średnia ocena w sklepie wynosi 4.7 na podstawie blisko 1000 opinii. Wszystkie testy z użytkownikami wykazały wysoki poziom zadowolenia z proponowanych funkcjonalności. Ponad 90 proc. respondentek pozytywnie ocenia aplikację i poleciłoby ją innym kobietom. Po wprowadzeniu wersji z subskrypcją aplikacja jest na etapie first paying users. Użytkowniczki zarejestrowały dotąd ponad 260 tys. cykli, co pozwala na trenowanie modeli AI. – iYoni stworzyliśmy dla kobiet. Po to, by zapewnić im dostęp do profesjonalnej opieki zdrowotnej i wesprzeć w dbaniu o płodność lub w czasie leczenia niepłodności. Z tego powodu kluczowe parametry, które braliśmy pod uwagę podczas tworzenia technologii i analizujemy obecnie są skoncentrowane na użytkownikach – mówi Katarzyna Goch. 

Jak wyglądały prace projektowe nad iYoni App?

Założyciel firmy ITgenerator zdradził nam, że jest bardzo zadowolony z przebiegu procesu projektowego dla aplikacji iYoni. W fazie koncepcyjnej odbyły się kilkudniowe warsztaty projektowe z pomysłodawcami aplikacji. Pomogły one nakreślić ramy aplikacji w kontekście potrzeb użytkowników i konkurencyjnych rozwiązań. Na tej podstawie powstał klikalny prototyp aplikacji. Został on przebadany z docelową grupą kilkunastu użytkowniczek. Zebrane informacje zwrotne pozwoliły dopracować koncept zanim zespół przystąpił do programowania. 

Po warsztatach i badaniach bazowe funkcje aplikacji zostały precyzyjnie zaprojektowane i opisane tak, by programiści wiedzieli jak dokładnie ma działać system, który tworzą. – Działaliśmy na bazie metodologii zwinnych, żeby na bieżąco weryfikować rezultaty prac i ich zakres. Planując rozszerzenie funkcjonalności stale odnosiliśmy się do informacji zwrotnych od użytkowników, a działania projektowaliśmy z udziałem różnych osób (biznesu, lekarzy, programistów), żeby decyzje były wynikiem mądrego połączenia różnych perspektyw.  W końcowym etapie wykonaliśmy szereg profesjonalnych testów i po dopracowaniu aplikacji udostępniliśmy ją szerokiemu gronu odbiorców w sklepach Google Play i App Store. Od startu prac do wydania pierwszej wersji aplikacji minęło ok. 6 miesięcy. Kolejne wersje wypuszczaliśmy średnio co 2-3 tygodnie – mówi Jacek Knaflewski, Co-founder IT Generator.

Zespół zastosował flagowe i sprawdzone technologie, które wykorzystuje w dużych systemach dla biznesowych klientów. Chodzi o .NET Microsoft, bazy danych SQL Server i rozwiązania chmurowe Azure. W aplikacjach mobilnych programiści posłużyli się natywnymi językami programowania, czyli Kotlinem dla Androida i SwiftUI dla iOS. – Od początku wiedzieliśmy, że aplikacja może mieć w przyszłości bardzo dużo użytkowników i ze względu na wrażliwe informacje będzie wymagać wysokiej ochrony danych. Dlatego zastosowaliśmy technologie, które gwarantują wysoką skalowalność systemu oraz maksymalne bezpieczeństwo – mówi Bartosz Dworkiewicz, Head of Backend w ITgenerator. 

Co wyróżnia iYoni na tle konkurencji?

Aplikacja iYoni jest kompleksowym narzędziem wspierającym zdrowie reprodukcyjne i satysfakcjonujące życie seksualne użytkowniczek. Umożliwia precyzyjne przewidywanie płodności i monitorowanie cyklu menstruacyjnego dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Dzięki długotrwałemu treningowi na danych z blisko 260 tysięcy cykli, osiągnięto dokładność prognoz na poziomie około 91%. Aplikacja automatycznie ocenia wyniki badań hormonalnych i nasienia, oszczędzając czas i koszty wizyt lekarskich. Użytkowniczki otrzymują spersonalizowane wsparcie w podejmowaniu decyzji dotyczących diagnostyki i leczenia niepłodności. Moduł dotyczący dobrostanu seksualnego oferuje narzędzia, takie jak intymny komunikator, barometr bliskości i porady od seksuologów.

