Konferencje

Jak mobile generuje zyski – dochodowa software'owa odsłona mobile


Mobile na dobre rozgościło się w naszym życiu codziennym, stając się towarzyszem niemal każdego człowieka. W związku z tym faktem rynek smartfonów i tabletów ulega powoli nasyceniu – okres „boomu” na urządzenia mobilne mamy już za sobą. Po nasyceniu rynku urządzeń mobilnych, środek ciężkości przesunął się ku aspektom takim, jak marketing, reklama, płatności czy inne usługi i aplikacje – inaczej mówiąc, z hardware na software. To tutaj w mobile’u dzieje się najwięcej i ta dziedzina generuje obecnie również największe dochody.

Coraz bardziej dochodowe markety

O ile rynek smartfonów uległ w dużej mierze nasyceniu, o tyle inne aspekty rynku mobilnego ciągle zyskują na sile. Od roku 2013 nieustannie rosną zyski czerpane z aplikacji mobilnych – zarówno tych na Androida, jak i iOS, choć te z iOS mają się lepiej i generują wyższe dochody. Pod koniec 2014 roku dochody w App Store wynosiły nieco ponad 2,5 miliardów dolarów, dochody w Google Play – o miliard mniej. To tylko jeden z przykładów świadczących o tym, że branża mobilna zdecydowanie objęła kierunek z hardware na software – dochody z rynku hardware stopniowo maleją na rzecz chociażby samych aplikacji.

Reklama mobilna już niedługo będzie najbardziej intratną

Prężnie rozwija się również branża reklamy mobilnej i ta wzrostowa tendencja ma się utrzymywać.  O ile roczne dochody w reklamie cyfrowej trwają na stabilnym poziomie już kilka lat, o tyle dochody z reklam mobilnych stopniowo wzrastają i w ciągu najbliższych trzech lat, nadal będą wzrastać. Taka sama sytuacja zachodzi w przypadku m-commerce. Do roku 2018 wartość reklamy mobilnej ma wynieść 15% ogólnego przychodu z reklam w USA. Będzie to najbardziej dochodowe medium, od którego więcej zysku generować będzie jedynie telewizja. Kampanie targetowane mobile-first już teraz są warte więcej, niż niektóre z kampanii, w których główną grupą docelową są media tradycyjne. Najwięcej zysków spośród formatów reklamy mobilnej generują reklamy w wyszukiwarkach, a konkretnie Google – z nich pochodzi 60% dochodów z reklam. Sporo dochodów generują również reklamy zamieszczane na Facebooku.

Coraz cenniejsze m-commerce

Wartość mobile commerce ulegać będzie stałemu wzrostowi, podczas gdy tradycyjny, desktopowy e-commerce od kilku lat osiągnął już poziom dużej stabilizacji. Ze wszystkich działów, m-commerce generuje zdecydowanie największe zyski, zostawiając inne aspekty branży w tyle. Branża m-commerce wzrasta zdecydowanie szybciej od tradycyjnego e-commerce, wobec czego za kilka lat może całkowicie zrównać się z tą bardziej tradycyjną ścieżką, a nawet ją prześcignąć. Już teraz 1/3 ruchu w e-commerce generowanego jest z poziomu tabletów i smartfonów.

M-banking i m-payments – pieniądze w telefonie

Mobile ma zdominować i coraz prężniej rozwijać się w obszarach takich jak m-płatności czy m-banking. Już blisko połowa osób korzystających z bankowości on-line, korzysta również z bankowości mobilnej. Coraz rzadziej płacimy gotówką, a w kwestii transakcji bezgotówkowych – płatności mobilne dokonywane w sklepach mają wzrosnąć 42-krotnie w przeciągu najbliższych 4 lat. Oprócz standardowych płatności w sklepach czy dokonywania przelewów z poziomu smartfona, rośnie również liczba aplikacji pozwalających na dokonywanie przelewów między użytkownikami, jak np. płatności w ramach Facebooka czy Snapchata. Wszelkie formy m-bankingu i m-płatności szczególnie upodobało sobie pokolenie Y, czyli tzw. Milenialsi. 1 na 5 milenialsów to użytkownicy „mobile only” w kategorii bankowości i płatności.

„Szczerozłote” aplikacje

Ogromne źródło dochodów w mobile stanowią same aplikacje. Dochód z nich stale rośnie, i to znacząco.  Na pewno potencjalną „kopalnię złota” stanowią aplikacje z kategorii społecznościowych i komunikatorów. Ruch w aplikacjach z tej kategorii rośnie dwukrotnie szybciej, niż w przypadku innych kategorii. Jednak np. WhatsApp, największy spośród komunikatorów, swoją popularność może zawdzięczać m.in. całkowitej rezygnacji z reklam i zakupów w aplikacji.  W porównaniu do lat poprzednich, znacząco maleją natomiast zyski czerpane z aplikacji gier, które tracą swoją popularność na rzecz wyżej wspominanych komunikatorów i aplikacji społecznościowych. Wyjątek stanowią gry-hity, takie jak Flappy Bird czy gra Kim Kardashian, która „zarobiła” 43,4 miliony dolarów!
Coraz więcej osób korzysta również z aplikacji z kategorii zdrowie i fitness, wpasowujące się w branżę m-health. Użytkowanie aplikacji z zakresu zdrowia i fitnessu wzrasta dwukrotnie szybciej w porównaniu do średniego tempa wzrostu korzystania z ogółu aplikacji. Średni dzienny wzrost użytkowania dla tych aplikacji wynosi aż 62% (na tle 33% ogólnego dziennego wzrostu w aplikacjach).

Mobile jedynym przybierającym na sile medium

Wszystkie media – telewizja, online, radio, prasa i inne – stopniowo tracą na znaczeniu już od kilku lat. Tymczasem, całkowicie przeciwne tej tendencji jest medium mobilne. Mobile od 2009 roku ciągle rośnie w siłę, pomimo ogólnego kryzysu panującego w innych mediach. Rosnąca popularność wskazanych w artykule rozwiązań, takich jak m-advertising, m-commerce, m-banking, m-payments, m-health, a także ciągle mający się bardzo dobrze rynek aplikacji mobilnych z całą pewnością obrazują wielowymiarowość, jak i siłę tkwiącą w mobile. Mobilne trendy w branży software, idące w parze z nowymi drogami rozwoju branży hardware sprawią, że lada moment mobile będzie „rządził światem” – o ile już tego nie robi.
Informacje pochodzą z aplikacji przygotowanej przez Business Insider. Wszystkie dostępne są pod tym adresem. Przedstawione w artykule dane dotyczące dochodów dotyczą rynku amerykańskiego.
Zdjęcie:
Anna Frajtova © Więcej zdjęć na Fotolia.pl

Udostępnij
Zobacz także