– W odróżnieniu od komercyjnych kalendarzyków miesiączkowych, pod względem merytorycznym aplikacja w całości została opracowana przez znanych profesorów medycyny rozrodu, ginekologii i endokrynologii. Na rynku nie ma podobnych produktów, które pozwalałyby na ocenę płodności, weryfikację badań, wczesne wykrycie problemów zdrowotnych, planowanie i ocenę leczenia niepłodności, ułatwiając przy tym dostęp do porad wykwalifikowanych lekarzy – mówi prof. Krzysztof Łukaszuk, Medical Director iYoni.

Co Lifebite planuje zrobić z iYoni  w przyszłości?

Katarzyna Goch, CEO iYoni, ogłasza plany dalszego rozwoju aplikacji, skupiając się na kompleksowych programach zdrowotnych dotyczących zaburzeń płodności, takich jak PCOS, choroby tarczycy i endometrioza. iYoni wprowadzi też usługi e-zdrowia, takie jak interaktywne wywiady medyczne, wizyty online i e-recepty. Umożliwi też korzystanie z opieki zdrowotnej w domu, eliminując konieczność wizyt, podróży i dodatkowych kosztów. Planowane jest także wprowadzenie dedykowanych wersji aplikacji dotyczących antykoncepcji, ciąży, połogu i menopauzy, aby sprostać potrzebom kobiet na różnych etapach życia. Algorytmy sztucznej inteligencji i modele uczenia maszynowego będą stale doskonalone.

iYoni ma również plany ekspansji na zagraniczne rynki w Europie i USA oraz budowania partnerstw z sieciami medycznymi, firmami farmaceutycznymi i ubezpieczeniowymi w celu wzbogacenia programów zdrowotnych dla kobiet. Firma zamierza również kontynuować zaangażowanie w badania naukowe dotyczące płodności, we współpracy z wiodącymi uczelniami medycznymi i organizacjami pacjenckimi. Wyniki pierwszych badań zostaną opublikowane, a kolejne projekty są już planowane. Budowanie wiedzy i oparte na niej działania są priorytetem dla iYoni.

Dlaczego iYoni zgłosiła swój projekt do Mobile Trends Awards?  

Zwycięstwo w kategorii MEDTECH to dla nas ogromne wyróżnienie. Istotnie uwiarygadnia nas w oczach użytkowników, a także obecnych i potencjalnych partnerów. Ten prestiżowy tytuł pomaga nam budować wizerunek marki i promować nasze rozwiązanie – powiedziała nam Katarzyna Goch.

CEO i co-founder iYoni App nazwała Mobile Trends Awards inicjatywą o dużej grawitacji i prestiżu, promującą najwyższe standardy w technologiach mobilnych. CEO iYoni App wspomina, że co roku wyróżniane są silne, dynamicznie rozwijające się marki, w których DNA wpisane jest tworzenie przyjaznych użytkownikom, nowoczesnych i perfekcyjnie działających produktów cyfrowych. – Nie ukrywam, że grono nagradzanych do tej pory firm, trochę nas onieśmielało. Z drugiej jednak strony chcieliśmy poddać weryfikacji nasze rozwiązanie i pokazać, że jakościowe, nowatorskie i chętnie używane technologie to nie tylko domena korporacji. Przy zaangażowaniu zróżnicowanego, zmotywowanego zespołu, z uważnością skupioną na użytkownikach i merytorycznym zapleczem, mogą powstać także w ramach dużo mniejszych organizacji – dodaje.

Dziękujemy za miłe słowa i zaufanie! Gratulujemy realizacji świetnego pomysłu! ❤️

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także